13 אלף מ"ר בלב תל אביב: בנק לאומי מציע למכירה את קומפלקס ההנהלה

בעקבות המעבר העתידי, לאומי מעמיד למכירה את מגדל המשרדים ואת המבנה לשימור "בית מאני" • הרוכשים יקבלו אפשרות הסבה למסחר, מקומות חנייה ובעיקר שטח גדול מאלו שנמכרים באזור • אנשי נדל"ן מעריכים אותו בכ-350 מיליון שקל, אך מודים שכל מחיר אפשרי

מגדל משרדי לאומי ובית מאני / צילום: איל יצהר
מגדל משרדי לאומי ובית מאני / צילום: איל יצהר

בנק לאומי מציע למכירה את קומפלקס ההנהלה שלו, הכולל את מגדל המשרדים של החברה ואת המבנה לשימור - "בית מאני". המבנים נמצאים ברחוב יהודה הלוי 30-36 בתל אביב והם נמכרים בעקבות המעבר של הנהלת הבנק ללוד, שצפוי להיות בעוד כשנתיים. אנשי נדל"ן מעריכים אותו ב-350 מיליון שקל, אולם מודים כי במצב השוק היום - "כל מחיר הולך".

מדובר בנכס מסקרן במיוחד - 13 אלף מ"ר שמוצעים למכירה בלב הסיטי של תל אביב. השטח גדול משמעותית מהשטחים שנמכרים באזור זה, שאין בו כמעט בנייה חדשה, אך הוא פופולרי מאוד, במיוחד בקרב חברות הייטק. אלמנט נוסף שמסקרן הוא המבנה לשימור שנכלל בעיסקה.

אפשרות הסבה למסחר ומקומות חנייה רבים

המגדל הוקם על ידי בנק לאומי בין 1999 ל-2003, בהשקעה של 127 מיליון שקל, במגרש שהיה עוד קודם לכן בבעלות הבנק. הוא בן 13 קומות ובו שוכנות הנהלת הבנק הבכירה, המחלקה המשפטית, חטיבת הכספים ועוד. בית מאני ההיסטורי הוקם במקור בין 1910 ל-1915 ושופץ ושומר על ידי הבנק לפני כ-20 שנים. הוא משמש כיום כחלק ממשרדי ההנהלה של הבנק ולחדרי ישיבות.

לגלובס נודע, כי לפי התב"ע החדשה, אפשר להסב את המתחם למסחר. המיקום של המבנים הוא מול פארק המסילה ועל הקו האדום של הרכבת הקלה, שהעבודות בו צפויות להסתיים ב-2022. במסגרת התב"ע שאושרה לאחרונה, נקבע שיתאפשרו שימושים מסחריים נוספים, ובכלל זה יציאה ישירה לפארק המסילה.

יתרון נוסף שיש לפרויקט הוא מספר מקומות החנייה שיש בו - יותר מ-200, פי 4 ממספר החניות שמוקמות במגדלים חדשים, על פי התקן החדש. עם זאת, צורכי החנייה של חברות הייטק שפועלות בתל אביב נמוכים יחסית ממה שהיה בעבר, שכן חלק ניכר מהעובדים מגיע לעבודה עם קורקינטים ואופניים. לכן, לא בטוח עד כמה חברת הייטק תראה נכס בחניון הגדול.

בכמה עשוי להימכר הנכס הייחודי הזה? אנשי נדל"ן עימם שוחחנו מדברים על סדר גודל של 350 מיליון שקל, אך הם ממהרים לסייג: "היום כל מחיר הולך, ושמאות שנעשית לנכסים מפגרת בהרבה אחרי מה שמשולם עליהם בדרך כלל".

כך למשל, אמנם לא ברור עד כמה חברת הייטק תהיה מעוניינת בחניון גדול, אך חברת נדל"ן יכולה להשכיר את המבנה ולהפוך את חלק מהחניות לחניון ציבורי בתשלום. כמו כן, לא ברור מהן עלויות ההתאמה והשיפוץ של המבנה ממשרדי בנקאות שתוכננו לפני 20 שנה למשרדים של העשור השלישי במאה ה-21 או להייטק. חברות הייטק רבות מציבות דרישות גבוהות בכל הקשור לקיימות, ומובן שהפרויקט במצבו הנוכחי אינו עונה עליהן.

ולבסוף, הכללה בעיסקה של נכס לשימור יכולה להוות יתרון אך גם חסרון לחברות עסקיות. בלאומי לא מתכוונים בשלב זה לפצל בין המבנים, ועל כן קשה לדעת כיצד יגיבו רוכשים פוטנציאליים למבנה לשימור וכמה הם יהיו מוכנים להוסיף על המחיר, אם בכלל.

לא הנכס הראשון שלאומי מוכרים

לאומי מכר בשנים האחרונות מספר נכסים נוספים בת"א. ב-2017 מכר הבנק לאקרו נדל"ן ולקנדה ישראל את הסניף המרכזי שלו - 6,800 מ"ר בצומת הרחובות הרצל ויהודה הלוי - בסכום של 277 מיליון שקל. לפני שנתיים רכשה קנדה ישראל את חלקה של אקרו במחיר המשקף שווי נכס של 440 מיליון שקל. יש לציין שלא ניתן להשוות בין נכס זה לנכס המוצע עתה למכירה, מכיוון שהמחיר אז שיקף שווי פוטנציאלי בעקבות קידומה של תוכנית להקמת מגדל בן 40 קומות במקום.

בשנה שעברה מכר לאומי בניין ברחוב לילינבלום 31 בתל אביב בכ-66 מיליון שקל, בתוספת מע"מ, לסלע בינוי. מדובר בנכס של 1,640 מ"ר, משנות החמישים, שיש בו פוטניאל לשינוי ייעוד והשבחה. סביר להניח שהמחיר הגבוה נובע האפשרות העומדת לרוכשת להרוס את המבנה ולהקים עליו מבנה של שימושים מעורבים.