בעקבות חשיפת גלובס: משרד התיירות הציב שילוט לתיירים בנתב"ג

השילוט, הכולל מידע לתיירים הנוחתים גם בנוגע לתעריפי הנסיעה במונית, הוצב בנתב"ג בהנחיית השר יואל רזבוזוב, בעקבות חשיפת גלובס על עוקץ התייר היווני ששילם מחיר מופקע על נסיעה במונית

שילוט שהוצב בנתב"ג בעקבות עוקץ התייר היווני
שילוט שהוצב בנתב"ג בעקבות עוקץ התייר היווני

משרד התיירות הציב שילוט בנתב"ג ובו מידע לתיירים הנוחתים גם בנוגע לתעריפי הנסיעה במונית. את השילוט הציב משרד התיירות בהנחיית השר יואל רזבוזוב, בעקבות חשיפת גלובס על עוקץ התייר היווני ששילם מחיר מופקע על נסיעה במונית. 

השילוט מוצב במקום בולט בעמדת משרד התיירות שנמצאת בסמוך לעמדות איסוף כבודת הנוסעים, והוא כולל מידע על תעריפי הנסיעה במונית על-פי מחירוני המונה והתוספות הנדרשות. עוד כולל השילוט מספרי חירום אליהם יוכל התייר לפנות (משטרה, מד"א). התיירים גם נקראים להיעזר במדריכי דרך מורשים הרשומים במשרד התיירות, ואף להקפיד על זכותם לקבל החזר מע"מ בקנייה בסכום של 125 שקל ויותר. 

שילוט שהוצב בנתבג בעקבות עוקץ התייר היווני
 שילוט שהוצב בנתבג בעקבות עוקץ התייר היווני

כפי שפורסם בגלובס, הצבת השילוט בנתב"ג היא חלק ממהלכים שמתכנן רזבוזוב נגד מה שהוא מכנה "פשיעה נגד תיירים". רזבוזוב גם פנה לשר לביטחון פנים עמר בר-לב בבקשה להורות לגופי החקירה לנקוט אמצעים נגד נוכלים.

בפנייתו לשר בר-לב כתב רזבוזוב: "עוקץ תיירים היא פעילות שעלינו להוקיע ולמגר, שכן לא רק הקורבן נפגע בנסיבות האלה, אלא תדמיתה של מדינת ישראל. התיירים המגיעים לישראל חייבים לדעת שמדינת ישראל היא מדינה בטוחה ואמינה - אחרת ייגדע ענף שלם מהכלכלה הישראלית. הפושעים שפוגעים בתיירים גונבים למעשה מקופת המדינה". 

שילוט שהוצב בנתבג בעקבות עוקץ התייר היווני
 שילוט שהוצב בנתבג בעקבות עוקץ התייר היווני

700 שקל על נסיעה מנתב"ג לרחובות

המהלכים הללו באים בעקבות המקרה של אלכסנדר זיאס בן ה-24, שהגיע לישראל במסגרת תוכנית לחילופי סטודנטים. זיאס ביקש לנסוע מנתב"ג לרחובות ו"נאסף" על-ידי נהג מונית שהמתין באולם מקבלי הפנים בנתב"ג. הנהג גבה ממנו 700 שקל על נסיעה שעל-פי ההערכות אמורה הייתה לעלות כ-150 שקל.

לאחר שהנהג אותר על-ידי חטיבת שירות לנוסע ברשות שדות התעופה, הוא ניאות להשיב לנוסע 400 שקל, כשהוא מנמק כי לאור קצר בתקשורת, הנסיעה התארכה. כך או כך, הסיפור צבר תהודה רבה כשהוא פורט על הנים הרגיש של עושק תיירים במדינה שמשוועת לתיירות.

עד כמה ביטול מכרז המוניות בנתב"ג איפשר את העוקץ הזה בקלות? לפני ארבע שנים בוטל מכרז הקובע חברת מוניות הרשאית להסיע נוסעים מנתב"ג. לכאורה נפתחה תחרות שאמורה לפעול לטובת הנוסעים, כשכיום כל נהג רשאי להסיע נוסעים משדה התעופה, אלא שברשות שדות התעופה מזהים במקביל עלייה במקרי העוקץ לנוסעים ובעיקר לתיירים דרך גבייה של מחיר מופקע, טריקים של החלפת שטרות, גביית מחיר דולרי או באירו במקום שקלים ועוד. במסגרת הפעלת מכרז קיים פיקוח על החברה הזוכה. כיום נהגים שמורחקים מפעילות מנתב"ג אמורים להיות מפוקחים על-ידי משטרת ישראל.

סוגיה אחרת שעשויה להפיל בפח את הנוסעים נוגעת לביטול המחירון הבין-עירוני לנסיעה במונית, שבשעתו קבע משרד התחבורה. היום החוק קובע נסיעה במונית על-פי מחיר מונה, שאליו יש תוספות מובנות למשל עבור כבודה או נסיעה משדה התעופה.

נהג מונית שפעיל מנתב"ג סיפר לגלובס כי "השיטה" המקובלת היא לקבוע מראש מחיר לנסיעה ולא להסיע על-פי מונה, גם אם זו עבירה על החוק. הנימוק שסיפק הנהג הוא שנסיעה על בסיס מונה, בוודאי בתעריף 1 (תעריף יום), לא משתלמת לנהג. גם זה, לדבריו, מתאפשר הודות לפיקוח הרופף שיש על תחום ההיסעים מנתב"ג.