ביידן מאיים על רוסיה: פלישה לאוקראינה תוביל לביטול נורד סטרים 2

בתום ביקורו הראשון של קנצלר גרמניה אולף שולץ בוושינגטון, ארה"ב וגרמניה ניסו להציג חזית מאוחדת נגד רוסיה • אך בעוד ביידן השתמש באיומים מפורשים כלפי מוסקבה, דבריו של שולץ, שמדינתו תלויה בגז רוסי, היו עמומים יותר

העמיד את ההגנה על הדמוקרטיה במרכז מדיניות החוץ שלו. הנשיא ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis
העמיד את ההגנה על הדמוקרטיה במרכז מדיניות החוץ שלו. הנשיא ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis

ארה"ב וגרמניה ניסו להציג אתמול (ב') חזית מאוחדת נגד רוסיה, בתום ביקורו הראשון של קנצלר גרמניה אולף שולץ בוושינגטון. אך בעוד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן איים במסיבת עיתונאים המשותפת שהתקיימה אחרי הפגישה, כי אם רוסיה תפלוש לאוקראינה ארצו "תשים סוף לפרויקט נורד-סטרים 2", שולץ נמנע מהתחייבות ברורה בנושא.

הקנצלר הגרמני, שזכה לביקורת פנימית ובינלאומית עד כה בשל עמדה מעורפלת וניצב בפני טענות כי התלות הגרמנית בגז הרוסי מחלישה את ברית נאט"ו, אמר כי "שתי המדינות יפעלו בתיאום מוחלט... וינקטו צעדים חמורים ומרחיקי לכת".

שולץ אף זנח את הגרמנית, השפה הרשמית שבה בדרך כלל מנהלים מנהיגים גרמנים את מסיבות העיתונאים, ובניגוד לקודמתו בתפקיד אנגלה מרקל ענה לשאלות על מחויבותה של גרמניה להרתעת רוסיה באנגלית. "אני רוצה לומר לחברים האמריקאים שלנו, אנחנו נהיה מאוחדים, נפעל יחד וננקוט את כל הצעדים הדרושים", אמר.

ביידן לעומתו היה ברור מאוד, ואמר כי "אם טנקים וכוחות רוסים יחצו שוב את גבול אוקראינה, לא יהיה יותר פרויקט נורד-סטרים 2. אנחנו נשים לזה סוף... אני מבטיח שנוכל לעשות זאת". ביידן גם התערב במהלך מסיבת העיתונאים והבהיר לתקשורת כי בעיניו "אין שום צורך שגרמניה תזכה מחדש באמון ארה"ב, יש להם את האמון המלא שלנו וגרמניה היא אחת מבעלות הברית החשובות ביותר שלנו בעולם".

הצינור יגדיל עוד יותר את התלות של גרמניה ברוסיה

גרמניה מייבאת כמחצית מהגז הטבעי שלה מרוסיה, וצינור הגז נורד-סטרים 2, שבנייתו הושלמה למרות סנקציות אמריקאיות (שהוסרו בינתיים) אמור להגדיל עוד יותר את התלות במוסקבה. הוא ממתין כעת לאישורים ממשלתיים גרמניים.

מי שהוביל את הפרויקט מהצד הגרמני הוא קודמו של שולץ במפלגה הסוציאל-דמוקרטית, גרהארד שרדר, שמונה בימים האחרונים לחבר המנהלים של "גזפרום", החברה הממשלתית המייצאת את הגז.

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, וגרמניה כולה, הואשמו בשבועות האחרונים במדיניות פרו-רוסית בעקבות סירובם לשלוח נשק לאוקראינה, הצהרות רכות בנוגע לפלישה אפשרית וכן סירוב לשים באופן ברור על שולחן הדיונים את השעיית נורד-סטרים 2 ואת הסילוק האפשרי של רוסיה מרשת הבנקאות SWIFT (צעד שיפגע בעסקים גרמנים).

שולץ נימק במסיבת העיתונאים את העובדה כי האיחוד והמערב לא פרסמו רשימת סנקציות ברורה אלא מסתפקים באיומים כלליים בכך ש"בצורה הזאת רוסיה עשויה לחשוב שיש צעדים נוספים שנוכל לנקוט". אחרים מאשימים את האיחוד בכך שהוא מסווה את חוסר-ההסכמה בין חברותיו בהצהרות כלליות, וכי לא יוכל לפעול באופן מאוחד משמעותי במקרה הצורך. ביידן אמר שוב כי זו תהיה "טעות ענקית" אם פוטין יפלוש, ואמר כי אחרי שיחותיו עם המנהיג הרוסי "אני לא בטוח שהוא עצמו יודע מה הוא הולך לעשות".

מקרון אופטימי "בצורה זהירה"

מסיבת העיתונאים בוושינגטון התקיימה כאשר במקביל נפגשו במוסקבה נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הנשיא הצרפתי, שצפוי להכריז בקרוב על כך שהוא מתמודד שוב על הנשיאות בבחירות שהסיבוב הראשון שלהן יתקיים כבר באפריל, מנסה להוביל את המאמצים להרגיע את הרוחות.

מקרון, שביקר בעבר בחריפות את נאט"ו ואמר כי הברית "נמצאת במוות מוחי" ואינה מסוגלת לפעול, הבטיח למנהיג הרוסי "להתחשב בסוגיות הדאגות הביטחונית של רוסיה", ואמר בתום הפגישה כי הוא אופטימי "בצורה זהירה". בשבוע הבא צפוי גם הקנצלר שולץ לבקר במוסקבה.

נאט"ו הזהירה ביממה האחרונה כי נמשכת הזרמת הכוחות הרוסים לבלארוס, ומזכ"ל הברית אמר כי בשלב הזה נמצאים במדינה "ריכוז הכוחות הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה".

שתי המדינות טוענות כי מדובר בהכנות לתרגיל משותף בלבד. ביידן הזכיר במסיבת עיתונאים המתנה רוסית אפשרית לכך שהאדמה מצפון לקייב "תקפא", כך שהטנקים יוכלו לנוע בקלות יחסית לעבר בירת אוקראינה. לפי הדיווחים, לרוסיה כבר יש כ-85 גדודים קרביים בקרבת הגבול, והאמריקאים העריכו בעבר כי 100 גדודים נחוצים לצורך פלישה.