מתיחות בקואליציה לקראת ההצבעה על חוק האזרחות

מאז אמש חברי כנסת מפזרים איומים לקראת ההצבעה של שני חוקי האזרחות שיעלו הבוקר בישיבת הממשלה • ראש הממשלה הציע פשרה הקובעת כי בחוק הממשלתי של שקד לא יהיה חופשה הצבעה ואילו בוועדת השרים לחקיקה יכריעו באשר לחוק של רוטמן • ח"כ וואליד טאהא ‏מרע"ם: "חופש הצבעה יבטל את המשמעת הקואליציונית"

מתן כהנא, נפתלי בנט, יאיר לפיד ואיילת שקד במליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
מתן כהנא, נפתלי בנט, יאיר לפיד ואיילת שקד במליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ראשי המפלגות וחברי כנסת בקואליציה מפזרים מאז אמש איומים לקראת ההצבעה על חוק האזרחות של השרה איילת שקד והדיון בחוק האזרחות של שמחה רוטמן בישיבת הממשלה הבוקר. לאחר שבמרצ הודיעו שיתנגדו לשני הנוסחים ובפרט לזה של שקד ללא פשרות בנוסח, הציע ראש הממשלה בנט לשרים הצעת פשרה הקובעת כי בחוק הממשלתי של שקד לא יהיה חופש הצבעה כאשר יגיע לכנסת ואילו בוועדת השרים לחקיקה יכריעו באשר לנוסח של רוטמן.

מוקדם יותר היום הודיעה מפלגת תקווה חדשה כי היא תומכת בשני הנוסחים וכן בדחיית הערר שהגיש השר לפיד נגד החוק של רוטמן. במקביל הודיעו במפלגתו של השר בני גנץ, כחול לבן, כי יתמכו בחוק של שקד אך לא בחופש הצבעה שיאפשר שיתוף פעולה בין הקואליציה לאופוזיציה בהצבעות האלו. "כחול לבן תומכת בחוק האזרחות שהוא חוק ביטחוני חשוב, בהתאם לנוסח שגיבשו במשרד הפנים או באמצעות פשרה אחרת. כחול לבן מתנגדת לחופש הצבעה - ובמידה ולא תישמר המשמעת הקואליציונית היא תשקול את התנהלותה בהמשך", נמסר אמש.

הבוקר הצטרף למחול האיומים גם ח"כ וואליד טאהא ‏מרע"ם עם איום משלו: "חופש הצבעה יבטל את המשמעת הקואליציונית. חופש הצבעה על חוק האזרחות הגזעני, על שתי גרסותיו, פירושו חופש הצבעה מלא על כל חוק שיעלה". בהתאם איים גם יו"ר מרצ השר ניצן הורוביץ שהודיע כי יהיה מחיר לחופש הצבעה.

השרה שקד מצדה הודיעה כי השבוע יעבור חוק האזרחות בקריאה ראשונה. בסביבתה אמרו השבוע כי הודיעה כי "חוק האזרחות הוא קו אדום ואין בכוונתה לשבת בקואליציה שלא מעבירה את החוק הזה". הנושא עלה לדיון גם בישיבת ראשי מפלגות שהתקיימה לפני ישיבת הממשלה, אולם נכון לשלב זה לא הושגה הסכמה על דרך הפעולה באשר להצבעה על חוק האזרחות. נזכיר ששקד נדרשה להתחיל השבוע לאשר בקשות אזרחות מתושבים פלסטינים בהתאם לדרישת בג"ץ, לאחר שהקואליציה לא הצליחה לחוקק את החוק בשבעת החודשים האחרונים.