הכלכלה הטורקית עלולה להילכד באש צולבת בין רוסיה ואוקראינה

סכסוך בין שתי המדינות השכנות לטורקיה עלול להגביר את הלחץ על המטבע שלה והאינפלציה במדינה

טורקיה תלויה בנפט וגז טבעי שמיובאים מרוסיה, וכן בתיירים המגיעים משתי המדינות / צילום: Shutterstock
טורקיה תלויה בנפט וגז טבעי שמיובאים מרוסיה, וכן בתיירים המגיעים משתי המדינות / צילום: Shutterstock

הפלישה האפשרית של רוסיה לאוקראינה מאיימת להעמיק משבר כלכלי מתמשך בטורקיה השכנה. במקרה שתפרוץ מלחמה, טורקיה, ככל הנראה, תצטרך להתמודד עם עליית מחירי האנרגיה והפרעות במסחר בינה ובין שתי השכנות שלה בים השחור.

הכלכלה של טורקיה כבר נפגעה מאינפלציה, שהיא אחת הגבוהות ביותר בעולם. זאת, לאחר סדרה של צעדים כלכליים, לא שגרתיים וקריסה של ערך המטבע בשנה האחרונה.

טורקיה תלויה בנפט וגז טבעי שמיובאים מרוסיה, וכן בתיירים המגיעים משתי המדינות. הממשלה הטורקית לא מוכנה להעלות את שיעור הריבית כדי לשלוט באינפלציה ולכן כל הסלמה באוקראינה עלולה להוסיף לחץ למחירי המזון, החשמל והוצאות חיוניות אחרות, כך אומרים כלכלנים. האינפלציה המשתוללת בטורקיה כבר גרמה להפגנות ברחובות ולאי שקט בשוק התעסוקה בחודשים האחרונים.

"יותר מבמדינות רבות אחרות, תהיה טורקיה בעין הסערה", אמר סולי אוזל, מרצה בכיר על יחסים בינלאומיים באוניברסיטת קדיר האס באיסטנבול.

אם תפרוץ, המלחמה תקרה על מפתן דלתה של טורקיה

טורקיה העמיקה את קשריה הן עם אוקראינה והן עם רוסיה בשנים האחרונות. הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן יצר ידידות אישית קרובה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואישר ב־2017 רכישה של מערכת הגנה אווירית רוסית, שגרמה לארה"ב להטיל סנקציות על טורקיה.

כמו כן, מכרה אנקרה לאוקראינה מל"טים חמושים בשאיפה לחזק את ההגנה האוקראינית. ארדואן ביקר בקייב מוקדם יותר החודש בניסיון למנוע פעולה צבאית של הרוסים וכן כדי לשחק תפקיד של מתווך במשבר.

כחברה בברית הצפון אטלנטית, לא סביר שטורקיה תשחק כל תפקיד ישיר בלחימה באוקראינה. אבל פלישה רוסית עלולה לדחוף את אנקרה קרוב יותר לברית המערבית לאחר שנים של מתחים בעקבות הקשרים בין ארדואן ופוטין. אנקרה עשויה גם להתמודד עם לחץ מהמערב להרשות לספינות הקרב של נאט"ו להיכנס לים השחור על אף הסכם המגביל כניסה לים הזה לכלים ימיים השייכים למדינות שאינן מהאיזור.

ספינות קרב וצוללות רוסיות עברו בבוספורוס בימים האחרונים, וחלפו על קו הרקיע של המסגדים וגורדי השחקים של איסטנבול. המראה הזה היווה תזכורת לכך שמלחמה, אם תפרוץ, תקרה על מפתן דלתה של טורקיה.

"טורקיה ניסתה לשחק מין תפקיד של מתווכת בין הצדדים השונים, אבל אני לא חושב שהיא רוצה לנקוט עמדה מסוימת בגלל שהיא תלויה בשני הצדדים והכלכלה שלה פגיעה", אמרה פניקס קיילן, מנהלת מחקר שווקים מתעוררים בסוסייטה ז'נראל.

שתיים רבות, אבל גם זו השלישית תשלם 

מחירי הנפט העולים, שהגיעו לשיא של שמונה שנים בעקבות המתיחות בין רוסיה ואוקראינה, כנראה יהיו הזרז המיידי ביותר לאינפלציה. כל עלייה של 10 דולר במחיר לחבית נפט תוסיף עלויות של כ־4 מיליארד דולר לחשבונות של טורקיה, כך אמר טימותי אש, אסטרטג שווקים מתעוררים בחברת ניהול הנכסים BlueBay.

יבוא נפט וחיטה, שטורקיה קונה מכל אחת מהמדינות, עלול להתייקר, במיוחד אם המטבע המקומי שלה, הלירה הטורקית, ייחלש עוד. הלירה צנחה בכ־45% מול הדולר ברבעון האחרון של 2021 בגלל קיצוצי ריבית עוקבים, על אף האינפלציה הגואה שחתרה תחת ביטחון התושבים המקומיים והמשקיעים הזרים.

הקיצוצים האלה, שארדואן תמך בהם, נובעים מאמונתו הלא שגרתית שהורדת שיעור הריבית תוריד את האינפלציה, בעוד שמבחינה היסטורית תמיד ההיפך הוא מה שקרה. האינפלציה השנתית בטורקיה הגיעה בינואר כמעט ל־50%.

במקום להעלות את שיעור הריבית על מנת לבלום את צניחת הלירה, מכרה טורקיה מיליארדי דולרים בעתודות במטבעות זרים בדצמבר. כלכלנים מעריכים שלבנק המרכזי בטורקיה יותר חובות במטבעות זרים מאשר נכסים, וזה מותיר לו מעט מרחב להתגונן נגד לחץ נוסף על הלירה אם הטורקים והמשקיעים הזרים יעדיפו להחזיק יותר דולרים ואירו, שבזמני אי וודאות נראים כמטבעות יציבים יותר.

ארדואן טס לאיחוד האמירויות הערביות ביום שני, ביקור ליריבה גיאופוליטית לשעבר שיכולה לעזור לייצב את הכלכלה הטורקית. הנשיא הטורקי פועל לתיקון היחסים עם כמה מדינות במזרח התיכון במטרה לשמר את ההשפעה של טורקיה באיזור ולהבטיח למדינתו סיוע כלכלי שהיא זקוקה לו.

הסיכוי למלחמה באיזור מגיע גם בזמן שהפקידים הטורקים ציפו לעלייה בתיירות לאחר שעבר שיא מגפת הקורונה. התיירות חשובה במיוחד בטורקיה בגלל שעסקים רבים משתמשים במטבעות הזרים שהם מקבלים מהתיירים כבולם זעזועים נגד החולשה של הלירה. באופן ממוצע, 17% מהמבקרים בטורקיה בשנה שעברה הגיעו מרוסיה, בחישוב חודשי, כך מראים נתוני הבנק המרכזי בטורקיה. התיירים מאוקראינה היוו 9% בממוצע מהתיירים במדינה.

מה שיוסיף לאתגרים של טורקיה בכל מקרה של נפילה בערך המטבע שלה הוא תוכנית שהטמיעה לאחרונה הממשלה לעודד את התושבים להעביר את החסכונות שלהם מדולר, אירו וזהב ללירה הטורקית. בשנה שעברה הבטיחה הממשלה שתאזן את ירידת הלירה מול הדולר לכל מי שיפתחו חשבונות בנקים בלירה ולא ימירו את המטבע במשך לפחות שלושה חודשים. המשמעות של זה היא שירידה נוספת בערך הלירה עלולה להגדיל את הוצאות הממשלה.

"אם שחרור הלחץ בכלכלה הטורקית לא יקרה בקיץ 2022, יהיה מאוד קשה לממשלה להמשיך בתוכנית הזו כשהאינפלציה ושיעורי הריבית בשאר העולם יעלו", אמר אהמט קסים האן, סגן רקטור באוניברסיטת איידין באיסטנבול.