קפיטליזם חזירי: מלחמתו של המיליארדר חסר המנוח במקדונלד'ס

קארל אייקן, המשקיע המוכר בעיקר בגלל המאבקים שלו נגד מנכ"לים ויריבים, לוחץ על מקדונלד'ס לטיפול טוב יותר בחזירים • "חיות הן אחד הדברים לגביו אני ממש אמוציונלי"

מקדונלד'ס / צילום: Shutterstock
מקדונלד'ס / צילום: Shutterstock

קארל אייקן, המשקיע המיליארדר המוכר בגלל המאבקים הארוכים שלו במנכ"לים ויריבים, פועל למען מטרה סודית כבר בערך עשור.

ב־2012, תאגיד מקדונלד'ס הבטיח כי עד 2022 לא ירכוש יותר בשר חזיר לבייקון שבצ'יזבורגר בייקון מקדאבל, סנדביצ'ים מק'ריב ודומיהם ממגדלים שמשתמשים במיכלים קטנים להחזיק חזירות בהריון. מה שלא הוזכר הוא שאייקן היה מי שדחף מאחורי הקלעים לשינוי הזה.

עשור לאחר מכן הגיע אייקן למסקנה שההבטחה המקורית הייתה שקרית. מקדונלד'ס לעתים קרובות מבקשת מהמגדלים להוציא את החזירות מהמיכלים רק אחרי שהם מגלים שהן הרות. רבים מחכים לעשות זאת עד שהחזירות נמצאות כבר ארבעה עד שישה שבועות אל תוך ההריון שלהן, שאורכו 16 שבועות. אייקן אמר שציפה כי השימוש במה שנקרא מיכלי המלטה ייאסר לאלתר.

האיש שעזר לחברת TWA לפשוט רגל ובאופן חלקי היה ההשראה לגורדון גקו, הסוחר חסר הרחמים בסרט "וול סטריט", מכלה הרבה מזמנו בפעולה לכך שיהיה טיפול טוב יותר בחזירים, על-ידי שימוש בטקטיקות דומות.

אייקן נעשה מעורב באגודה ההומנית של ארה"ב, עמותה המובילה את המאמץ הזה, למען ביתו, מישל אייקן נבין, צמחונית חובבת חיות שעבדה בעמותה בזמנו. הוא למד פרטים על חייהם הקשים של החזירים כשאירח מנהל בכיר באגודה לארוחת ערב בפנטהאוז שלו במנהטן. העמותה התקשתה לגרום למקדונלד'ס לפעול לפני שגייסה לנושא את אייקן.

קארל אייקן / צילום: Reuters, Brendan McDermid
 קארל אייקן / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"חיות הן אחד הדברים שאני מרגיש ממש אמוציונלי לגביהם", אמר אייקן. לו ולאשתו שלושה כלבים. הוא אומר שיש לו חיבה מיוחדת לחזירים ומצביע על האינטליגנציה שלהם. מחקר מהעת האחרונה רמז על קרבה לבני אדם לאחר שהראה שחזירים מסוגלים לשחק במשחקי וידאו בעזרת החוטם שלהם.

במקדונלד'ס סירבו להגיב על ההבדל בפירוש ההבטחה מ־2012. החברה אמרה בהודעה כתובה שיותר מ־60% מבשר החזיר שלה מגיע מ"חזירות שידוע שהן בהריון" ולא נכלאות במיכלי המלטה, והחברה צופה שהנתון הזה יעלה ל־85% עד 90% עד סוף השנה.

בחברה אמרו שאתגרים בכלל התעשייה כולל התפרצויות של מחלות חזירים ומגפת הקורונה עיכבו את יכולת היצרנים לעמוד ביעד שנקבע בזמנו. כתוצאה מזה, אמרו בחברה, דחו את התאריך ל־2024.

בחברה אמרו ששומרים על דיאלוג פתוח עם אייקן והאגודה ההומנית.

אייקן, שבשבוע הבא חוגג 86, לא נכנס עד עתה לטרנד ההשקעות המודעות חברתית ששוטף את וול סטריט. לעתים קרובות יותר ניתן לראות אותו משליך בוץ על מי שהוא רואה כמנכ"לים תאבי בצע ודירקטוריונים מנומנמים, והוא צבר הון של 17 מיליארד דולר כשעשה זאת.

פעם אחת כינה את ביל אקמן "לוזר גדול" בעימות בטלוויזיה על הרבלייף, ואמר שלא היה עושה עסקים עם בעל המניות היריב גם אם היה האיש האחרון בכדור הארץ. אקמן אמר בזמנו ש"או שלאייקן זכרון ממש גרוע או שיש לו בעיה עם האמת".

אייקן כינה את מייקל דל, אתו התנגש לגבי רכישת יצרנית המחשבים ששמה כשמו, "תחמן" שניסה "לשדוד את בעלי המניות". דל אמר בתגובה על אייקן שהוא "ליצן בקרקס".

אייקן, שעבר לפלורידה ב־2019 מניו יורק בחיפוש אחר מזג-אוויר חם יותר ומסים נמוכים יותר, לרוב קונה מניות במאות מיליוני דולרים בחברות שהוא מתמקד בהן ודוחף אותן לעשות שינויים על-מנת להגדיל את שווי המניות. אחד ההימורים המצליחים ביותר שלו, נטפליקס, הרוויח לו 2 מיליארד דולר ב־2015.

במקרה של מקדונלד'ס, יש בבעלותו רק כ־100 מניות, או שווי של כ־26 אלף דולר, שרכש לאחרונה. מדובר בהשקעה בגודל כ־0.008% לעומת ההשקעה בנטפליקס.

אייקן כבר איים באופן פרטי לנהל קרב פרוקסי על מושב בדירקטוריון, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. זה איום שהוא ביצע בחברות אחרות, אם כי לרוב לא כשהאחזקה שלו במניות כל-כך קטנה.

מקדונלד'ס שוחחה עם יועצים מוול סטריט על-מנת לעזור לה במקרה שאייקן ישיק קמפיין מלא לגבי האופן בו היא פועלת, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

בשיחת טלפון עם מנכ"ל מקדונלד'ס כריס קמפצ'ינסקי, אייקן זעם על הפרשנות של החברה להבטחה, שאסרה על איכלוס המיכלים בחזירות הרות. "אתם פשוט מתחבאים מאחורי המילה בהריון", אמר אייקן למנכ"ל. "כשאתם ממשיכים להזריק זרע לחזירות כל יום, אתם לא חושבים שהן ייכנסו להריון?"

מיכלי המלטה הם לרוב ברוחב פחות ממטר ומונעים מהחזירות להסתובב, ועושים שימוש מירבי בחלל הקיים. כמה יצרנים אומרים שזה גם מונע מהחזירים לפגוע אלה באלה. חזירות הרות יכולות להמליט שישה או יותר חזירונים בהמלטה, ולהגיע ליותר מ־60 חזירונים בהריונות עוקבים במשך השנים.

במסצ'וסטס וקליפורניה אסרו על מכירת בשר חזיר שגודל במיכלים כאלה ברוב הנסיבות. כמה מותגים אומרים שהם לא משתמשים בהם כלל, כולל חוות אפלגייט וחוות נימאן. חברת האם של יריבתה של מקדונלד בורגר קינג, Restaurant Brands International, קבעה לעצמה יעד להפסיק את השימוש במיכלים גם לחזירות הרות וגם לחזירות שאינן בהריון.

השימוש הנרחב במיכלי המלטה החל בשנות ה־70 כשיצרני בשר חזיר נתנו עדיפות ליעילות. מאמר מ־1978 על התעשייה במגזין שלה National Hog Farmer הציע שמגדלים יתייחסו לחזירה כ"מכונה רבת ערך שתפקידה לפמפם חזירונים כאילו הייתה מכונת נקניקיות".

"במסגרת התפישה זו, התעשייה, איך נאמר, התחזרה על הרעיון של להעביר חזירים למיכלי המלטה", אמר מתיו פרסקוט, מנהל בכיר למזון וחקלאות באגודה ההומנית, שהתמקד מאז 2002 בהיפטרות מהמיכלים.

העניין של אייקן במקדונלד לא כולל אכילה של מוצריהם (הטעם שלו יותר נוטה לכיוון וודקה מרטיני ופסטה פנה). הוא חושב שאכל במקדונלד פעם אחת, לפני כ־20 שנה.