לא רק "נוכל הטינדר": הקריפטו והקורונה הקפיצו את מספר ההונאות הכלכליות על רקע רומנטי

מספר מקרי התרמית הקשורים במערכות יחסים שדווחו לנציבות הסחר הפדרלית (FTC) עלה ב־2021 בכמעט 70%, והנתונים מראים כי סך הכסף שהפסידו הקורבנות זינק ל־547 מיליון דולר

הונאות אינטרנט. "רומנטיקה היא כלי רב־עוצמה בידי הנוכלים" / צילום: Shutterstock
הונאות אינטרנט. "רומנטיקה היא כלי רב־עוצמה בידי הנוכלים" / צילום: Shutterstock

הונאות כלכליות במערכות יחסים, כמו זו שתוארה בסרט התיעודי "נוכל הטינדר" שעלה בנטפליקס לא מזמן, כבר החלו לקרות בתדירות גבוהה יותר ויותר עוד לפני שהחלה מגפת הקורונה, אבל כעת הנפוצות שלהם הגיעה לשיאים חדשים.

הונאות כלכליות במערכות יחסים - מקרים בהם נוכלים מעמידים פנים שהם אוהבים מישהו או מישהי לפני שהם גוזלים מהם את כספם - אינן חדשות, אבל הצמיחה המהירה של ההונאות בעקבות המספר הרב של אפליקציות היכרויות ורשתות חברתיות, וכן הטקטיקות המשמשות לפגוע בקהלים חדשים, כולל השימוש הצומח במטבעות קריפטו, מושכים תשומת־לב מחודשת מצד רשויות אכיפת החוק ומשרדים העוסקים בתחום הציות.

מספר התלונות על תרמיות חיזור שכאלה המשיך לעלות ב־2021, לאחר שקבע שיא ב־2020, על־פי דוחות של צרכנים לנציבות הסחר הפדרלית (FTC). מספר תרמיות החיזור שדווחו לנציבות הגיע ל־56 אלף ב־2021, עלייה של כמעט 70% לעומת 2020. הקורבנות דיווחו על הפסד של כ־547 מיליון דולר בתרמיות כאלה, זינוק של 78% לעומת השנה הקודמת, כך מראים נתוני ה־FTC.

"רומנטיקה היא כלי רב־עוצמה בידי הנוכלים", אמרה אמה פלטשר, חוקרת דאטה במשרד להגנת הצרכן שהוא חלק מה־FTC.

ייתכן כי מגפת הקורונה הניעה את הצמיחה בהונאות כלכליות במערכות יחסים, בגלל שנתנה לנוכלים תירוץ טוב לטעון שאינם יכולים להיפגש באופן אישי, כך אמרה פלטשר. 

פיתיון להשקעות קריפטו 

בשנה שעברה הנוכלים השתמשו בחיזור יותר ויותר כפיתיון למשוך אנשים להשקעות גרועות, בייחוד כאלה הכוללות מטבעות קריפטו, אמרה פלטשר. לאחר חיזור אחרי קורבן פוטנציאלי, הנוכלים לעתים קרובות גורמים לקורבן להאמין שהם משקיעים מצליחים, ומציעים כלאחר יד הצעות השקעה בהזדמנויות מזויפות, הכוללות לעתים קרובות מסחר במטבעות זרים או מטבעות קריפטו.

מטבעות קריפטו היו הדרך העיקרית בה נדרשו הקורבנות לשלם ב־2021, לפי הנפח בדולרים, והגניבות הגיעו סכום כולל של כ־139 מיליון דולר. מדובר בסכום הגבוה מהסכום הכולל שדווח ב־2020 כמעט פי חמישה וגבוה פי יותר מ־25 ממה שדווח ב־2019, כך נמסר מה־FTC. לשם ההשוואה, כ־121 מיליון דולר אבדו דרך העברות בנקאיות או תשלומים ועוד כ־93 מיליון דולר אבדו דרך העברות כספים ב־2021, על־פי נתוני ה־FTC.

ב־FTC ראו צמיחה בתדירות הדיווחים על תרמיות חיזור בכל קבוצות הגיל ב־2021, אבל העלייה הגדולה ביותר הייתה בקרב אנשים בני 18 עד 29, כך אמרה פלטשר.

הארגון העולמי נגד תרמיות (GASO), עמותה מסינגפור שנוסדה על־ידי קורבנות של תרמיות רשת שלעתים קרובות כללו מטבעות קריפטו, אמרה כי יותר מ־400 מ־1,200 חבריה נמצאים בארה"ב, ורוב החברים בה היו קורבנות של תרמיות חיזור. ב־GASO חברים רבים שהם אנשים בעלי השכלה ומקצועות חופשיים בשנות ה־20 וה־30 לחייהם, כולל עורכי דין, מפתחי תוכנה ורופאים, שציפו לדייטים אבל במקום זה נכנסו לחובות, כך אמר יאן סנטיאגו, סגן מנהל GASO. 

העמותה, שנוסדה ביוני, אמרה כי ההפסד החציוני לחבריה מארה"ב נכון לינואר עמד על 83 אלף דולר לכל אדם, וכמה אנשים הפסידו יותר מ־3 מיליון דולר. 

"שילוב בין רומנטיקה והשקעה"

העמותה גילתה כי לא משנה איפה פגשו הקורבנות את הנוכלים - בין אם דרך רשתות חברתיות או אפליקציות היכרויות, או אם מערכת היחסים התחילה באופן רומנטי - יש כמה מאפיינים משותפים לכל התרמיות. ב־GASO אמרו כי הנוכל לרוב רוכש את אמון הקורבן, ואז מציע עצות פיננסיות והזדמנויות להשקעה במטבעות קריפטו ומשכנע את הקורבן להקים חשבון בפלטפורמת מסחר כמו Coinbase Global, Gemini Trust או Kraken. תוך שבוע־שבועיים, הנוכל משכנע את הקורבן להוציא את הכסף מהחשבון לאתר השקעות מזויף שהנוכל ממליץ עליו כדי לסחור בנגזרות קריפטו מסוימות, לכאורה כדי לקבל החזרים טובים יותר. אבל אחר־כך הקורבן לא מצליח למשוך בחזרה את הכסף, אפילו לאחר תשלום עמלות גבוהות או סכומים המוצגים כמסים.

"התרמית הזו היא שילוב בין רומנטיקה והשקעה", אמר סנטיאגו. הנוכלים משלבים בין שני הדברים כדי ללכוד אנשים צעירים, אמר.

GASO עוזרת לחבריה במעקב אחר העסקאות ואיך לדווח עליהן לרשויות אכיפת החוק, והעמותה עובדת עם רגולטורים להעלות מודעות לנושאים איתם עלולים להתמודד קורבנות התרמיות האלה. העמותה הייתה גם בקשר עם חוקרי מודיעין בינלאומיים של Coinbase על־מנת לשתף פרטים לגבי התרמיות, אמר סנטיאגו.

נציגי Coinbase לא הגיבו לבקשת תגובה. נציגי Gemini ו־Kraken לא הגיבו מיד לבקשת תגובה.

כמה סוכנויות פדרליות השיקו לאחרונה מסע לאומי להגברת המודעות על־מנת ליידע את הציבור על תרמיות חיזור הפוגעות בקורבנות בעיקר דרך אפליקציות או רשתות חברתיות. הסוכנויות האלה, הכוללות את רשת אכיפת הפשעים הפיננסים של משרד האוצר של ארה"ב, את נציבות הסחר בסחורות עתידיות ואת המשרד להגנה פיננסית על צרכנים, אמרו כי הן פונות לציבור דרך רשתות חברתיות ושותפויות בין הסקטורים הפרטי לציבורי על־מנת לספק מידע על איך לזהות תרמיות ומה לעשות במקרה שהופכים לקורבן, כולל איך לאסוף תיעוד ולדווח על התרמית לרשויות הרלוונטיות. 

לחנך את הציבור

ב־GASO אמרו כי נציבות הסחר בסחורות עתידיות פנתה לעמותה בסתיו האחרון על־מנת ללמוד יותר על תרמיות חיזור ולהתייעץ איתה על הדרך הנכונה לחנך את הציבור. בעמותה אמרו כי צריכה להיות יותר הגנה על משקיעים וצרכנים. דוברת של נציבות הסחר בסחורות עתידיות אמרה כי פנו ל־GASO עם מחקר עבור אחד ממסמכי הייעוץ של סוכנות הרגולציה בנושא תרמיות חיזור.

"אנחנו הופכים את החדשנות הפיננסית לכל־כך פשוטה, וההנדסה החברתית הובילה לכך שנקודות המגע מתמעטות", אמר סנטיאגו. "שירותים פיננסיים דיגיטליים צריכים לקבל את ההגנה שאנשים מקבלים כאילו הם הולכים לבנק באופן אישי ומדברים עם בנקאי בקופה".

חינוך הצרכנים הוא המפתח לכך שמוסדות פיננסיים יהיו מסוגלים למנוע ולגלות את התרמיות האלה, בייחוד כשהתשלומים לעתים קרובות אינם גדולים, כך אמרה אלמה אנגוטי, שותפה בחברת הייעוץ Guidehouse המתמקדת בנושאי סיכון וציות רגולטורי.

"מדובר בחינוך, הכשרה ומודעות", אמרה. אם מישהו מתנדב לשלוח כסף דרך שירות תשלומים נייד או צ'קים, המוסדות הפיננסים לא בהכרח מסוגלים לזהות תרמית פוטנציאלית, בגלל שזה יכול להיראות להם כמו תשלום שאינו יוצא דופן, אמרה אנגוטי.

אבל בעמותה GASO אמרו כי ללא רגולציה נוספת, כמו הליכי הכר־את־הלקוח יותר מחמירים וגילוי תרמיות משופר בפלטפורמות מסחר ובנקים, יש לקורבנות מעט אפשרויות פעולה על־מנת לשחזר את הכספים שנגנבו מהם.

"כשקריפטו הוא נכס כל־כך תנודתי, הבורסות צריכות שתהיה להן רגולציה כלשהי כפי שיש להן על מסחר שוליים", אמר סנטיאגו. "הרבה מהקורבנות לא מבינים אפילו עד כמה קריפטו הוא שונה", אמר, והוסיף כי לפלטפורמות המסחר צריכה להיות האחריות לוודא שהמשתמשים בהן יודעים איך עובדים מטבעות קריפטו, או "שהן לא צריכות לתת להם להיכנס בכלל".