העדפה מתקנת לאוכלוסיות מוחלשות: הייצוג ההולם מגיע לחברות ממשלתיות

שר האוצר והשרה לשוויון חברתי יגישו תזכיר חוק להרחבת השוויון בחברות ממשלתיות • ברקע, תמונה עגומה של שילוב אוכלוסיות בשירות המדינה

אביגדור ליברמן ומירב כהן / צילום: איל יצהר, יח''צ
אביגדור ליברמן ומירב כהן / צילום: איל יצהר, יח''צ

הייצוג ההולם מגיע גם לחברות הממשלתיות: שר האוצר אביגדור ליברמן והשרה לשוויון חברתי מירב כהן יגישו תזכיר חוק להעדפה מתקנת בקבלה לעבודה בחברות הממשלתיות לחרדים, ערבים, יוצאי אתיופיה, עולים חדשים, בעלי מוגבלויות וייצוג הולם גם לנשים. בחודש דצמבר אושרה הצעת חוק דומה של ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ וח"כ משה ארבל מש"ס בקריאה טרומית, לכן כאשר תעבור זו של ליברמן וכהן, היא צפויה להתקדם בצמוד אליה.

תזכיר החוק מציין את החשיבות בשילוב אוכלוסיות אלה בחברות ממשלתיות, וכי הדירקטוריונים של החברות יפעלו לקידום ייצוג הולם לאוכלוסיות האמורות בקרב העובדים בחברה בהתאם ליעדים שיקבעו, ולשם כך ינקטו באמצעים הנדרשים בנסיבות העניין אשר יש בהם כדי לאפשר ולעודד ייצוג הולם, לרבות מתן עדיפות למועמדים מאוכלוסיות אלו בעלי כישורים דומים לכישוריהם של מועמדים אחרים. תזכיר החוק מבקש לתקן את חוק החברות הממשלתיות, שחוקק בשנת 1975, כך שחובת הייצוג ההולם בקרב העובדים בחברות הממשלתיות, דוגמת חברת החשמל, הנמלים ורכבת ישראל תתייחס לבני שני המינים, אנשים עם מוגבלות, בני המגזר הערבי, מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה, בני המגזר החרדי ועולים חדשים.

כיום מתייחס חוק החברות הממשלתיות למי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה ולבני העדה הדרוזית בלבד ומחייב שוויון, ואילו החוק החדש כאמור ירחיב את השוויון בייצוג בחברות הממשלתיות לכל גווני החברה הישראלית. ההצעה תחול על חברות המעסיקות מעל 100 עובדים ותאגידים שהוקמו בחוק. כדי לבחון את הביצוע יוגש דוח שנתי לרשות החברות הממשלתיות שיועבר הלאה לממשלה ולנציבות לשוויון.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר כי "במטרה לממש את מלוא הפוטנציאל של הכלכלה הישראלית עלינו לדאוג שכל רובדי החברה הישראלית זוכים לייצוג הוגן סביב שולחן קבלת ההחלטות".

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, מסרה: "ככל שנראה יותר ויותר ערביות וערבים, חרדים וחרדיות, עולים חדשים, בני העדה האתיופית, נשים ואנשים עם מוגבלות בתפקידי מפתח, במגזר הציבורי ובחברות ממשלתיות, כך נדע שהשוויון והגיוון הם ברי-השגה. זו מטרתנו".

ייצוג נמוך בשירות המדינה

ברקע להצעת החוק נתונים עגומים המעידים על תת-ייצוג לאוכלוסיות שונות בשירות המדינה לאורך שנים. כך בדוח מבקר המדינה מאוגוסט האחרון עלתה תמונת מצב עגומה של שילוב אוכלוסיות שונות בשירות המדינה. כך למשל רק 5.4% מהעובדים שנקלטו בשירות המדינה בשנת 2019 היו מקרב החברה החרדית. בנוסף 86% מהגופים הממשלתיים לא עמדו ביעד לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות ב2019. נתון עגום נוסף מצביע על כך ש-88% מקרב עובדי המדינה יוצאי אתיופיה היו בדרג זוטר בשנה הנבדקת.

דוח המבקר משנת 2016 קבע כי בעוד שיעור התעסוקה באוכלוסייה היהודית עומד על כמעט 80%, באוכלוסייה הערבית הוא עומד על 50.5% בלבד. לפי הדוח, בחברות הממשלתיות הגדולות אחוז ההעסקה של ערבים הוא נמוך מאוד עד לא קיים כלל. כך למשל, בחברת נמל אשדוד אחוז ההעסקה הוא 0.2% עובדים ערבים. כך גם בתאגידים הממשלתיים, כשברשות ניירות ערך ישנם 1.5% עובדים ערבים, ברשות שדות התעופה 1.1% עובדים ערבים ובבנק ישראל 1% בלבד עובדים ערבים.