שיא של עשרים שנה: האינפלציה בטורקיה מגיעה לכמעט 50%

הבנק המרכזי של טורקיה קיצץ את שיעורי הריבית ב-500 נקודות בסיס מאז ספטמבר עד ל-14% כיום, והתוצאה היא אינפלציה שנתית שוברת שיאים של 50%

מחירי מוצרי הצריכה בטורקיה זינקו ב-11.1% בחודש ינואר / צילום: Shutterstock
מחירי מוצרי הצריכה בטורקיה זינקו ב-11.1% בחודש ינואר / צילום: Shutterstock

שיעור האינפלציה השנתית בטורקיה שבר שיא של שני עשורים והגיע ל-48.7%, כך לפי נתונים רשמיים שפורסמו היום (חמישי) על ידי הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה. למרות הבטחותיו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי עליית המחירים היא זמנית בלבד, המומחים מסכימים כי מדובר בכרוניקה של אינפלציה ידועה מראש.

מחירי מוצרי הצריכה בטורקיה זינקו ב-11.1% בחודש ינואר לעומת החודש הקודם, שיעור גבוה אף מתחזיות המומחים שצפו התייקרות של 9%-10%, והלירה הטורקית איבדה 44% מהערך שלה במהלך שנת 2021. כך, האזרחים הטורקיים מתמודדים עם מציאות שבה ערך המשכורות צונח מול עלייה דרמטית של מחירי הסחורות והאנרגיה.

בגישתו השנויה במחלוקת מול האינפלציה, הנשיא ארדואן התעקש להמשיך ולהוריד את שיעורי הריבית בטורקיה, לטובת אשראי זמין וזול, תוך שהוא טוען בעקביות שהעלאת שיעורי הריבית דווקא תאיץ את האינפלציה במקום לרסן אותה. בתוך כך, הוריד הבנק המרכזי של טורקיה את הריבית ב-500 נקודות בסיס מאז חודש ספטמבר שעבר, עד ל-14% כיום.

שר האוצר הטורקי, נורדין נבטי, ממשיך להבטיח הבטחות בשם הממשלה, ואתמול הודיע לסוכנות הידיעות ניקיי כי הוא צופה שהאינפלציה תישאר מתחת ל-50%.