רשם ההוצאה לפועל ביטל בהחלטה תקדימית תיק שפתחה חברת אשראי

מלבד ביטול התיק, הורה הרשם על השבת כספי ריבית הפיגורים, בנוסף לתשלום ההוצאות לחייב ותשלום הוצאות כפול לאוצר המדינה • זו הפעם הראשונה שרשם עושה שימוש בסמכותו ומורה על סגירת התיק והשבת הכספים

לשכת ההוצאה לפועל / צילום: רשות האכיפה והגבייה
לשכת ההוצאה לפועל / צילום: רשות האכיפה והגבייה

רשם ההוצאה לפועל, יניב דיין, ביטל תיק הוצאה לפועל שפתחה חברת אשראי חוץ-בנקאי נגד גורם שחויב בתחילה לשלם. מלבד ביטול התיק, הורה הרשם על השבת כספי ריבית הפיגורים, בנוסף לתשלום ההוצאות לחייב ותשלום הוצאות כפול לאוצר המדינה. יש לציין כי זו הפעם הראשונה שרשם עושה שימוש בסמכותו ומורה על סגירת התיק והשבת הכספים.

בהחלטה שנכתבה על גבי 39 עמודים, קבע הרשם כי חברת האשראי קרדיט 24 ניצלה את חולשתו ומצוקתו הרבה של החייב, פעלה בניגוד לדין ולכללי ההגינות בסיסיים וגבתה כספים להם לא הייתה זכאית. ההחלטה חריגה במיוחד לאור העבודה כי הרשם ביצע תחקיר מקיף שכלל מספר דיונים מיוזמתו ועל דעת עצמו, כאשר החייב כלל איננו מיוצג.

"פגמים רבים נפלו בהתנהלות לאורך הדרך"

ההחלטה עסקה בגורם שפתח עסק לייבוא מוצרי מזון מאתיופיה ונהג ליטול מעת לעת הלוואות מחברת האשראי. בסופו של יום, העסק שלו קרס והוא הצליח להגיע להסדרים עם נושיו לתשלום חובותיו. בספטמבר 2020 הגישה חברת האשראי בקשה לפריעת החוב באמצעות הוצאה לפועל.

הרשם קבע בהחלטתו כי לא הצליח ליתן אמון לגרסאות המשתנות שהציגה החברה לאור ההתנהלות ופגמים רבים שנפלו לאורך הדרך, החל מהצגת נתונים מטעים ועד גרסאות רבות ופגמים בבקשת הביצוע.

לפיכך, קבע הרשם כי בהתאם לסמכותו על פי חוק אשראי הוגן, הוא מורה להשיב את המצב לקדמותו כך שתיק ההוצאה לפועל שנפתח נגד החייב לא ייפתח מלכתחילה והזוכה תשיב לחייב את מלוא הסכום ששולם על ידו, כשהוא נושא ריבית והצמדה בהתאם לדין.

עוד קבע הרשם, כי על הזוכה לשלם לחייב הוצאות בסך של 7,500 שקל אשר ישולמו לתיק בתוך 30 ימים, וכן הוצאות לטובת אוצר המדינה בסך של 15,000 שקל, לנוכח הבירור המקיף הנדרש בתיק זה.

חברת האשראי מצידה טענה כי אין זה בסמכות רשם ההוצאה לפועל לתקן פגמים ולערוך בירורים בתיק שנסגר. הרשם דיין דחה טענה זו תוך שהוא מתבסס על תקנות ההוצאות לפועל הקובעות כי "רשם ההוצאה לפועל רשאי, בכל עת, לתקן כל פגם או טעות בכל הליך לפי החוק".

דיין ציין כי פערי הכוחות בתיק היו מאד בולטים כך שצד אחד אינו בקיא בזכויותו ועוסק במלחמת הישרדות יומיומית והצד השני מיוצג על ידי מיטב עורכי הדין בתחום. לדבריו, פערים אלו חייבו להתערב.

הרשם קבע כי חברת קרדיט 24 הטעתה את החייב לפני שפתחה את התיק, ומטעם זה לבדו היה מקום שלא לאפשר את פתיחת תיק ההוצאה לפועל בשל נקיטת הליכים בחוסר תום לב. עוד ציין דיין כי היו פגמים בתחשיב היקף הכספים שנגבו והיקף הריבית בגין שתי ההלוואות. כך, החברה הציגה לא פחות מאשר 9 (!) גרסאות בנוגע לתחשיב אודות היקף הכספים שנגבו והיקף הריבית שנגבתה.