המערכת שמחסלת את התמ"א ונפלאות החשבונאות של גב ים

המדינה סוף סוף נערכת לרעידות אדמה בעזרת גלאים שהותקנו לאורכה ולרוחבה • וגם: חברת גב ים פרסמה השבוע את דוחותיה הכספיים והזכירה לנו עד כמה מספרים יכולים להיות דבר גמיש, שמשקפים את הנרטיב של מי שמציג אותם • שני הכוכבים של השבוע, מדור חדש 

בנין גב ים הרצליה / צילום: איל יצהר
בנין גב ים הרצליה / צילום: איל יצהר

מצוין: המערכת שמחסלת את התמ"א

אחרי רצף רעידות האדמה האחרונות, הבשורה החשובה היא שמדינת ישראל (רשות החירום הלאומית והמכון הגיאולוגי) התקינה מערכת גלאים סיסמיים לאורכה ולרוחבה של הארץ, "המאפשרת לזהות רעידת אדמה בראשיתה". מעתה יש גם אפליקציה ורשת צופרים, שאמורים לתת לנו התרעה לפני האסון הבא.

השבוע לראשונה, ערך פיקוד העורף תרגיל של המערכת, האפליקציות והצופרים. רק שהאבסורד הגדול הוא שהתרגיל נערך דווקא במודיעין, עיר שבתיה הראשונים החלו לקום בשנות ה-90, כשכל הבניינים בישראל כבר נבנו לפי התקן המחמיר מפני רעידות אדמה (שנכנס בשנת 1980) וכשלכולם אפילו יש ממ"ד (לקחי מלחמת המפרץ, החל מ-1992). לא שמודיעין נטולת סיכון לחלוטין ברעידה שתגיע, אבל היא עמוק בתחתית הרשימה.
אלא שלאמיתו של דבר, רק העיר מודיעין מקדמת בברכה את המערכת החדשה. רק עבור תושבי מודיעין היא לא מסכלת לפתע חלומות לסיבוב נדל"ני מוצלח. כי אם רעידת אדמה איננה עוד שאלה של חיים ומוות, איך נמשיך לקדם פה במהירות וללא תכנון מגדלי פינוי בינוי ותמ"א 38? 

בלתי מספיק: נפלאות החשבונאות של גב ים

בקיץ האחרון קיבל מגדל תוה"א 2, שיקום בכניסה לתל אביב, אישור סופי מהוועדה המקומית. שתי היזמיות, גב ים ואמות, אפילו עוד לא בחרו את הקבלן המבצע, זה שיבנה את מגדל הענק, שיתנשא לגובה 77 קומות ויכלול 205 אלף מ"ר (יותר משלושת מגדלי עזריאלי ביחד. אכלוס הבניין מתוכנן רק בעוד 5 שנים, במחצית השנייה של 2026.

אבל תסמכו על נפלאות החשבונאות. זו שאפשרה השבוע לגב ים לדווח על רווח שנתי של 121 מיליון שקל ממגדל תוה"א 2, ששוויו קפץ ל-449 מיליון שקל. סך רווחי השערוכים של גב ים, כלומר העלייה בשווי התיאורטי של נכסיה, הוסיפו לה 1.28 מיליארד שקל. שנה קודם לכן, רווחי השערוכים הסתכמו ב-109 מיליון שקל. וכדי לסבר את האוזן: רווחים מהשכרה אמיתית הניבו לה בשנה שעברה 532 מיליון שקל, פחות ממחצית מרווחי השערוכים.

אין פה שום דבר לא תקין, רק תזכורת עד כמה מספרים הם דבר גמיש. וכמה חברות הנדל"ן תלויות בענף ההייטק, שאמור למלא 77 קומות בשנת 2026, תמורת דמי שכירות צפויים של 280 מיליון שקל בשנה.