נקודת החולשה שנחשפה בניסיונות של רוסיה להגן על כלכלתה מסנקציות

מומחים אומרים שחבילת צעדי התגמול שהכינו ארה"ב ואירופה תגרום לנזק כלכלי כבד על אף מאמצי רוסיה לבודד את הכלכלה שלה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin

לאחר שהמערב הטיל על רוסיה סנקציות בעקבות סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב־2014, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין השיק את מה שאנליסטים מכנים אסטרטגיית מבצר רוסיה, ריפוד הרזרבות של המדינה בכסף זר, רכישת זהב והעברת חלק מהיצוא לכיוון סין.

כעת, שורה של צעדים חריפים יותר במקרה של פלישה מחודשת לאוקראינה עלולה להעמיד במבחן את הגישה הזו ומומחים אומרים שהצעדים עלולים לגרום לרוסיה כאב כלכלי נרחב, על אף מאמציו של פוטין לרכך את המכה.

ארה"ב אמרה ביום שלישי שהיא מוכנה להטיל סנקציות ואיסורי ייצוא על תחומים חיוניים בכלכלה הרוסית. פקידי ממשל בכירים אמרו שארה"ב עלולה לאסור על ייצוא לרוסיה של מגוון מוצרים המשתמשים בחלקי אלקטרוניקה המבוססים על ציוד אמריקאי, תוכנות או טכנולוגיה אמריקאית, בדומה לקמפיין הלחץ האמריקאי על ענקית הטלפוניה הסינית וואווי. בכירים אמריקאים אמרו בעבר שצעדים שנשקלו כוללים גם חסימה של גישת הבנקים הרוסיים לדולרים ואולי גם סנקציות על ייצוא אנרגיה רוסי.

"זה לא נעים כמובן, אבל זה יכול להיפתר על ידי המוסדות הפיננסיים ברוסיה", אמר שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב החודש לגבי הסיכוי של סנקציות נוספות, והתעקש על כך שרוסיה מוכנה לכך. "אני חושב שהם יצליחו להתמודד אם תהיה סכנה כזו".

במידה מסוימת, רוסיה נגמלה מהדולר והקטינה את כמות החוב שלה שנמצאת בידי משקיעים זרים. הממשלה ניהלה מדיניות פיסקלית שמרנית ושמרה על חוב ממשלתי שנמוך מ־20% מהתמ"ג, בהשוואה ל־133% בארה"ב, על פי נתוני קרן המטבע העולמית.

רוסיה גם צברה ברזרבות בינלאומיות בולם זעזועים פיננסי משמעותי, כולל החזקות בזהב ומטבעות זרים, שהגיעו לשיא של כל הזמנים של 630 מיליארד דולר בדצמבר. על פי נתוני הבנק המרכזי זו אחת הרזרבות הגדולות ביותר בעולם.

בצעד נקמה מוקדם נגד הסנקציות המערביות, אסרה מוסקבה ב־2014 על היבוא של רוב מוצרי המזון מהמערב כמו פירות, ירקות, בשר ומוצרי חלב, כולל גבינות צרפתיות שהפכו למוצר מאפיין של המעמד הבינוני. הדחיפה להחליף את המוצרים המיובאים מאוחר יותר התרחבה לתעשיות אחרות, כולל תרופות וטכנולוגיה, ועודדה את הייצור המקומי.

שיתוף הפעולה עם סין גדל

בינתיים, שיתוף הפעולה הכלכלי עם סין גדל. ב־2019, פתחה רוסיה צינור גז מרכזי לסין והמסחר בין שתי המדינות צמח ליותר מ־100 מיליארד דולר בשנה.

"פוטין התכונן לרגע הזה מאז 2014", אמר טימותי אש, אסטרטג שווקים מתעוררים ב־BlueBay Asset Management, כתב ביום שלישי השבוע.

תחום אחד שמוסקבה לא הצליחה להגן עליו מפני סנקציות הוא הטכנולוגיה. תעשיית השבבים העולמית נשלטת ברובה על ידי חברות מארה"ב ומבנות בריתה באירופה, וכן מטייוואן ומדרום קוריאה. לרוסיה רק מפעלים בודדים לייצור מעבדים ורובם מיושנים. כמו כן המדינה תלויה בחלקים ופטנטים ממדינות מערביות.

הגבלות הייצוא על מיקרו אלקטרוניקה שארה"ב שוקלת יכולות להיות מיושמות דרך כלי מדיניות חזק הנקרא כלל המוצרים הזרים הישיר, שממשל טראמפ הפעיל כדי לפגוע בוואווי הסינית. בכירים באירופה אומרים שגם הם יטילו מגבלות ייצוא, כולל על מוצרי טכנולוגיית עילית, אם כי הדיונים עד כמה להרחיב מגבלות מסוג זה עדיין נמשכים.

מגבלות ייצוא כאלה יגבילו את יכולת רוסיה לקנות כלי מכונות, טלפונים חכמים ומוצרי צריכה אלקטרוניים אחרים, כך אומרים אנליסטים. הם יגבו מרוסיה מחיר כלכלי ויפגעו במאמצים לעשות מודרניזציה בכלכלה הרוסית.

אפילו כשהיו להתגוננות מהסנקציות הצלחות בתחומים אחרים, המאמץ הרוסי הזה לא קרה ללא מחיר משלו.

הרוסים עניים יותר מאז הפלישה לחצי האי קרים

המדיניות הפיסקלית הקשוחה פגעה בצמיחה ובהשקעות בזמן שהממשלה נתנה עדיפות לתמיכה ביוזמות בבעלות הממשלה. כתוצאה מזה, התמ"ג של רוסיה צמח יותר לאט מהממוצע העולמי מאז 2014. הרוסים גם עניים יותר מאשר לפני סיפוח חצי האי קרים: עד סוף 2020, ההכנסה הריאלית ירדה ב־9.3% לעומת מה שהייתה ב־2013.

גם סנקציות העבר הכאיבו. בקרן המטבע הבינלאומית מעריכים שהן גילחו כ־0.2% המצמיחה הרוסית כל שנה בין 2014 ל־2018.

בסופו של דבר, כך אומרים אנליסטים, מאמצי רוסיה לא יספיקו לרכך את המכה של סנקציות גדולות חדשות.

בעוד שכמות הייצוא בדולרים של סחורות ושירותים ירדה מהרמה שבה הייתה, 80%, היא עדיין עומדת על 56%, על פי הערכות בנק ING. הסקטור הפרטי אפילו יותר חשוף והדולר עדיין שולט בשוק החלפת המטבעות הזרים.

"הפעם רוסיה באה מוכנה", אמרה מריה שגינה, עמיתה מבקרת במכון הפיני ליחסים בינלאומיים. "אבל זה לא אומר שהשפעת הסנקציות לא תהדהד בכל המערכת".

בריאן אוטול, בכיר במשרד האוצר האמריקאי לשעבר ומומחה לסנקציות במכון המחקר המועצה האטלנטית, אמר שהסבב האחרון של הסנקציות, אם יוטלו, "יגרום להסתה עצומה בכלכלה, עם השלכות כלכליות ענקיות... ההשפעה הכלכלית שלהן תהיה מיידית".

נכסים רוסיים קרסו השבוע כשמשקיעים שקלו את סיכון הסנקציות. הרובל הרוסי ושווקי המניות המקומיים ירדו לרמה הנמוכה ביותר שלהם מזה חודשים בזמן שגידור סיכוני האשראי של רוסיה, מדד של הסיכון הפיננסי, עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת המגפה.

אסטרטגים בג'י פי מורגן המליצו למשקיעים ביום שלישי לסגור את פוזיציית הלונג על הרובל בגלל שאי הוודאות הגיאופוליטית הגיעה לרמה "גבוהה במידה מסוכנת".

האם הנזק הכלכלי יפגע בתמיכה בפוטין?

המכות הכלכליות יכולות לפגוע בשיעור התמיכה בפוטין שירד ל־65% בדצמבר לעומת כמעט 90% ב־2015, על פי מכון הסקרים העצמאי הרוסי מרכז לבאדה.

אחת מהאופציות הקשוחות ביותר שממשל ביידן שקל בעבר - ואחת שנציגי המו"מ במערב אומרים שכרגע לא נמצאת על השולחן - היא ניתוק של רוסיה ממערכת הבנקאות הבינלאומית SWIFT, המשמשת יותר מ־11 אלף מוסדות פיננסיים ביותר מ־200 מדינות, וניתוקה ימנע ממוסדות פיננסיים רוסיים להשתמש בדולר האמריקאי.

במקרה של ניתוק מ־SWIFT, רוסיה עשויה לפנות למערכת האלטרנטיבית של הבנק המרכזי, המערכת להעברת מסרים פיננסיים. אבל בעוד שכמעט כל הבנקים ברוסיה הצטרפו לרשת הזו, נעשו בה רק 20% מההעברות הכספיות ב־2020, כך נמסר מהבנק המרכזי. המערכת גם אינה פופולרית במדינות זרות: רק בית הלוואות סיני אחד הצטרף אליה.

בינתיים, אם ינתק ממשל ביידן את גישת הבנקים הרוסים לדולר, זה יפריע לקשרי המדינה לשאר העולם ויוביל להקטנה גדולה של התמ"ג, כך אמר יאניס קלוגה, מומחה למזרח אירופה במכון הגרמני ליחסים בינלאומיים וביטחון. רוב המסחר העולמי, כולל מכירות נפט וגז, נעשה בדולרים. תופעות לוואי עלולות לכלול בריחה של הון, קריסה של הרובל ואינפלציה גבוהה, אמר.

בחזית הבנקאות, דמיטרי דולגין, כלכלן היושב במוסקבה בבנק ING, מעריך שתשעה מכל 12 מוסדות פיננסיים הרשומים בהצעת החוק לסנקציות שהוגשה על ידי יושב הראש של וועדת יחסי החוץ של הסנאט סנאטור בוב מננדז (דמוקרט מניו ג'רזי) אחראים לכ־40% מהשוק המקומי שבין בנקים ולעד 80% מממתן ההלוואות לחברות והמימון. אם יוטלו סנקציות על הבנקים האלה, "זה יהיה צעד מכאיב ביותר", אמר.

מגבלות על חברות אנרגיה רוסיות יפגעו באופן ישיר בלב הכלכלה של המדינה, שם תחום הנפט והגז מוסיפים כחמישית מהתמ"ג. לגבי כמה חברות, כמו ענקית הנפט PJSC Rosneft, שכבר מוטלות עליה סנקציות, ארה"ב יכולה להגביל את המימון שלהן עוד יותר או לרדוף את חברות הבת שלה במדינות אחרות, כך אמרו אנליסטים. חברות כרייה ומתכות גם הן עלולות להיות נתונות לקיצוצי מימון.