המיזם המתוקשר של סער וילף להקמת מטבע מקוון עולמי מת בשקט

בקיץ 2018 הפך המיזם Q לשיחת היום לאחר שהבטיח למשתמשים הראשונים לקבל מטבעות מקוונים חינם כאשר אלו יושקו • אלא שבנובמבר האחרון פרסם המיזם הודעה על השהיית פעילותו לאחר שצבר 10 מיליון משתמשים

אתר החברה שנסגר Initiative Q
אתר החברה שנסגר Initiative Q

בקיץ 2018 השיק היזם הישראלי סער וילף יחד עם הכלכלן האמריקאי פרופ' לורנס וויט מיזם יומרני בשם Initiative Q. המיזם נועד ליצירת מטבע מקוון חדש לתשלומים אונליין, שאמור היה להיות צמוד לשער הדולר. השקת המיזם לוותה בקמפיין שהפך ויראלי ובו משתמשים התבקשו להירשם ואמורים היו לקבל מטבעות כאשר אלו יושקו בפועל. המשתמשים הראשונים היו צפויים לקבל כ-130 אלף דולר במטבעות לאחר ההשקה. בתחילת הדרך ההרשמה למיזם התבססה על הזמנה בלבד, מה שתרם לוויראליות שלו.

אלא שהמיזם, ששינה את שמו בהמשך ל-Quahl וזכה לסיקור תקשורתי נרחב בארץ ובעולם, הושהה בשקט רב כבר בחודש נובמבר האחרון. בהודעה שפורסמה באתר המיזם בנובמבר נכתב כי על אף 10 מיליון חברים שנרשמו אליו, הוא לא הגיע למסה הקריטית הדרושה להשקת מטבע מסוג זה.

"הגענו למסקנה כי קהילה בגודל כזה, עם המשך הצמיחה הנוכחית שלה, לא מספיקה להשקת מטבע חדש", נכתב שם. "לכן, החלטנו לעצור את הרישום החדש בזמן זה. הצוות שלנו מחפש דרכים להתקדם באופן שיביא ערך לקהילה. אם לא נוכל למצוא אופציה הגיונית שתועיל לחברים, נמחק את כל המידע של המשתמשים".

ביקורת על הטכנולוגיה

המיזם שהוביל וילף, יזם סדרתי שחתום על מכירת חברת פרוד סיינס ב-170 מיליון דולר לפייפאל ב-2009 וגם על סטארט-אפים אחרים שהצליחו פחות, עורר הרבה עניין מסביב לעולם לאחר השקתו בקיץ 2018 וכאמור הצליח למשוך כ-10 מיליון משתמשים, לפי אתר האינטרנט. נכון למרץ 2019, דיווח המיזם כבר על כ-7 מיליון נרשמים, כך שאכן קצב ההצטרפות אליו מאז הואט משמעותית. 20% מהנרשמים הגיעו מהודו נכון ל-2019, כאשר מדינות אחרות שכיכבו היו ברזיל, ארה"ב ובריטניה

לצד העניין שעורר המיזם, הוא גם העלה אז לא מעט חששות, כמו שמדובר בהונאת פירמידה מסוג כלשהו או שהחברה תסחר בפרטים האישיים של הנרשמים. וילף דחה טענות אלו ואמר כי הנרשמים אינם נדרשים לתשלום כלשהו והחברה מתחייבת לא לסחור במידע אישי. מטרת הקמפיין הוויראלי הייתה להגדיל את מספר הנרשמים כדי ליצור כאמור מסה קריטית שתאפשר למטבע לצאת לעולם, מה שלא קרה.

ביקורת נוספת נשמעה סביב הטכנולוגיה הלא ברורה של המיזם. המטבע לא היה אמור להיות מטבע קריפטוגרפי ומבוזר ולא היה ברור במה הוא יכול לחדש ולשנות. הייחוד המרכזי שלו היה בכך שהמטבע אמור היה להיות מפוקח על ידי ועדה מוניטרית של מומחים בצורה דמוקרטית. כאמור, אם וכאשר היה יוצא לשוק, Q אחד היה צריך להיות שווה לדולר אחד, אך זה לא קרה.

מווילף טרם התקבלה תגובה.