נתוני משלוחה: המסעדות העלו את מחירי המנות ב-8% בממוצע

לפי נתוני אתר ההזמנות משלוחה, כ-55% מהמסעדות בישראל העלו מחירים בין דצמבר 2021 לינואר 2022 • עם זאת, היקפי הזמנות האוכל בינואר היו גבוהים

חברת משלוחה / צילום: קבוצת משלוחה
חברת משלוחה / צילום: קבוצת משלוחה

לא רק פסטה ונייר הטואלט: גם מחירי המזון במסעדות התייקרו לאחרונה, כפי שחושפים נתוני אתר ההזמנות משלוחה. על פי הנתונים, בין החודשים דצמבר 2021 לינואר 2022 חלה התייקרות ממוצעת של כ-8% במחירי המנות במסעדות שונות.

משלוחה מבצעת משלוחים מכ-3,000 מסעדות ברחבי הארץ, עם היקף של כמיליון הזמנות בחודש. בתל אביב המשלוחים מבוצעים תחת המיתוג של משלוחה NOW, אולם בשאר חלקי הארץ ההזמנות נעשות כ-"White Label" עבור עשרות רשתות מזון בפריסה ארצית.

לפי נתוני משלוחה, כ-55% מהמסעדות בישראל העלו מחירים בטווח החודשיים שנבדקו. התחשיב נעשה גם על פי מחירון התפריטים של המסעדות, שבדצמבר הסתכם בשווי כולל של 770 מיליון שקל ובינואר אותם תפריטים שיקפו שווי כולל של 834 מיליון שקל.
ההתייקרות משקפת הבדלים גיאוגרפיים: לפי משלוחה, הפועלת בכל רחבי הארץ, כ-60% מהמסעדות בירושלים העלו את המחיר הממוצע של המנות שהן מוכרות, כ-48% מהמסעדות בתל אביב ייקרו את המחירים, 44% ממסעדות העיר חיפה ורק כ-11% ממסעדות באר שבע.

הנימוק של המסעדנים כבר מוכר לצרכנים: התייקרות של חומרי הגלם, לרבות סוכר, שמן או סויה, שאליהם מצטרפות התייקרויות בחסות המדינה - חשמל, ארנונה ומים. אור בקצה המנהרה עבור המסעדנים מגיע בדמות ביטול היטל העסקת עובדים זרים במסעדות, המגיע לכ-20% משכרם - מה שיקל על המסעדנים גם לנוכח מצוקת כוח האדם שעמה הם מתמודדים.

הסגר טוב לכלכלת המשלוחים

עם זאת, ההתייקרות שזיהתה משלוחה לא מרתיעה את המזמינים: לפי דניאל רחמים, מנכ"ל ומייסד משלוחה, ינואר 2022 דומה בהיקף פעילותו לינואר 2021, שהיה החודש החזק ביותר באותה שנה, בחסות הסגרים וההגבלות. לדבריו, "'הסגר השקט', ריבוי הבידודים וההימנעות מיציאה למקומות הומים הובילו להתחזקות פעילות המשלוחים - הן בכמות ההזמנות, הן בכמות המזמינים והן בסכום הממוצע של ההזמנה, שגדל בכ-15%".

רחמים מציין כי חלק מהמסעדות שנכנסו לתחום המשלוחים בתקופת הסגרים יצאו ממנו - בעיקר אלו שפועלות בגזרת הפרימיום - אך עם זאת חל זינוק בכמות המסעדות שנכנסו לתחום. "מספר המסעדות שהחלו לבצע משלוחים גדול פי כמה מאלה שיוצאים מהתחום, כולל בעולמות של המרקט פוד (מוצרי מעדניה וכדומה). גם הגדלת ההיצע מובילה לגידול בפעילות", הוא מסביר.

נציין כי משלוחה גובה מהמסעדות בתל אביב עמלה של 20%, לעומת 27%-30% שיעור העמלה שגובות וולט ותן ביס, שתי המתחרות שמובילות את השוק.

חברת משלוחה קמה ב-2011 והיא מעסיקה כ-120 עובדים, שליש מהם עוסקים בפיתוח. בתל אביב משונעים המשלוחים באמצעות כ-500 שליחים, שחלקם עובדים במקביל עבור חברות שילוח אחרות.

פעילות החברה כוללת גם הקמת אתרים ואפליקציות של מסעדות. בקרוב מתעתדת משלוחה להשיק משלוחי מכולת מהירים מסניפי רמי לוי בשכונה, שיצטרפו לסגמנט המתפתח של שילוח מחוץ לעולמות המסעדות גם דרך מוצרי מעדניה או מוצרי פארם, כמו בשיתוף פעולה עם רשת גוד פארם. במסגרת קטגוריה זו, רחמים מציין כי רוב השילוחים בימים אלה הם לבדיקות קורונה ביתיות.