שוק ההון משגשג - ועובדי רשות ני"ע פוזלים למקומות אחרים: "בשנה האחרונה יש עזיבה מוגברת. זו תקופה מאתגרת"

נועם כץ, סמנכ"ל משאבי אנוש ברשות ניירות ערך, מדבר על הקושי לגייס עובדים בכלל ועובדים מהחברה הערבית בפרט, על השינוי החלוצי במודל התגמול ברשות ועל רכיב השכר שהגיע הזמן שהמדינה תיפטר ממנו

נועם כץ, סמנכ''ל משאבי אנוש רשות ניירות ערך / צילום: איל יצהר
נועם כץ, סמנכ''ל משאבי אנוש רשות ניירות ערך / צילום: איל יצהר

מסלול הקריירה שלי. "התחלתי במשרת סטודנט ברשות ני"ע, וחשבתי שבאתי לכמה חודשים. עבדתי תקופה מסוימת במערכת הדיווחים האלקטרוניים של החברות הציבוריות ובמחלקת פיקוח על יועצי ההשקעות, ואז מוניתי לעוזר של מזכ"ל הרשות, שממונה על משאבי אנוש. התפקיד הבא היה סגן מנהל יחידת משאבי אנוש ובשנתיים האחרונות אני סמנכ"ל ומנהל מחלקת ארגון כספים ומשאבי אנוש, שזו הגדרה חדשה של התפקיד, אחרי שינוי ארגוני שנעשה ברשות לפני שנתיים".

מודל שכר. "כשנכנסתי לתחום משאבי האנוש לפני 12 שנה, הוא לא היה מפותח ברשות. הקמתי את יחידת משאבי אנוש ורציתי לשנות את מודל השכר והתגמול. היינו גוף ציבורי ופעלנו באופן דומה לשירות המדינה. החלטנו שאנחנו רוצים לעשות מודל חדשני והיינו הראשונים במגזר הציבורי שעברו לתגמול לפי ביצועים: עובד טוב יקבל תגמול יותר טוב, ולא בהתאם לדרגה והוותק. מצאנו שותפים טובים בממונה על השכר באוצר. בחמש השנים האחרונות נוספו עוד כמה ארגונים למודל הזה. בהרבה מאוד דברים אנחנו ייחודיים ורואים את עצמנו כסיירת של המגזר הציבורי".

פרופיל העובדים. "יש לנו ועד עובדים, ותהליך המעבר למודל השכר החדש היה וולונטרי. חלק גדול מהעובדים רצו לעבור למודל הזה והיום נשארו מעט מאוד במודל הישן. יש לנו כוח אדם סופר מקצועי: יותר מ-95% אקדמאים ורובם עם תואר שני. רוב העובדים הם רואי חשבון, עורכי דין וכלכלנים, שצריכים להתמודד עם הגופים הכי מתוחכמים. חוקר צעיר חוקר מנכ"ל של חברה גדולה ובתור עובד צעיר יש לך סמכויות לקבל החלטות שמשפיעות על שוק העבודה. אנחנו לא יכולים להתפשר על כוח האדם ולכן השכר יחסית גבוה למגזר הציבורי. ההתנהלות היומיומית היא יותר קרובה להייטק. בשנתיים האחרונות יש שגשוג בשוק ההון ועובדים פה 50-30 שעות נוספות בחודש. יש פה אנשים שהם חדורי משימה".

עבודה מהבית. "הרשות גם בזה חלוצה במגזר הציבורי. שנים רבות יש לנו אפשרות לעבודה מהבית. בשנים עברו זה היה 20 שעות בשבוע, ומאז הקורונה יש עובדים שעובדים יום או יומיים בשבוע. יצרנו אפשרות מאוד מאובטחת לעבודה מהבית, למעט מספר קטן של משרות. עבודה מהבית זה דבר מדהים, אבל יש לה מחיר מאוד גדול. יש פגיעה במחוברות ויש השפעות נפשיות. הקשר בין אנשים ושיחות המסדרון הם קריטיים וזו אחת הסיבות לעזיבות. יותר מיומיים בשבוע מהבית זה לא בריא".

איזון בית-עבודה. "לפני כמה שנים זכינו במקום הראשון בתחרות של מעסיק חברתי. לראשונה גוף ציבורי זכה בזכות איזון בית-עבודה ויותר חופש בניהול שעות העבודה. יש לנו יום בשבוע שלא קובעים ישיבות אחרי 15:00, ויש גמישות להגיע קצת יותר מאוחר או לצאת מוקדם. בתקופות עמוסות אין ברירה וכולם צריכים להתגייס".

העזיבה הגדולה. "בשנה האחרונה יש עזיבה מוגברת כתולדה של השגשוג בשוק ההון ותוספת של מאה חברות. זה יוצר ביקוש לעובדים שלנו במשרדי עורכי הדין ורואי החשבון ובחברות הציבוריות, בעיקר חברות פינטק. אנחנו חושבים שסירקולציה זה דבר בריא, אבל זו תקופה מאוד מאתגרת. עובד מאוד מאוד טוב שמקבל הצעה מחברה אחרת - אנחנו מנסים לראות אם אפשר להציע לו קידום או משהו נוסף בתחום השכר. לפעמים אין ברירה ונפרדים ממנו לשלום".

אתגרי הגיוס. "60% מהעובדים יושבים בירושלים ו-40% בתל אביב, וזה גם אתגר לחפש עובדים בירושלים. כרגע אנחנו צריכים לגייס יותר מעשרה עובדים. בואי נגיד שקורה לי הרבה יותר שאני נפגש עם מועמד ומציע לו את החוזה ותנאי השכר והוא מסרב".

גיוון. "אנחנו 52% נשים, בראשות הרשות עומדת יו"רית ויש לנו ארבע מנהלות מחלקה שחולשות על 60% מהעובדים. יש לנו פרויקט לעודד את הדבר הזה גם בחברות ציבוריות ולהביא לייצוג של 35% בדירקטוריונים לעומת 15%-16% היום. אנחנו מאוד מתקשים בגיוס בני מיעוטים. כרגע אני במכרז שמיועד אך ורק לבני מיעוטים וניגשו רק שלושה מועמדים. רואי חשבון מהחברה הערבית בדרך כלל הולכים למשרדים בצפון או לתחום ראיית חשבון קלאסי ולא מחפשים את תחום שוק ההון, וגם עורכי דין לאו דווקא בשוק ההון. אנחנו מנסים כמה שיותר להגיע לאוכלוסיות האלה".

גישה חדשה. "נושא השכר הרבה יותר על השולחן וגם העניין של איזון בית-עבודה. בעבר אנשים לא העזו לדבר על זה בראיונות עבודה. עובדים גם מבקשים קידום אחרי חצי שנה. בתור מישהו שנמצא הרבה זמן בעולם משאבי האנוש זה לא מפסיק להפתיע אותי. העובדים היום מאוד ממוקדים בפיתוח קריירה ואנחנו עובדים עם המנהלים שיהפכו למנטורים, שיידעו לתת פידבק מיידי, טוב או רע, כי העובדים רוצים שיראו אותם. אנחנו משקיעים בתחום ההדרכה והפיתוח של העובדים. סיימנו להכשיר 20 עובדים בתחום של דאטה אנליסט ואנחנו פותחים קורס נוסף. בגלל הקורונה אין השתלמויות בחו"ל ולכן הגדלנו את מספר המלגות ללימודי תואר שני ל-20 עובדים".

הוצאות רכב. "יש רכיב שכר משמעותי במגזר הציבורי שהוא אחזקת רכב, כולל ביטוח רכב ורישיון רכב, ובעידן של הפקקים המדינה חייבת להתנתק מהדבר הזה. אם אין לך רכב אתה לא מקבל אותו, ואני חושב שהגיע הזמן שהרכיב הזה יהיה חלק מהשכר. אם המדינה רוצה לעודד תחבורה שיתופית והורדת עומסי תנועה, היא חייבת לעשות שינוי".

על השולחן שלי. "אני אוהב לאסוף דברים מהטיולים בעולם. את הברווז קניתי בשוק פשפשים ברומא ואת הבבושקה במוסקבה"

נועם כץ

גיל: 44 ● השכלה: תואר ראשון במדעי המדינה וסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני בלימודי עבודה מאוניברסיטת תל אביב ובמינהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון ● מספר עובדים ברשות ני"ע: 272