הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה וההבטחה של אופ"ק שהופרה: כל הדרך של מחירי הנפט לשיא של 7 שנים

גל האומיקרון לא השפיע על הביקושים הגדלים לדלק, נמלי התעופה גדושים וגם התחזקות הדולר בעוכרינו, ומחיר הדלק זינק ביותר מ-5% בהשוואה לחודש שעבר • למה עליית מחיר הדלק לא זהה לזינוק מחיר הנפט, איך משפיע משבר הגז באירופה ומה תהיה ההשפעה על האינפלציה במשק? • הכלכלנים עונים ומרגיעים: "ייתכן שהעלייה לא תימשך זמן רב"

שדה נפט / צילום: Shutterstock, Maksim Safaniuk
שדה נפט / צילום: Shutterstock, Maksim Safaniuk

מחיר הדלק לחודש פברואר זינק ל-6.92 שקלים לליטר - המחיר הגבוה ביותר מאז סוף 2014, ועלייה של כ-5.2% בהשוואה לינואר. זאת, לאחר שענף האנרגיה בלט כנגד המגמה ששררה בשווקים בחודש ינואר, שבמהלכו מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט (הבנצ'מרק העולמי) זינק ב-15% - תוספת של כ-12 דולר לחבית. ביום שישי האחרון מחיר החבית אף עלה במהלך היום ל-90 דולר, אך לבסוף חוזה למסירה באפריל ננעל במחיר של 89 דולר לחבית.

גורם נוסף שתרם לעלייה החדה במחיר הדלק בארץ הוא הפיחות בשער השקל מול הדולר (מ-3.11 ל-3.20 שקלים לדולר). 

ענף האנרגיה הוא מהנהנים העיקריים מהתאוששות הכלכלה הגלובלית. בדו"ח האחרון שפרסמה אופ"ק, חזתה קבוצת המדינות שהביקוש העולמי לנפט יעלה השנה ב-4.2 מיליון חביות ביום. הביקוש לדלק לכלי רכב ולדלק סילוני עולה בעקביות, ולצד זאת מלאי הנפט בעולם מאוימים על ידי מספר התפתחויות גיאופוליטיות, בהן המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה, תקיפת מסופי הנפט באיחוד האמירויות על ידי מורדים, ואי עמידת קרטל אופ"ק ובנות הברית בהבטחה להגביר את תפוקת הנפט. כל אלו, מביאים להתייקרות מהירה של הנפט - ובמורגן סטנלי מעריכים שעד אמצע השנה מחירה של חבית יעלה ל-100 דולר.

לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, בחודש שעבר אופ"ק והשותפות (אופ"ק+) הגדילו את הייצור המאוחד שלהן ב־250 אלף חביות ביום - כ-60% בלבד מהגדלת התפוקה המובטחת. זאת, נזכיר, לאחר שהארגון קיצץ את הייצור בתחילת 2020 בקרוב ל-10 מיליון חביות ביום, ומאז הגדיל שוב את התפוקה רק ב-6.4 מיליון חביות ביום. ברוסיה, שהייתה אמורה להגדיל את הייצור בדצמבר ב-20 אלף חביות ביום, קוצץ הייצור ב-10 אלף חביות "בעקבות תת פיתוח של שדות הנפט", כך נטען.

למה ההשפעה של פלישה רוסית לאוקראינה עלולה להתסיס עוד את השוק, למה הדלק לא התייקר באותה מידה שבה הנפט זינק, ומה צפוי בהמשך? שאלנו כלכלנים בכירים.

 
  

גל האומיקרון לא השפיע על הביקושים לנפט

עירית מוצרפי-מג'ר, כלכלנית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים, מציינת שעליית מחירי הדלק בפברואר דווקא מתונה יחסית למדינות אחרות. "בישראל, מחיר חבית ברנט הוא אבן הבסיס לקביעת מחיר הדלק, אך יש גם מס קבוע פר ליטר (בלו), ולכן התנודתיות במחיר הדלק נמוכה מזו של התנודתיות במחיר הנפט העולמי. העלייה במחיר הדלק בפברואר מיוחסת בעיקר לעליית מחיר הנפט בעולם, ומעט גם בשל הפיחות שחל בימים האחרונים בשער השקל מול הדולר. נציין שגם מחירי החשמל צפויים לעלות בחודש פברואר בשיעור של 4.9%, זאת בשל זינוק במחירי הפחם. עיקר ייצור החשמל בישראל הוא ממאגרי הגז הטבעי המקומיים, ולכן באופן יחסי למדינות אחרות עליית מחירי האנרגיה אצלנו היא מתונה".

בבית ההשקעות פסגות מציינים את גל האומיקרון, שבניגוד לגלי תחלואה קודמים לא השפיע על הביקוש לנפט. בנוסף, מציין הכלכלן מתן שטרית, "ההיסטוריה מלמדת שחולשה בשוקי המניות משפיעה גם היא לשלילה, ובינתיים הנפט ממשיך להפגין עוצמה מרשימה הודות לדינמיקת הביקוש וההיצע שתומכת מבנית במחירי אנרגיה גבוהים. בנוסף לביקוש העולמי החזק, חלק מהעלייה במחירי האנרגיה העולמיים, והנפט ביניהם, מוסבר על ידי המשבר המתפתח בין רוסיה לאוקראינה. רוסיה, כידוע היא יצרנית הנפט השלישית בגודלה בעולם וספקית הגז הטבעי המרכזית לאירופה שבעצמה מתמודדת עם משבר אנרגיה משמעותי. המתיחות הגוברת בין רוסיה והמערב מאיימת על שוקי האנרגיה העולמיים ומחיר הנפט ביניהם".

לדברי שטרית, "העלייה החדה במחיר הנפט מהווה גורם אינפלציוני, ועל כך יש להוסיף גם את השקל שנחלש לאחרונה על רקע התנודתיות המוגברת בשווקים הפיננסים, תנודתיות שצפויה להמשיך וללוות אותנו לאור המדיניות המצמצמת של הפד. במקביל, שיבושים מתמשכים בשרשראות האספקה, מחסור בשבבים, מחירי סחורות גבוהים ושוק נדל"ן רותח, צפויים להמשיך לתרום לסביבת האינפלציה בישראל, שעושה את דרכה אל מעל הגבול העליון של יעד יציבות המחירים".

"מחירי הנפט לא נקבעים בדגש אזורי כה חזק"

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, גם מצביע על הסלמת האיום הצבאי הרוסי על אוקראינה כהשפעה לרעה על שוק האנרגיה האירופאי, ויחד עם זאת הוא מרגיע ואומר כי "ייתכן שהעלייה לא תימשך זמן רב. בניגוד לגז הטבעי, מחירי הנפט נקבעים ברמה גלובלית ולא בדגש אזורי כה חזק. מעבר לכך, לערב הסעודית, ולעוד כמה מפיקות נפט גדולות, יש את היכולת להגביר את ההיצע די בקלות אם ירצו בכך".

בין ההשפעות הנוספות על מחירי הנפט, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות, מודי שפריר, מציין את ההערכות שסין, יבואנית הנפט הגדולה בעולם, תגדיל את הייבוא ב-7% השנה במטרה להגדיל את היקף המלאים. באשר למדיניות אופ"ק, שפריר מציין שהחברות בקרטל צפויות להתכנס בשבוע הבא על מנת לדון בהמשך מדיניותן לשאר השנה, וכי "הצפי הוא להמשך מדיניות שמרנית, בה מכסות ההפקה לא צפויים לעלות".