למרות מאבק ההסתדרות: אוניית מטען כללי הגיעה לנמל המפרץ

פחות מחודש אחרי שההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה לנוכח הכוונה לפרוק אוניית ברזל בנמל פרטי, אוניית מטען כללי הגיעה הערב לפריקה בנמל המפרץ • מדובר בפעם הראשונה שבה אוניית מטען כללי מתקבלת בנמל פרטי ובענף לא בטוחים שההסתדרות תצליח להפעיל את מרותה על הוועדים בנמלים • במקביל, נמל חיפה הודיע היום על שורת צעדי התייעלות

נמל המפרץ / צילום: חברת MSC
נמל המפרץ / צילום: חברת MSC

אוניית מטען כללי הגיעה הערב (ג') לפריקה בנמל המפרץ. מדובר בנקודת ציון במתיחות המתגלגלת בנמלים. ב-17 בינואר הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה לנוכח הכוונה לפרוק אוניית ברזל בנמל הפרטי, לאחר שלטענתה המדינה התחייבה בשיחות שקדמו להסכמים הקיבוציים במסגרת הרפורמה בנמלים שהנמלים הפרטיים יתחרו מול הנמלים הממשלתיים רק על אוניות מכולה ולא על אוניות מטען כללי. מנגד, המדינה טענה כי מעולם לא ניתנה התחייבות כזו חרף דרישת ההסתדרות.

לאחר ההכרזה על סכסוך העבודה התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר הגישו בקשה לצו מניעה. לאחר מכן, גם המדינה ונמל חיפה הגישו בקשה דומה ובשבוע שעבר בית הדין לעבודה קיבל את הבקשות והורה על סעד זמני האוסר על שביתות ועיצומים בנמלים עד להכרעה בטענות.

לפי הודעת נמל המפרץ, הערב עגנה בנמל האונייה "אנסטסיה", המיוצגת על ידי סוכנות "דינמיק ספנות" כשעליה כ-4,000 טון ברזל בניין. המטען ייפרק מהאונייה באמצעות מנוף נייד וצוות עובדים מקצועי ומנוסה במהלך הימים הקרובים. "במפרץ חיפה ממתינות כעת למעלה מ-50 אוניות. מתוכן 27 אוניות ברזל. ההמתנה הממושכת של האוניות לפריקה מייקרת באופן משמעותי את עלויות ההובלה בשל הקנסות שמשלמים היבואנים, דבר שמוביל לעלייה בתשומות הבנייה, המשפיעה על העלייה במחירי הדיור", נכתב בהודעה.

למעשה, מדובר בפעם הראשונה שבה אוניית מטען כללי מתקבלת בנמל פרטי ובענף לא בטוחים שההסתדרות תצליח להפעיל את מרותה על הוועדים בנמלים, חרף החלטת בית הדין הארצי לעבודה.

ביום ראשון האחרון טענו במשרד התחבורה כי מתוך תור של 59 אוניות מחוץ לנמלים - 85% הן אוניות מטען כללי.

נמל חיפה הודיע שיקלוט 50 עובדים נוספים 

בתוך כך, במקרה - או שלא, נמל חיפה הודיע היום על שורת צעדי התייעלות שיקלו על פריקת אוניות המטען הכללי. "אל מול תחזית לשינוי משמעותי בנתחי השוק עם פתיחת הנמלים החדשים, כעת צופה הנהלת נמל חיפה לשנע ב-2022 יותר מכולות מאשר ב-2021. הנתון הזה, בנוסף לגידול המתמשך באוניות המטען הכללי, הביא את הנהלת החברה להציג לדירקטוריון שורה של צעדים מיידיים הכרחיים כדי לעמוד בעומס הצפוי", נמסר מהנמל.

בין הצעדים - יקלטו 50 עובדים נוספים ותוארך העסקתם של 40 עובדים זמניים עד לסוף השנה, הכשרה של הרציף המערבי בנמל חיפה לקליטה של מטענים כללים, הכשרה של חלקו הצפוני של מסוף המכולות המזרחי לקליטת אוניות מטען כללי גדולות, האצה של הפעלת עגורנים חדשים למטען כללי ברציף קישון מערב, פתיחה של מחסני ברזל לקליטת מטעני יבוא גם בשעות הלילה כאשר אין ליבואנים משאיות לקליטת המטען שנפרק מהאוניות.

"להערכת הנהלת החברה, הצעדים האלו יוכלו לתת מענה למכולות שנשארות בנמל חיפה ובמקביל לאפשר גידול של 60 אחוז במספר הצוותים שיפרקו מטען כללי (כאמור גם בשעות הלילה כאשר אין משאיות של יבואנים)", הודעת הנמל.