מה מחפשים אנשי "הכלכלה הישנה" דווקא בקריפטו

יונה פוגל, בכיר בבנק לאומי לשעבר, הצטרף למיזם פרוקסיביט שמציע לציבור הרחב, שאינו מתמצא במטבעות דיגיטליים, אפיק השקעה מסוכן תמורות עמלות גבוהות • כך מנסים שחקנים לשעבר במערכת הבנקאית לכבוש גם את הענף שנועד לעקוף מתווכים ולהוזיל עלויות

איציק בנבנישתי, יונה פוגל, צבי זיו וגבי רביד / צילום: יוסי אלוני, יח''צ, כדיה לוי
איציק בנבנישתי, יונה פוגל, צבי זיו וגבי רביד / צילום: יוסי אלוני, יח''צ, כדיה לוי

שני שמות נוצצים מצטרפים לעולם הקריפטו: מנכ"ל פרטנר לשעבר, איציק בנבנישתי, ומנכ"ל פז לשעבר, יונה פוגל. בעברו, פוגל היה בנקאי, חבר הנהלת בנק לאומי וראש החטיבה הבנקאית בו. השניים מצטרפים למיזם ProxiBit, בית השקעות קריפטוגרפי ששייך לפרוקסימה - גוף השקעות בבעלות חיים ונציה ואורי רענן.

על אף התנודתיות הגבוהה, ועל אף שהמטבע המוביל, הביטקוין, נחתך ב-50% מהשיא בתוך שלושה שבועות בלבד, אנו רואים המשך התפתחות של תחום הקריפטו: אל בית ההשקעות סילבר קסטל שנמצא בשלבים אחרונים להנפקת אג"ח מגובה ביטקוין, מצטרפת קבוצת הנוסטרו אופרטו עם מוצר דומה, וכעת פרוקסיביט מעלה הילוך בתחום ופונה למשקיעים הקטנים שמפחדים לפספס את הרכבת.

האירוניה של הקריפטו

מעניין לראות שככל שהתחום הולך ומרכז את עניין המשקיעים, הוא מושך גם בכירים לשעבר במערכת הפיננסית המסורתית. כך, לסילבר קסטל הצטרפו גבי רביד, ממקימי פסגות, וצבי זיו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, וכעת גם יונה פוגל מצטרף לתחום.
עם זאת, אי אפשר שלא לשים לב לאירוניה: ההבטחה הגדולה של תחום הקריפטו היא היכולת לוותר על המתווכים הפיננסיים ולבצע פעולות ישירות בין ארנקי קצה, ללא צורך בבנקים. אך לאור המורכבות הטכנית, הרגולטורית והבירוקרטית של הפעילות בתחום, אנו רואים פריחה של מתווכים שיתפרנסו ממתן שירותים פיננסיים, גם בתחום זה, תוך "מיזוג של העולם הפיננסי הישן והחדש".

ברוח זו הלך פוגל בדבריו. "חברות רבות, ואפילו מדינות, מדברות על המטבעות הקריפטוגרפיים כמטבעות העתיד ומאפשרות מסחר והעברת תשלומים באמצעותם. כעת נעשה צעד למיזוג עולם הקריפטו יחד עם עולם ההשקעות המסורתי".בנבנישתי התייחס לסיכון כהצדקה לא לוותר על המתווכים הפיננסיים. "מדובר בתחום תנודתי מאוד שאינו מתאים לכל אחד, ולכן ראוי שייעשה בליווי אנשי המקצוע".

דרך להימנע מהמורכבות

למעשה, פרוקסימה השיקה את פעילות הקריפטו כבר במהלך 2021, כאשר כעת היא מעלה הילוך ומצרפת אליה את פוגל ובנבנישתי שיכהנו כחברים בכירים בוועדה המייעצת. היא למעשה מציעה למשקיעים דרך להימנע מהמורכבות הטכנית הכרוכה בפעילות בתחום.

אחד הקשיים בקריפטו הוא ממשק לא ידידותי, שמתחיל מקשיים בהוצאת הכסף מהבנק בשל דרישות הלבנת הון, עובר בצורך להמיר מטבעות קריפטו ע"מ לרכוש את המטבעות הרצויים כאשר כל המרה כזו היא אירוע מס, ממשיך בצורך להחזיק את המטבעות בארנק דיגיטלי ולזכור את הקוד, וכלה בקשיים בהכנסת הרווחים מההשקעה למערכת הפיננסית. פרוקסיביט למעשה מציעה פיתרון: היא מאפשרת לרכוש מבין 50 מטבעות, או לבחור מסלול מטבעות שבית ההשקעות מציע, לשלם בשקלים, לקבל את הרווח אחרי ניכוי מס במקור, כאשר כל הפעילות נעשית במערכת סגורה מהחשבון של בית ההשקעות למסחר בבורסת קראקן, שהיא בורסה מפוקחת.

בניגוד למכשירים אחרים שקיימים בשוק, כמו אג"ח מגובות קריפטו, במקרה הזה בכסף של הלקוח קונים מטבעות דיגיטליים שנשמרים בארנקים קרים של פרוקסיביט. המטבעות נשמרים בפול אחד, ולא בנפרד עבור כל לקוח, כאשר לכל לקוח יש חשבון עם יתרת המטבעות שעומדים לזכותו. פעם בחודש מבצעת פרוקסיביט התאמה של המסלולים השונים לפי השינויים בשוויי השוק או לפי המלצות האנליסטים שלה.

פרוקסיביט, שמעוניינת לפנות למשקיע הקטן, מאפשרת פתיחת חשבונות מהשקעה של 30 אלף שקל בלבד. היא מציעה 5 מסלולים מובנים - שניים הם לפי שווי המטבעות (5 המטבעות עם השווי הגבוה ביותר, ו-5 המטבעות שאחריהם), מסלול שמתמקד במטבעות גיימינג, מסלול DEFI, ומסלול WEB 3.0. בנוסף, הלקוח יכול לבחור כל הרכב תיק אחר מבין המטבעות שפרוקסיביט מציע. דמי הניהול השנתיים ינועו בין 2.5%-3.5% ודמי ההפקדה והמשיכה ינועו בין 2.5%-4%, בהתאם לגובה התיק. בכל שלב ניתן יהיה לבצע שינויים וללבצע הפקדה או משיכה מיידיים.