אימאג'סט | בלעדי

גם דוידי נאלץ להתפשר: אימאג'סט הפחיתה ברבע את השווי בהנפקתה לכ-300 מיליון דולר

חברת שירותי הלוויין גייסה מהציבור 213 מיליון שקל, ואילו המשקיעים בה, בראשות קרן פימי, מכרו מניות ב-107 מיליון שקל • את עיקר תמורת ההנפקה מייעדת אימאג'סט להמשך בניית לוויין אלקטרו-אופטי בעל רזולוציה גבוהה

לוויין מסדרת ארוס של אימאג'סט / צילום: אתר החברה
לוויין מסדרת ארוס של אימאג'סט / צילום: אתר החברה

חברת שירותי הלוויין אימאג'סט אינטרנשיונל (אי.אס.איי) השלימה הנפקה ראשונה של מניות לציבור בבורסה בתל אביב, לאחר שהפחיתה ברבע את שווי החברה המבוקש, מ-400 מיליון דולר לכ-300 מיליון דולר לפני הכסף. בהתאם, הופחתו גם היקף הגיוס לחברה והיקף הצעת המכר של המשקיעים הקיימים בחברה בראשות קרן פימי.

במסגרת הגיוס הנפיקה החברה לציבור מניות תמורת 213 מיליון שקל, ואילו המשקיעים הקיימים בה מכרו מניות תמורת 107 מיליון שקל. מחיר המניה בהנפקה נקבע על 19 שקל, המשקף לחברה שווי של 1.16 מיליארד שקל אחרי הכסף (978 מיליון שקל לפניו).

את עיקר תמורת ההנפקה מייעדת אימאג'סט להמשך בניית לוויין אלקטרו-אופטי בעל רזולוציה גבוהה מאוד (EROS C3) ולעלויות שיגורו, להתחלת בניית לוויין חדש ולתשלומים הקשורים במו"פ לפיתוח לווייני העתיד של החברה (Global Eye). סכומים אלה יוצאו להערכת החברה עד סוף שנת 2023.

נוסדה כדי "למסחר את תעשיית החלל הישראלית"

אימאג'סט נוסדה ב-1999 כחברה בת של התעשייה האווירית וכמה שותפים, "במטרה למסחר את הטכנולוגיה והניסיון התפעולי של תעשיית החלל הישראלית". בסוף 2017 הפכה קרן ההשקעות פימי לבעלת השליטה באימאג'סט, לאחר שהשקיעה בה 40 מיליון דולר.

בתמורה להשקעה, שבוצעה לפי שווי חברה של פחות מ-80 מיליון דולר, קיבלה פימי לידיה קצת יותר ממחצית מהון המניות של אימג'סאט. בשנת 2020 השקיעה דיסקונט קפיטל 32 מיליון דולר תמורת הקצאת כ-17% מההון, ולפי שווי חברה של כ-185 מיליון דולר "אחרי הכסף".

במסגרת ההנפקה לציבור מכרה פימי מניות תמורת כ-71 מיליון שקל, ונותרה עם החזקה של 29.78% ממניות אימג'סאט. חברת דיסקונט קפיטל מכרה מניות אימג'סאט ב-27.5 מיליון שקל, ונותרה לאחר ההנפקה עם החזקה של 11.52% בחברה.

כמו כן, מנכ"ל החברה נועם סגל מכר בהנפקה מניות ב-4.6 מיליון שקל ואילו סמנכ"ל הכספים כפיר אביב מכר מניות ב-3.6 מיליון שקל. את ההנפקה הוביל בנק UBS יחד עם דיסקונט חיתום וברק קפיטל - והיא יועדה הן למשקיעים מקומיים והן למשקיעים זרים.

פועלת להרחבת הפעילות בשוק האזרחי

אימאג'סט עוסקת כיום "במתן פתרונות מודיעיניים מתקדמים מהחלל, מבוססי לוויין, המשלבים יכולות חישה מרחוק ושליטה על ידי מערך קרקעי מתקדם מבוססת יכולות בינה מלאכותית למטרת הגנה ואיסוף מודיעין".

החברה פועלת כיום בעיקר בשוק הביטחוני, ועיקר הלקוחות שלה מגיעים מאסיה. פעילותה של החברה בשוק האזרחי מהווה פחות מ-5% מכלל הפעילות, אולם היא פועלת להרחבה משמעותית של פלח שוק זה, באמצעות כניסתם של שני לוויינים המאפשרים לה להציע תוצרים העונים לדרישות הפלח האזרחי.

את מוצריה מחלקת אימאג'סט לשלושה מגזרים - העיקרי שבהם כולל מתן "שירותי תצפית מלווייני צילום ברזולוציה גבוהה מאוד", ותוצרים מודיעיניים המתבססים על ניתוח ועיבוד מאותם לוויינים. כמו כן היא מציעה פתרונות ושירותים מבוססי בינה מלאכותית, "לצורך מיצוי המידע הנאסף מן הלוויינים", וכן פיתוח ואספקת מערכות לוויינים מתקדמות, וכחלק מכך מערך קרקעי לשליטה ובקרה בהן, אולם בשלב הנוכחי פעילות זו נעשית בהיקפים מצומצמים.

החברה מדווחת על "צמיחה מתחדשת" בכל אחד משלושת קווי המוצרים המרכזיים שלה, ומעריכה כי "צמיחה זו עתידה להימשך בטווח הנראה לעין". עוד לפי אימאג'סט, פלח שוק הפעילות העיקרי שלה "מתאפיין ברמת תחרות נמוכה", והיא נמנית עם שלוש השחקניות היחידות בפלח שוק זה, לצידן של חברה אמריקאית (Maxar) ויצרנית המטוסים האירופית איירבוס.

טיוטת התשקיף חושפת כי בחודש מאי אשתקד חתמה אימאג'סט על חוזה בהיקף של כ-110 מיליון דולר, לחמש שנים, לבניית תוכנית חלל לאומית לסוכנות החלל הלאומית של צ'ילה. בתשעת החודשים הראשונים של 2021 צמחו הכנסות החברה ב-21% ל-23 מיליון דולר, אולם גם ההוצאות גדלו והרווח הנקי נשחק כמעט ב-40% אל מתחת ל-4 מיליון דולר.

סדרת הנפקות ומימושים של קרן פימי

בעלת המניות הגדולה במנפיקה, קרן פימי שמוביל ישי דוידי, נחשבת לקרן ההשקעות המצליחה בישראל, בזכות עשרות עסקאות שבהן השביחה את החברות שרכשה וייצרה עבור משקיעיה ערך עצום. בשנים האחרונות, מימוש תהליכי ההשבחה הללו עובר לא פעם דרך הבורסה בתל אביב, בהנפקות ראשוניות שבהן מוכרת הקרן נתחים מהחזקותיה בחברות הפורטפוליו לציבור המשקיעים בישראל.

מבדיקת גלובס שבוצעה לאחרונה עלה, כי מאז שנת 2014, וטרם הנפקת אימאג'סט, ביצעה פימי בת"א חמש הנפקות ראשוניות של חברות בשליטתה (אינרום, אוברסיז, נובולוג, ג'י וואן ופולירם), שבמסגרתן מכרה מניות בסכום מצרפי של יותר מ-1.1 מיליארד שקל. כל זאת תוך פחות משבע שנים.

הניסיון מלמד כי ברוב מהמקרים מממשת פימי את יתרת החזקותיה בחברה המונפקת תוך כמה שנים מההנפקה - במה שייצר לה תמורות משמעותיות נוספות, בהיקפים מצטברים של מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות. עד כה נפרדה מכל החזקותיה בשלוש מבין חמש החברות שהנפיקה.