"אנחנו לא ממתינים": היערכות בארץ לקראת זיהום נפט גדול

נכון לשעה זו, לא איתרו כלי השיט אינדיקציה לדלק או זיהום ים אחר, והחשד לכתם שמן בים עדיין לא אושרר או הופרך • עם זאת, ברשויות החוף כבר נערכים שכן אם החשד יתגלה כנכון מדובר באירוע שעלול לפגוע בחופים מראשון לציון ועד חיפה

זיהום נפט בחוף
זיהום נפט בחוף

נבדק החשד לזיהום ים כבד: במשרד להגנת הסביבה נערכים להתמודדות עם אירוע גדול של זיהום ים בנפט, בהיקף אזורי או לאומי.

לאחר שביום שני התריעו מערכות האיחוד האירופי על חשד לכתם שמן מול חופי ישראל, צוותי מערכת הביטחון זיהו אתמול בשעות הערב בסיור מוטס כתמים החשודים כזיהום נפט במרחק של 20-40 ק"מ מערבית לחוף. המשרד להגנת הסביבה פתח חדר מצב בחיפה, ועורך כעת הערכת מצב עם כלל הגורמים הרלוונטיים, ובהם צה"ל, רשות החירום הלאומית והרשויות המקומיות.

נכון לשעה זו, לא איתרו כלי השיט אינדיקציה לדלק או זיהום ים אחר, והחשד לכתם שמן בים עדיין לא אושרר או הופרך. האזור הנבדק כעת הוא בין הערים ראשון לציון ונתניה, באמצעות מטוס סיור של צה"ל וכלי שיט, וכן אוניית הבת גלים של המשרד להגנת הסביבה. לפי גורמים המעורים בפרטים, אילו אכן מדובר בכתם שמן, מדובר בפוטנציאל לאירוע גדול, שהגעתו לחופי ישראל עלולה לפגוע בחופים מראשון לציון ועד חיפה. ייתכן כי למרות שטרם זוהה כתם שמן, הוא נמצא בחלקה התחתון של עמודת המים, ולכן מתקשים הכוחות לאתרו. כוחות צה"ל סורקים את השטח בשיתוף המשרד להגנת הסביבה. בשעה זו נאספים נתונים על גודל הכתם, באמצעות הכוונה של כלי טיס לא מאויש. בנוסף, מתבצעת חקירה לאיתור אניות חשודות בזיהום.

למרות שבשלב זה הפרטים מעטים, ברשויות החוף נערכים לאפשרות של טיפול באירוע זיהום גדול. לפי משה פדלון, ראש עיריית הרצליה ויו"ר פורום רשויות החוף של השלטון המקומי, "אנחנו לא ממתינים. נתנו התראה לראשי הרשויות להיערך בכוח אדם, בציוד וברכבים. יש לנו פקודות קבע למצב כזה, ואנחנו ערוכים לטפל בתרחישים, כולל הפעלה של מתנדבים רבים. באירוע הזפת, ראשי העיר התארגנו מהר ועזרו זה לזה. אם יש בפנינו אסון אקולוגי, קודם כל נטפל בו. במקום שבו יש חוסר, אנחנו נדאג לרשויות מוחלשות לציוד ולעזרה".

במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי אם יתגלה כי מדובר בכתם המשתרע על פני קילומטרים רבים, היכולת לטפל בו בים תהיה מוגבלת למדי. כך או כך, כאשר זיהומי דלק הפוקדים את הים, לא ניתן למנוע את הפגיעה הראשונית בבעלי החיים ובסביבה הימית. לפי ד"ר יגאל ברנשטיין, מומחה וחוקר השפעת זיהומי נפט באוניברסיטת מיאמי, גם טיפול מיטבי בדליפה, יכול להוביל לאיסוף של עד 20% מהדלק שדלף לים. זאת, בעוד ששטח הזיהום עשוי להיות גדול מזה המזוהה בתצלומי אוויר.

"למרות שחלפה שנה מאסון הנפט בים התיכון, לא הפקנו את הלקחים הנדרשים"

האירוע הנבדק כעת, מתרחש כשנה לאחר אסון הזפת שפקד את חופי ישראל. בארגוני הסביבה מתריעים כי למרות שאירוע של זיהום ים בשמן הינו שאלה של זמן ובלתי ניתן למניעה כאשר משנעים בים דלקים מאובנים בעלי פוטנציאל רב לפגיעה בסביבה האקולוגית, ישראל לא ערוכה כראוי להתמודדות עם אירוע זיהום ים בשמן. לאחר אסון הזפת, הוקמה ועדת מנכ"לים בנוגע פערים מרכזיים להיערכות לאומית לטיפול בתקרית זיהום ים בשמן. ואולם, מסקנותיה הונחו רק בחודש נובמבר האחרון, למרות שהן ידועות מזה שנים לכלל הגורמים העוסקים בדבר כבר משנת 2008, אז הונחה תוכנית ליישום בנושא - התוכנית הלאומית למוכנות ותגובה לשרך שמן בים (התלמ"ת). אך יישומה - מתמהמה.

במשרד להגנת הסביבה מעידים, ולא לראשונה, על מחסור בתקציבים ובתקני כוח אדם ליחידה הארצית להגנה על הסביבה הימית. בארגוני הסביבה דורשים מהממשלה לפעול באופן מיידי כדי ליישם את התלמ"ת, ולא לגרור עוד זמן בין ועדות מנכ"לים למהלומות בין המשרדים השונים. "למרות שחלפה שנה מאסון הנפט בים התיכון, לא הפקנו את הלקחים הנדרשים ואיננו מוכנים להתמודדות עם אסון זיהום נפט נוסף", אומר מור גלבוע, מנכ"ל עמותת צלול. "אנחנו דורשים מהמדינה לקדם ולתקצב את חוק התלמ"ת (תכנית לאומית למוכנות ותגובה לשפך שמן בים) שייתן פתרון למניעה ולהתמודדות עם אסונות כאלה. בנוסף אנחנו דורשים הפסקה מוחלטת של קידוחי גז ונפט נוספים שמסכנים את הים בעידן של משבר אקלים קשה שהפך אותנו תלויים בים גם כמקור מרכזי של מי השתייה שלנו".

במשרד להגנת הסביבה, אומרים בתגובה לדברים כי "היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה תמשיך לפעול על מנת להגן הים והחופים, וזאת בהתאם למשאבים שמוקצים לה. יש ערוצים שהואצו בעקבות הוועדה וקורים כבר עכשיו, בהם: מכרזי רכש שונים של ציוד, כגון ציוד ספיגה, הקמת תחנה למניעת זיהום ים באשקלון; משרד הבטחון נערך גם הוא להידוק השרותים שינתנו למשרד להגנת הסביבה ודיונים בנושא מתקיימים כבר מספר חודשים; תזכיר חוק התלמ"ת הופץ והתקבלו הערות רבות המחייבות המשך דיונים והגעה להסכמות. עמותת אקואושן זכתה לתמיכה, הכוונה מקצועית והדרכה צמודה מהיחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, מתוך הכרה בכוונותיה וביכולותיה. הודות לשיתוף פעולה צמוד זה הוקם מערך המתנדבים שאמור לסייע לרשויות המקומיות החופיות להתמודד ביתר הצלחה בתקרית הבאה. הקרן למניעת זיהום ים תקצה 250 אלף שקל בכל שנה לתמיכה ברשת זאת".

למרות שבשלב זה אין עדויות לכתם נפט בשטח והכוחות עדיין מחפשים אחר ממצאים בים, בעמותת אקואושן, נערכים לתפעול בשטח של אירוע גדול - אילו ייתרחש. העמותה, שפועלת בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, הפעילה מתנדבים רבים בניקוי החופים באסון הזפת שפקד את ישראל אשתקד. לדברי אריק רוזנבלום, מנכ"ל אקואושן, "בזמן אמת בכדי לזהות האם יש כתם והיכן הוא נמצא, במקביל נערכים למצב הרע ביותר בו הכתם מגיע לחופי מדינת ישראל. לצורך כך הוצאנו הבוקר ספינת תגובה ראשונה, אשר יצאה בתיאום ובהנחיית היח' הימית במשרד להגנת הסביבה, ונמצאת בדרכה לכתם החשוד על מנת לזהות את מיקומו ולצלם ולדגום את שפך הנפט במידה שישנו. עוד אנחנו פועלים לגיוס מתנדבים על מנת שיגיעו לנקות פסולת מהמחופים, זאת בכדי שלא יהוו מכשול לניקוי הכתם אם וכאשר יגיע".

בדומה לארגוני הסביבה הרבים שקראו היום למדינה שלא להפנות כתף קרה לסיכוני הנפט בים, גם רוזנבלום מדגיש כי "אף אחד לא פועל לטובת העניין ואנחנו נתפס שוב כאשר איננו ערוכים לקראת האסון הבא. הסכנות הן ברורות וקיימות, להתעלם מהן יהיה צעד לא אחראי. אנחנו מעריכים את כוונת המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה זנדברג ומבינים את מגבלותיה, אבל ללא העברת התקציבים, לא יהיה ביכולתנו להמשיך ולתחזק את מערך המתנדבים, וכמו כן, בהיעדר כלים וציוד לטיפול במקרה של שעת חירום, לא נוכל לספק מענה אפקטיבי בזמן אמת".