התקדמות בדרך לפטור מוויזה לארה"ב: משלחת אמריקאית ביקרה בישראל

גיל ברינגר, המשמש כמנהל תפקידים מיוחדים ברשות האוכלוסין וכפרויקטור נושא כניסת ישראל לפטור מוויזות מארה"ב, סיפר לגלובס כי בחודשים האחרונות יש האצה בתהליך, במטרה לצאת עם בשורה שתאפשר לישראלים לטוס ללא ויזה לארה"ב כבר ברבעון הראשון של 2023

המשלחת האמריקאית בכנסת / צילום: אורן בן חקון
המשלחת האמריקאית בכנסת / צילום: אורן בן חקון

התקדמות בהליך הפטור מוויזות לישראלים שיבקרו בארה"ב: בשבוע שעבר ביקרה בישראל משלחת הכוללת נציגים מהממשל האמריקאי, לרבות מהמחלקה לביטחון המולדת בארה"ב (DHS), נציגי משרד הפנים (DOI) ועוד. המשלחת פגשה נציגים מהממשלה הישראלית ומנציגי המשרדים הרלוונטיים וערכה סיורים בשטח, לטובת בדיקת מערכות שיאפשרו את קידום הפטור מוויזה לישראלים שיבקרו בארה"ב לצורכי תיירות ועסקים.

עוד במסגרת ההתקדמות בהליך, שהחל לפני שנים וצבר תאוצה בעת האחרונה, אנשי משרד הפנים התבקשו למלא שאלון הכולל כ-300 שאלות המתייחסות למדיניות של ישראל בהיבטים שונים דוגמת מדיניות ההגירה. 

איילת שקד והמשלחת האמריקאית בארוחה חגיגית / צילום: משרד הפנים
 איילת שקד והמשלחת האמריקאית בארוחה חגיגית / צילום: משרד הפנים

גיל ברינגר, המשמש כמנהל תפקידים מיוחדים ברשות האוכלוסין וכפרויקטור נושא כניסת ישראל לפטור מוויזות מארה"ב, סיפר לגלובס כי בחודשים האחרונות יש האצה בתהליך, וכי יש התקדמות ממשית במטרה לצאת עם בשורה שתאפשר לישראלים לטוס ללא ויזה לארה"ב כבר ברבעון הראשון של 2023.

"יש הסכמה ברמה מאוד גבוהה בין הצדדים ומעורבות של גורמים במשרדי ממשלה שונים, לרבות משרד החוץ, המשפטים, הפנים, המשרד לביטחון פנים והשב"כ", אומר ברינגר ומספר כי "אחרי מילוי השאלון, תהליך שכל מדינה שנכנסת להליך של פטור מוויזה נדרשת אליו, האצנו את המשא-ומתן הווירטואלי והפיזי לטובת עוד הבהרות שמבקשים מהממשל האמריקאי, למשל בנוגע להליך הנפקת מסמכים ביומטריים והליך הזיהוי הביומטרי". 

גם לארה"ב יש אינטרס 

הפטור המיוחל מוויזה מגיע בתזמון שבו גם לארה"ב יש אינטרס לקדמו. מדינות שדורשות ויזות מתיירים מייצרות חסמים שפעמים רבות מסיתים את התייר לביקוש במדינה שאליה הכניסה חופשית. גם ארה"ב תצא נשכרת בהיבט התיירות מישראל ובהיבט הכלכלי בזירה העסקית, בתקופה שבה מדינות העולם פועלות על-מנת לאושש את התיירות שנפגעה בתקופת הקורונה.

מנגנון הפטור מוויזות לישראלים יפעל בדומה למודל ESTA Electronic System for Travel Authorization, במסגרתו אזרחים שמבקשים לבקר בארה"ב לצורכי תיירות ממלאים טופס אלקטרוני באתר ייעודי. דמי הבקשה עומדים על כ-14 דולר.

המערכת שתעמוד לרשות הנוסעים מישראל תכונה בשם אחר, אך תפעל באופן שמוכר לאזרחים של מדינות שונות עמן לארה"ב יש כבר הסכם, דוגמת פולין, יוון, אוסטריה, צרפת, בריטניה, מרוקו ועוד. הוויזה המתקבלת היא לשהות של עד 90 ימים. המידע שמוזן בעת מילוי פרטים על-ידי הנוסע נשמר למשך שנתיים. 

עוד כמה משוכות בדרך

עד שנגיע לשלב הזה יש כמה משוכות בדרך, ואחת מהן היא להוריד את שיעור הסירובים שמקבלים כיום ישראלים המגישים בקשה לוויזה לארה"ב: כיום עומד שיעור הסירובים על 6.5%, וכדי לקדם את התהליך, יש להוריד את שיעורו לפחות מ-3%. היות שרוב הסירובים מתקבלים על רקע טכני, בימים הקרובים יעלה קמפיין של משרד הפנים הקורא לישראלים להקפיד על הנחיות מילוי הטפסים להגשת בקשה לוויזה לשגרירות ארה"ב.

משרד הפנים ניתר נקודות בעייתיות שעל בסיסן מתקבל סירוב שלמעשה מוריד לישראל את הניקוד ומאתגר את קבלת הפטור. כך למשל צירוף של תמונה לא מעודכנת של מבקש הוויזה, אי-צירוף אישור הורים לבקשות שמוגשות עבור ילדים, צירוף של דרכונים פגומים, אי-הגעה לתור לטובת השארת טביעת אצבע וכדומה. יצוין כי מי שירצה להמשיך להנפיק ויזה שתוקפה כעשור - יוכל לעשות זאת.

עוד כולל תהליך הפטור הקמה של מערכת שתאפשר לכל אחת מהמדינות לשלוח עד אלף שאילתות על אזרחי המדינה האחרות מדי שנה. מערכת זו מהווה את האתגר המורכב ביותר בתהליך. ברינגר מעריך כי מדי שנה יוגשו 200-300 אלף בקשות של ישראלים לביקור בארה"ב, ולכן ההסכמה לבדיקת שיעור קטן מתוכם אינה מהווה חסם מהותי, מה גם ששאילתות יוכלו להישלח על אנשים בעלי רישום פלילי שהרשויות בארה"ב, יוכלו לבקש מידע קונקרטי על מי שהורשעו בעבירות חמורות.

את הבדיקה אודות הנוסע יבצעו לאחר הנחיתה בארה"ב, ועל בסיסה יוכלו לסרב את כניסתו. מערכת דומה תפעל לטובת הרשויות בישראל, וברינגר מציין כי קיומה של מערכת הדדית כזו נבדקה על-ידי משרד המשפטים, וכי עלה כי אין מניעה משפטית להקמתה. הנושא ידרוש שינוי חקיקה, והוא כאמור משוכה מורכבת ליישום.

לצד הנוחות שתאפשר כניסה לארה"ב ללא ויזה, הרשויות בארה"ב דורשות גם כי עם קבלת הפטור ישראל תאפשר לפלסטינים המחזיקים באזרחות אמריקאית להמריא מנתב"ג בצאתם מהמדינה. כיום, כדי לצאת מישראל, אזרחים אלה - בדומה לכלל האזרחים הפלסטינים - נדרשים לצאת במעברים היבשתיים לירדן ולהמריא מעמאן. ההקלות שיתאפשרו לאזרחים אלה הן חלק מדרישות הממשל האמריקאי להענקת הפטור מוויזה לישראלים.  

שקד: "צעד משמעותי" 

שרת הפנים איילת שקד אמרה לגלובס כי "הגעתה של המשלחת היא עוד הוכחה לרצינות שהאמריקאים מפגינים כלפי התהליך המשותף שהתחלנו יחד. השר להגנת המולדת אלחנדרו מיורקס ואני דואגים לקיים בזום מדי חודש פגישת סטטוס בנושא, וכעת הגעתם של נציגיו ארצה לסיור פיזי בין הנקודות עליהן אנו מדברים בשיחות, היא עוד צעד משמעותי עבוד התהליך.

"בנוסף, שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, רתום למשימה הזו באופן מלא, אנו מדברים מדי שבוע ומבצעים פגישות לעיתים קרובות כדי להתקדם ולפתור מכשולים בדרך לפטור.

בתחילת התהליך התחייבתי שנושא הפטור מוויזות לישראלים לא יירד משולחני עד שהמשימה תושלם. יש עוד תהליך לעבור, אך ההתקדמות עד לנקודה זו מניחה את הדעת. אני מלאת אופטימיות ומאמינה שהפעם, בעזרת העבודה המאומצת מצד שני הצדדים, נביא לאזרחי מדינת ישראל בשורה".

גילוי מלא: גיל ברינגר כתב עד לפני מספר חודשים טור בגלובס