יוקר המחיה | פרשנות

התוכנית להורדת יוקר המחיה: באוצר שמרו על הקופה והשרים בחרו בדרך הקלה

4.4 מיליארד שקל הם מחיר יחסית נמוך לתקציב המדינה עבור מענה לצורך פוליטי אקוטי של שרי הממשלה • אך אם המהלך ייכשל, וניצוצות המחאה החברתית יתלקחו לתבערה, המחיר עלול להיות משבר אמון בין הדרג הפוליטי והמקצועי • ומה באשר לרפורמות ולמחירי הנדל"ן? עוד מוקדם לדעת

ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת העיתונאים שבה הוכרזה התוכנית החדשה להורדת יוקר המחיה / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת העיתונאים שבה הוכרזה התוכנית החדשה להורדת יוקר המחיה / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של נפתלי בנט

התוכנית להפחתת יוקר המחיה שהציגה הערב (ד') הממשלה איננה חורגת מגבולות המגרש שקבעו לה הדרגים המקצועיים. האוצר שנדרש לספק מענה לצורך פוליטי אקוטי, סיפק מבחינתו מענה סביר. השאלה רק האם זה יספיק. אם כן, זו תהיה הצלחה גדולה לאוצר שהצליח לצאת מהסיפור הזה במחיר כמעט אפסי לתקציב המדינה. אם המהלך ייכשל, וניצוצות המחאה החברתית יתלקחו לתבערה, המחיר עלול להיות משבר אמון בין הדרג הפוליטי והמקצועי.

נתחיל בתג המחיר - 4.4 מיליארד שקל (הנתון שהציג שר האוצר אביגדור ליברמן) זה כסף קטן. לא רק ביחס לתקציב או לגירעון, אלא אפילו ביחס לעודפי הגבייה של האוצר בשנת 2021. איך שלא תסתכלו על זה מדובר במחיר מציאה.

ובאשר לצעדים עצמם. הרעיון המסדר מאחורי התוכנית, על פי הצהרות השרים, היה להציג שורת צעדים מעשיים שמעמד הביניים העובד ירגיש בכיס בטווח המיידי. משום כך כמעט כל הצעדים שהוצגו הערב הם בעלי היתכנות פוליטית גבוהה. כמעט כולם בסמכות שר האוצר, ובהסכמת ועדת הכספים שנמצאת כידוע בשליטתו.

הצעד האפקטיבי והמורגש ביותר אמור להיות תוספת שתי נקודות הזיכוי להורים לילדים בין 6 עד 12, שתשווה את מצבם לזה של הורים לילדים בני 0 עד 6. התוספת הזו מבטיחה להשאיר בנטו עוד 223 שקלים לחודש (לכל ילד), אך זה בתנאי שהכנסתם של בני הזוג עולה משמעותית על סף המס.

עבור עובדים שהכנסתם נמוכה מסף המס, מציע האוצר הגדלה של 20% במענקי העבודה - אלא שהצעד הזה הרבה פחות אפקטיבי מבחינה פוליטית משום שאינו עומד בדרישת המיידיות. את מענקי העבודה ניתן לבקש רק בתום שנת המס וזו מסתיימת כידוע רק בעוד עשרה וחצי חודשים. צעד אחר, הרחבת סבסוד הצהרונים היא צעד אפקטיבי יותר אבל רלוונטי לקבוצה צרה מאוד של עובדים, המתגוררים ביישובים מבוססים יחסית (אשכולות 4 ו-5).

הפחתת מכסים: ההוזלה לצרכן לא צפויה להיות דרמטית

המרכיב המרכזי הנוסף בתוכנית הוא הפחתת המכסים על שורה ארוכה של מוצרים. מבלי להיכנס למספרים המדויקים אפשר לציין ששיעור המכס המירבי כיום על המוצרים שאינם מוצרי מזון הוא 12% כך שההוזלה אינה צפויה להיות דרמטית. וכמובן שאין ודאות שההפרש יגיע בסופו של דבר לצרכן ולא יישאר בדרך ברשתות השיווק ואצל שאר בעלי העסקים.

זה מה שיש בתוכנית ועכשיו למה שאין בה. אין התייחסות למחירי הדירות המזנקים ואין מענה למצוקת עצמאים ולבעלי עסקים שנפגעו בגל האחרון. תוכניות נוספות יוצגו בימים הקרובים מבטיחים לנו בממשלה. ומה באשר לרפורמות? מנכ"ל האוצר על זה הכריז היום ליברמן - וגם כאן עוד מוקדם לדעת אם מדובר במהלך ממשי או בססמאות ריקות.