עכשיו זה הזמן הטוב ביותר לראות מפלים: שלושה מסלולים שוצפים במיוחד

זו העונה המושלמת לטיולי מפלים, כשהם בשיא זרימתם: ממפלי התחנה והתנור ועד למפל הבניאס, בדרך אלטרנטיבית והרפתקנית במיוחד

מפל התנור. שמורת נחל עיון / צילום: שרית פלצ'י מיארה - רשות הטבע והגנים
מפל התנור. שמורת נחל עיון / צילום: שרית פלצ'י מיארה - רשות הטבע והגנים

הימים הם ימי חורף איתן וסוער, תצוגת תכלית חגיגית של שיטפונות בדרום וזרימות בנחלי הצפון, זמן מושלם ליהנות משפעת המים ולרקוד עם (ובין) הטיפות. גשמי הברכה מיטיבים עם הטבע ועם המטיילים. הנחלים שוצפים כל הדרך אל הים או הכינרת, מפלים תמיד מצטלמים יפה, ועכשיו הוא הרגע לצפות בהם, כשהם בשיאם.

נחל עיון עכשיו הוא כיף גדול ושיר הלל לטבע, אבל קרה גם שהמשקעים הציפו את מסלול הטיול, והשמורה או חלקים ממנה נסגרו למטיילים עד יעבור זעם, וצריך לעקוב אחרי הפרסומים. אבל כשהשמורה פתוחה למטיילים - כדאי מאוד. מפל התחנה ומפל התנור עדיין שוצפים במרץ, גם אפיק הנחל זורם, אבל גם כשהמפלס יורד השבילים עדיין רטובים, וצריך לצעוד בזהירות.

מפל התחנה / צילום: נאגי רשאש - רשות הטבע והגנים
 מפל התחנה / צילום: נאגי רשאש - רשות הטבע והגנים

וגם בנחל חרמון (בניאס) יש מפל מפתה. מפל הבניאס הגועש מקים שאון המהדהד למרחוק. זה הזמן להתמכר לקצב, וכמובן - לצלם. גרם מדרגות אבן מוביל מטה, שימו לב - הן חלקלקות. המים נשפכים לבריכה גדולה וממנה גולשים הלאה. כשממשיכים בשביל הנמתח לאורך הנחל מגיעים לגשר התלוי, ובימים של זרימה כה עוצמתית, מומלץ לעצור להתבונן ולהתמוגג מהאנרגיות. קחו בחשבון שהשביל עלול להיות בוצי כדאי לברר מראש.

הצעה לטיול רכוב בבניאס וסביבתו

חובבי האתגרים ישמחו לגלות דרך אלטרנטיבית להכיר את הבניאס וסביבתו. ב"מסע באיזי" בשאר ישוב, מציעים טיולי ריינג'רים מודרכים של שעה ורבע בנהיגה עצמית. הריינג'ר הוא רכב ממונע בעל שני מקומות וארגז אחורי, שעוצב במקור כרכב עבודה לגננים וחקלאים, אבל מרבים להשתמש בו ככלי ממונע לטיולים בטבע בשל יכולת העבירות הגבוהה שלו. הנהגים הציגו רשיונות (מותר לכל נהג, מעל גיל 21), היה תדריך לא ארוך שבסיומו דהרנו אל האופק. טוב, לא באמת. יצאנו בזהירות לדרך, שהרי כאן הכול באיזי.

המושב וחלקות החקלאות שלו, סמוכים לנחל ולעיתים ממש נושקות לגדותיו. חלפנו על פני כרם זיתים, גלשנו וחצינו את הנחל על גשר צר (לא) מאוד. השביל אחרי הגשמים יכול להיות טריקי, אבל לא משהו בלתי עביר בעליל. תוך זמן קצר הקפנו את נבי יהודה, מקום המקודש לדרוזים, וטיפסנו במורדות הגולן הנמוכים בואכה גבעת האם. העלייה לגבעה מאתגרת, קיבלנו הנחיות מדויקות לגבי הנהיגה, והריינג'רים ג'עג'עו במעלה. מכאן התפרסו נופי הגליל ועמק החולה מאופק לאופק.

הבניאס / צילום: נתי רגב - רשות הטבע והגנים
 הבניאס / צילום: נתי רגב - רשות הטבע והגנים

משם גלשנו בחזרה הקפנו את נבי יהודה מצדו האחר וגמאנו את המרחק למרגלות תל עזזיאת. בחזרה הדרך מתפתלת עם תוואי הנחל. ההדרכה כוללת סיפורים והסברים על האזור, על הקרבות ואפילו על הקשר למרגל הישראלי אלי כהן. בחורף יש עצירה לקפה תה, בקיץ לטבילה מרעננת.

בחברה להגנת הטבע הכינו לאחרונה מפה אינטראקטיבית חדשה, המציגה את כלל נחלי הארץ, כ-790 ערוצים קטנים וגדולים, קצרים וארוכים, כך שכל תושב יכול לגלות איזה נחל זורם סמוך למקום מגוריו וכמובן לצאת וליהנות מהטבע שסביבו. המפה סכמטית למדי, אבל מאפשרת התמצאות וגילוי (חפשו באינטרנט: מפת נחלים דינמית של החברה להגנת הטבע).

המפה הוכנה לרגל כנס שאמור היה להתקיים בחודש שעבר בנושא ניהול וקידום נחלי ישראל, במטרה להביא את הנושא למקום גבוה יותר בסדר היום של מקבלי ההחלטות, אך נדחה מאילוצי האומיקרון הדביק.

מאחורי הכנס עמדה הדאגה למצב הנחלים בארץ, שכן למרות המראה האידילי של אלה המצטלמים יפה, נחלים רבים סובלים מזיהומים ומהזרמת שפכים ופסולת, חלקם מתייבשים בקיץ עקב שאיבת יתר, אחרים הוסבו לתעלות בטון.

מדי חורף עולה חשיבותם האקולוגית בשל סוגיית ויסות שיטפונות וספיגת מי נגר, ולמומחים בקרב הגופים הירוקים, יש מגוון פתרונות שקובעי המדיניות יכולים לאמץ, כדי שיהיו לנו נחלים לטייל בהם גם בשנים הבאות.

ובחזרה לגליל העליון. אם כבר הרחקתם עד לכאן, קבלו כמה המלצות. אם אתם מחפשים מקום לינה באזור, נסו את מלון גליליון ביסוד המעלה. בימים אלה (עד סוף מרץ) מתקיים שם מיני-פסטיבל בימים א'-ג'. בכל שבוע נושא אחר - משנות ה-60 דרך חגיגה יוונית, חאפלה מרוקאית ועוד. במלון מבטיחים מוזיקה, תלבושות, תרבות וקולינריה ייחודיים.

ואם כבר קולינריה, קבלו עוד המלצה: באגמון מרקט - מתחם קניות ומקומות אוכל בכניסה לאגמון החולה - יש אטרקציה חדשה בדוכן הכנאפה של השפית פארח ראסלן, המוכרת לרבים בשל השתתפותה ב"מאסטר שף" וסיפורה האישי המיוחד כבת למשפחה של אנשי צד"ל שקשרו את גורלם עם מדינת ישראל. "כנאפה כעכ", מנת קינוח הרחוב הפופולרית ביותר בלבנון, שכשמה כן היא - הכנאפה מוגשת בבייגלה מיוחד, שיוצר שילוב מיוחד של מתוק ומלוח.

זה הזמן לציין בשמחה שבשבוע שעבר חזר סוף-סוף אגמון החולה לפעילות, ונפתח לקהל הרחב אחרי שהיה סגור בחודשיים האחרונים בשל שפעת העופות. בפארק מדגישים שהוא נפתח מחדש רק לאחר שבוצעו כל ההכנות הדרושות בהתאם להנחיות משרדי החקלאות והבריאות, ועל אף מותם המצער של עופות רבים, עדיין אפשר לראות בו אלפי ציפורים ובעלי כנף.