לאחר הבלגן בדירקטוריון פוםוום: חברת הייעוץ MNS ואחד מבעלי פוקס מגדילים החזקות

מדיווח של חברת הטכנולוגיה על שינוי החזקות בה עולה כי חברת MNS ואברהם פוקס רכשו אופציות של פוםוום בכמה עסקאות מחוץ לבורסה, וחלקם צפוי להגיע בקרוב לכ-14%

קהל היעד העיקרי למערכת זיהוי הפנים של פוםוום - פארקי שעשועים / צילום: Shutterstock, liewluck
קהל היעד העיקרי למערכת זיהוי הפנים של פוםוום - פארקי שעשועים / צילום: Shutterstock, liewluck

באחרונה התמודדה חברת הטכנולוגיה פוםוום עם דרמה לא קטנה בקשר להרכב הדירקטוריון שלה: חשיפת חקירה פלילית בארה"ב נגד היו"ר ראיין שפירו, שהתפטר בעקבות כך מתפקידו, ובעקבותיו גם מרבית יתר חברי הדירקטוריון של החברה, תוך הטחת טענות מצד חלקם בקשר עם התנהלות החברה ורמת הממשל התאגידי הקיימת בה.

פוםוום (Pomvom) פיתחה מערכת שמאפשרת מתן שירותי צילום דיגיטלי מבוסס תוכנת זיהוי פנים ובינה מלאכותית, אשר מיועדת לשימוש בפארקי שעשועים, אירועי ספורט והופעות. הנפקת המניות הראשונית שלה הושלמה לפני קצת יותר משנה, בחודש מרץ 2021, עת גייסה קרוב ל-40 מיליון שקל לפי שווי חברה של 135 מיליון שקל "אחרי הכסף".

לאחר ההנפקה נסקה מנייתה של פוםוום  בשיעור תלת-ספרתי תוך זמן קצר, אולם מאז תיקנה חלק גדול מהעליות ונכון להיום היא מציגה טיפוס של כ-80% מאז החלה להיסחר, לשווי חברה של כ-250 מיליון שקל.

זמן קצר לאחר שהחלו מניותיה להיסחר בבורסה הפכה פוםוום להיות חברה ללא גרעין שליטה, עם דיווח שפרסמה על ביטול הסכם בעלי המניות המחזיקים בעיקר הונה. 

בית ההשקעות מור מחזיק 18%

דיווח שפרסמה החברה לאחרונה לגבי שינוי החזקות בה מזכיר, כי בין אותם בעלי מניות נמנית חברת הייעוץ הפיננסי MNS, ששלושת מייסדיה הם שרון זאורבך, משה חביב וניר גרינברג, שחברה לצורך ביצוע ההשקעה לאברהם פוקס (מבעלי אימפריית האופנה פוקס) ולמספר גורמים נוספים. השקעתה של קבוצת MNS-פוקס בפוםוום בוצעה בשנת 2019, במסגרת סבב גיוס שבוצע לפי שווי חברה של פחות מ-6.5 מיליון דולר, לפני גיוס של כ-2 מיליון דולר.

לאחר רכישת אופציות בכמה עסקאות מחוץ לבורסה, צפוי להגיע חלקה של MNS-פוקס בפוםוום לכ-14%, ובית ההשקעות מור ימשיך להיות בעל המניות הגדול בחברה, עם כ-18% מההון. מלבד MNS-פוקס כללה דבוקת השליטה בפוםוום ערב ההנפקה את המנכ"ל יהודה מינקוביץ וסמנכ"ל המו"פ שמואל אסא - שניהם ממייסדיה, את היו"ר המתפטר שפירו וכן את אורי לוי ומשה שטיינמץ.

 MNS, חברת הייעוץ שהקימו זאורבך, גרינברג וחביב בשנת 2011, נוסדה כדי לספק מענה לעסקים בתחום התשתיות, שבו צברו שלושת השותפים ניסיון בתפקידים קודמים. תזמון הקמתה, בעת שבה חברות לא מעטות התמודדו עם קשיים פיננסיים שלאחר המשבר הפיננסי העולמי שפרץ ב-2008, גרם לשלושה תוך זמן קצר להסיט חלק ניכר מפעילותה של MNS לתחום הייעוץ בהסדרי חוב של חברות בורסאיות. היום עיקר פעילות החברה היא בפיתוח אסטרטגיות פעולה לחברות. 

זאורבך מספר: "ליווינו את פוםוום עוד כשהייתה חברת 'גראז'', ועד להנפקה. בהפיכה מחברה פרטית לציבורית היא עברה כמה 'באמפרים' מהותיים, אבל אנחנו חושבים שזו חברה טובה והבענו אמון בה עם רכישת האופציות".

עוד לדבריו, "בינתיים החברה עובדת טוב יותר ביחס לתוכניות, ואנחנו מקווים שהקורונה תסתיים ויתחילו לנסוע לפארקים ולהצטלם".

בשנת 2018 נכנסה MNS גם לפעילות הפצת ניירות ערך, עם השקעה בחברת אם.די פרימיום של צמד הפיננסיירים יוסי ארד, בעברו מנכ"ל חברת ההשקעות טאו של אילן בן דב, ודוד אדרי, לשעבר בכיר בבית ההשקעות פסגות, שהורשע בפרשת הרצת אג"ח שנעשתה בבית ההשקעות.

לאחר ש-MNS רכשה כ-25% ממניותיה לפי שווי חברה של כ-20 מיליון שקל הסביר זאורבך, מנכ"ל MNS, לגלובס, כי "התחלנו מפעילות בתחום התשתיות, לאחר מכן נכנסנו לפעילות בתחום הסדרי החוב וכן במימון ועכשיו השלב הבא מבחינתנו הוא להתקרב לשוק הסחיר".

התפטרויות וטענות נגד החברה והדירקטוריון

פוםוום דיווחה על הכנסות של 27 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021, שאותה סיימה בהפסד של 12 מיליון שקל. בשנת 2020 כולה עמדו ההכנסות על 29 מיליון שקל וההפסד על 16 מיליון שקל. 

כאמור, לקראת סוף חודש דצמבר עדכנה החברה על התפטרותו של ראיין שפירו מתפקיד יו"ר החברה נוכח חקירה פלילית שמתנהלת נגדו בארה"ב (שאינה קשורה לפוםוום). ימים ספורים לאחר מכן החליט הדירקטור איציק כהן להתפטר מתפקידו, תוך חשיפת שלל טענות נגד התנהלות החברה והדירקטוריון שלה.

כהן (52) כיהן כיו"ר פוםוום עד מאי 2021, אז עזב בשל מה שהוגדר כ"אי הסכמות בין חברי הדירקטוריון". במקביל לכהן התפטרה מתפקידה בדירקטוריון פוםוום גם דגנית בלדר, ימים ספורים לאחר שגם איתי מל, מיזמי קרן הריט הבורסאית מניבים, הודיע על התפטרות מהדירקטוריון, בתום תקופה של פחות מחצי שנה מאז מונה לתפקיד.

כהן, שנמנה גם הוא עם המשקיעים בפוםוום טרם הנפקתה, וכיום מחזיק בכ-14% מהונה, טען, כי כבר חודשים רבים שהוא "מתריע על ממשל תאגידי לקוי בחברה", ומנה שלל אירועים להדגים זאת. בין אלה - התנהלות פוםוום במחלוקת שהתעוררה בינו ובין דירקטורים המהווים חלק מקבוצת השליטה (לשעבר) לגבי בחירת דירקטורים חיצוניים (דח"צים), התייחסות החברה לעמדת רשות ני"ע בנושא, וכן הליך המינוי והגדרת תפקיד הוועדה לאיתור מועמדים לכהן בדירקטוריון וכיו"ר.

דירקטוריון פוםוום (מי שנותר בו אז) דחה את טענות כהן, והסביר כי הוא פועל מאז הנפקת החברה "לחזק את הממשל התאגידי בחברה", ופועל "בכל עת לטובת החברה בלבד".