משרד התקשורת ינסה לשבור את מונופול הקווים הכשרים

הודיע על שימוע ציבורי שמטרתו היא לאפשר ניידות מספרים מלאה של מספרים בקומות הכשרות ומעבר בין החברות

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: איל יצהר
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת יוצא בשימוע ציבורי לקראת שינוי משמעותי בשוק הסלולר החרדי. המשרד מודיע היום (ד') כי בכוונתו לאפשר ניידות מספרים בקווים הכשרים ולפתוח גם את שוק המכשירים לתחרות, בדומה למה שקורה בכלל השוק. לקוחות שירצו שירותי סינון, יוכלו להמשיך לקבל אותם דרך חברות הסלולר או דרך מכשירים ייעודיים שיבחרו.

סוגיית הקווים הכשרים היא סוגיה כואבת שפוגעת קשות בחלקים נרחבים בחברה החרדית. גורמי כוח בחברה החרדית מנהלים מאבק למנוע חדירה של טכנולוגיות מתקדמות עבור הציבור שלהם, דרך ועדת הרבנים ודרך חסימה של מספרים. החסימות והמגבלות יוצרות קושי גדול מאוד לרבים, שלא יכולים לעשות שימוש כראות עיניהם במכשיר ונאלצים עקב המגבלות של ועדת הרבנים להחזיק טלפון כשר רק כדי להתקבל לישיבות או למוסדות אחרים.

משרד התקשורת ניסה במשך שנים ארוכות להתמודד עם התופעה אך ללא הצלחה, וכעת עושה שר התקשורת יועז הנדל ניסיון נוסף לשבור את המונופול בתחום.

נדגיש כי רפורמה לא פחות חשובה בתחום הסלולר שאמורה להשפיע מאוד על אופן צריכת התכנים בשוק החרדי מתנהלת לאיטה במשרד התקשורת. מדובר על הרפורמה שעליה כבר הכריז המשרד, שאמורה להביא להפחתת תעריפי הקישוריות בכל שוק הסלולר. הפחתת תעריפים זו היא מהלך שנועד לטפל בעיוות רחב בשוק התקשורת ולא רק בחברה החרדית, אבל גופי התוכן מנהלים מאבק נגד ההפחתה, משום שהם מתפרנסים מתעריפי קישוריות גבוהים, והפחתה שלהם תפגע בהם. 

ועדת הרבנים - מונופול 

לדברי משרד התקשורת, שירות הקווים הכשרים במתכונתו הנוכחית כולל מספר מאפיינים עיקריים: חסימת האפשרות להתקשר למספרי טלפון מסוימים בהתאם לרשימה שאותה קובעת ועדת הרבנים; וכן חסימת האפשרות לעשות שימוש בשירותים שונים כגון גלישה באינטרנט ושליחה או קבלה של מסרונים. בנוסף, לטלפון הכשר יש כרטיס SIM ייעודי שרק באמצעותו יכול המנוי לקבל שירותי רשת במכשיר שאישרה לשימוש ועדת הרבנים, ולא ניתן לעשות בו שימוש במכשיר שלא קיבל אישור כאמור. מאפיין נוסף הוא מספר סלולרי ייעודי שחברות הסלולר הגדירו אותו אצלן כחלק מ"קומת מספור" ייעודית לשירות זה.

מאפיינים אלה של הקו הכשר, כפי שהתפתחו במהלך השנים, יצרו כבילה בין המכשיר, כרטיס ה-SIM, מספר הטלפון ושירות הגבלת שיחות יוצאות, כך שמתקיימת פגיעה תחרותית כתוצאה ממגבלות אלה.

לדברי משרד התקשורת, ועדת הרבנים היא הגוף היחיד שמספק שירות קו כשר, ובכך היא מהווה למעשה מונופול, כפי שקבעה רק לאחרונה הממונה על התחרות. הוועדה מגבילה את שירות השיחות היוצאות ואת ניידותם של חצי מיליון משתמשים לחברות, לחבילות סלולר שונות ולשוק מכשירים מפותח, זאת לעומת מנוי רגיל אשר נהנה מניידות מספרים מלאה.

בנוסף, ועדת הרבנים שולטת על שוק המכשירים ומכתיבה שימוש במכשירים ספציפיים למרות קיומם של מכשירים נוספים בעלי תכונות דומות ואף זהות. כל אלה פוגעים בתחרות ומפחיתים באיכות ובמגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכן שמעוניין במכשיר סלולרי כשר. במצב הקיים מנויי הקווים הכשרים אינם נהנים ממלוא פירותיה של המהפכה התחרותית שהוביל משרד התקשורת בשוק הסלולר. 

ניידות מספרים מלאה

עוד נמסר כי הרפורמה תאפשר ניידות מספרים מלאה בקרב מנויי שירות קו כשר ללא יוצא מן הכלל, ותאפשר תחרות בקווים הכשרים על שלל מרכיביהם: תיפתח האפשרות להתנייד לכל חברות הסלולר ולשמור על המספר, והרפורמה תוריד את החסם המשמעותי ביותר שמונע התפתחותו של גוף כשרותי אחר שייצר תחרות על ליבו של הצרכן בסוגיות כמו סוג הכשרות, מחירי החבילות, המגוון ואיכות המכשירים המשווקים.

המשרד סבור כי את רפורמת הניידות יש להחיל על כלל הציבור בישראל, כולל על מנויי הקו הכשר, באופן בו מספר הטלפון יהיה מזהה אישי של המנוי ולא מזהה קבוצתי. בנוסף, למנוי קו כשר תהיה יכולת לעבור בין תוכנית שירות קו כשר לתוכנית אחרת באותה חברת הסלולר, ולהפך, תוך שמירה על מספר הטלפון האישי.

לדברי שר התקשורת יועז הנדל, "תפקידי כשר התקשורת הוא להסדיר את השוק ולוודא שלכל אזרח בישראל תהיה גישה שווה לכלל השירותים. המצב הנוכחי הראה כי כשמנגנון אחד שולט בשוק, צומחות תופעות בעיתיות. איפה שיש כאוס ועוולות צרכניות, אנחנו נתקן.

"אנחנו רוצים לאפשר לציבור החרדי להגן על עצמו מתכנים לא רצויים, ואין לנו שום כוונה להתערב בסינון התכנים שהציבור מעוניין בו, אבל נוצר מצב בעייתי שהם כבולים לגוף אחד ויחיד שקובע מחירים ופוגע בזכויות של הצרכנים".

עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, מסרה בעקבות הודעתו של שר התקשורת על מהלך להסרת חסמים תחרותיים בקווים הכשרים: "אנו מברכות על כך שבעקבות העתירה שהגשנו ביוני השנה, הודיע שר התקשורת על שורת מהלכים שמטרתם הגברת התחרות בשוק הקווים הכשרים וביטול איסור הניידות, באופן שימנע את התיוג של אדם כחרדי על סמך מספר הטלפון שלו. יש לוודא גם שתיפסק פעולתה השרירותית והבריונית של ועדת הרבנים בחסימת שיחות מהקווים הכשרים - כולל חסימת שיחות לקווי סיוע של ארגוני הלהט"ב".