הממשלה מקדמת: חברות תעופה יעבירו פרטי נוסעים עוד לפני הטיסה

כחלק מהמגעים לביטול הוויזה לארה"ב, שרת הפנים איילת שקד מקדמת חוק שיחייב את חברות התעופה להעביר לרשות האוכלוסין את פרטי הטסים עוד לפני עלייתם למטוס • כך, במקרה הצורך, המדינה תוכל למנוע את ההגעה לישראל עוד בארץ המוצא

שרת הפנים איילת שקד. / צילום: יוסי זמיר
שרת הפנים איילת שקד. / צילום: יוסי זמיר

ועדת שרים לחקיקה אישרה אתמול (א') שינויים בהצעת חוק הכניסה לישראל, לפי הצעת החוק תוטל לראשונה חובה על כל חברת תעופה להעביר לרשות האוכלוסין את פרטי הטסים עוד לפני עלייתם למטוס. זאת, על מנת שבמקרה הצורך, המדינה תמנע את הגעתם ארצה.

הצעת החוק שהגישה שרת הפנים איילת שקד צפויה לקבל כבר הבוקר פטור מחובת הנחה ולהגיע להצבעה בקריאה ראשונה היום בצהריים. על פי החוק הקיים, מי שמכניס נוסעים לתוך ישראל במטוס, מכונית או אונייה נדרש לדווח על הנוסעים רק בכניסה לישראל, אלא שכעת רשות ההגירה מבקשת לשלוט ברשימת ההגעה עוד הרבה לפני הנחיתה.

"קבלת פרטי הנוסעים רק לאחר הגעת כלי ההסעה לישראל אינה מאפשרת בדיקה מקדמית לצורך קבלת החלטה באשר לרשות הכניסה ומותירה זמן קצר ממועד קבלת המידע ועד התייצבותם של הנוסעים בפני בקרי הגבול", נכתב בהצעת החוק "הצורך לייעל את תהליכי ביקורת הגבולות כדי להביא לשיפור השירות ולצמצם את זמני ההמתנה מחייבים הקדמת העברת פרטי הנוסעים. באופן שייתן מענה לאתגרים ולאינטרסים של מדינת ישראל".

לפי אתר האינטרנט של חברות התעופה הבינלאומיות יותר מ-70 מדינות מחייבות את החברות להעביר אליהן את פרטי הנוסעים: שם נוסע, אזרחות, סוג מסמך הנסיעה מספרו ותוקפו וכן נתונים לגבי הטיסה עליה הוא מגיע. כולל היעד הסופי וכדומה. השינוי בכללים קשור גם לפטור מוויזות שהשרה איילת שקד מקדמת מול ארה"ב מאחר שמדובר בעמידה בסטנדטים בינלאומיים לגביי שיתוף מידע על נוסעים שמגיעים לארץ.

אחת המשוכות המשמעותיות בתהליך היא הקמת מאגר מידע הדדי וזאת לדרישת הרשויות בארה"ב. המאגר יכלול מידע על כל המבקשים לקבל ויזה (לפי הערכות מדובר בכ-200-300 אלף מבקשים בשנה) מתוכם תוכל ארה"ב לבקש מידע אודות אלף נוסעים מדי שנה דגש על בעלי רישומים פליליים שביצעו עבירות שמוגדרות חמורות. מנגד גם ישראל תוכל להגיש מדי שנה שאילתות על אלף אזרחים אמריקאים המבקשים לבקר בישראל.

כך, בהתאם לחוק החדש אם בישראל לא יאשרו כניסת נוסע, ניתן יהיה למנוע את עלייתו למטוס מראש.

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר בדיון בנושא זה כי "מדובר בהצעה מסוכנת. למעשה נותנים לבקר הגבול סמכות למנוע מתיירים או נציגי ארגוני זכויות אדם להיכנס לישראל. יש לנו חשש שהתיקון נועד למנוע כניסת נציגי ארגונים שבאים לחשוף את העוולות של מדינת ישראל בשטחים הכבושים. זו הצעה מסוכנת".

הדחיפות עלתה בתקופת הקורונה

בארגון התעופה העולמי (IATA) מכירים את הנושא ואף מקדמים אותו: המידע אודות הנוסע (API, Advanced Passenger Information) מוגדר על ידי הארגון כחיוני ושימושי עבור ממשלות ובקרי הגבולות אלא שבארגון גם דוגלים בהדדיות כלומר שיתוף אודות הנוסעים בין מדינות שמצטרפות לתקנות. נושא חשיפת מידע אודות נוסעים קיבל דחיפה בתקופות הקורונה כשמידע רפואי נדרש אודות נוסעים בהיבט ההתחסנות כתנאי כניסה למדינות. ב-IATA מאמינים שהליך שבו המידע מונגש לפני הטיסה יוכל לייעל את הליך טרום הטיסה.

מאגר ה-API יוכל למנוע מבוכות שמתרחשות כיום בקרב נוסעים שמוגדרים כמסורבים - לרוב מדובר במהגרי עבודה שמנסים להיכנס לישראל באמתלה של תיירים. המסורבים מועברים למתקן ייעודי עד שהם עולים על טיסה למדינה ממנו המריאו. כאשר מדינה מסרבת כניסת נוסע לשטחה, האחריות להטיסו חזרה למדינת היעד מוטלת על חברות התעופה. כיום מקבלת רשות ההגירה את ה-API אודות הנוסעים עם הגעת הנוסע אל עמדת ביקורת הגבולות - והמטרה המנומקת בהסבר להצעת החוק היא למנוע מנוסע שצפוי להיות מסורב להגיע לישראל מלכתחילה.

עו"ד עירית וייסבלום מרשות האוכלוסין אמרה, ההצעה נועדה להסמיך את רשות האוכלוסין לחייב את כלי ההסעה שבדרכם לישראל, למסור לרשות האוכלוסין את פרטי הנוסעים, ה-IPA של הנוסעים שבדרכם לישראל מבעוד מועד, טרם הגעתם ארצה. על מנת שפקיד הבקרה יוכל לקבל החלטה מושכלת אם לאשר את כניסתו לישראל של אזרח זר. לדבריה, המדינה חייבת להקים את המערכת מכח החלטות האו"ם, וחתימת מדינת ישראל על אמנת שיקגו - האמנת התעופה הבינלאומית. הרשות הקימה את ממשק הנתונים והחלה בפיילוט שהצליח, והמערכת מוכנה לעבור לשלב המבצעי, בשאיפה להפעלה מלאה בחודשים הקרובים.