קשת 12 | בלעדי

קשת למועצת העיתונות: "כלכליסט" מפרסם כתבות נגדנו ממניעים זרים

בתלונה למועצת העיתונות, קשת מאשימה את העיתון "כלכליסט" ואת קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף-פעולה עם הוט על-מנת לפגוע בקשת, תוך חריגה מגבולות האתיקה העיתונאית • "כלכליסט" בתגובה: "תעלול יחצ"ני עלוב של קשת"

בנין שידורי קשת, ת''א / צילום: תמר מצפי
בנין שידורי קשת, ת''א / צילום: תמר מצפי

כבר חודשים ארוכים מתנהלת מתחת לפני השטח מלחמה בין הוט לקשת סביב כוונתה של קשת להקים פלטפורמת OTT. לגלובס נודע כי קשת פנתה למועצת העיתונות בתלונה המאשימה את העיתון "כלכליסט" ואת קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף-פעולה עם הוט על-מנת לפגוע בקשת, תוך חריגה מגבולות האתיקה העיתונאית ופרסום ממניעים זרים.

בקשת מתייחסים בין היתר לפרסם ב"כלכליסט" תחת הכותרת "כך מנסה קשת לבסס כוח חסר תקדים בתקשורת", שהתבסס על חוות-דעת של אבי ליכט ועסק במיזם FREETV, מיזם ה-OTT של קשת ו-RGE.

לטענת קשת, הסיקור נעשה בניגוד לכללי האתיקה העיתונאית, ללא סיקור עיתונאי הולם, ללא בקשת תגובה מקשת ומבלי שניתן גילוי נאות על הקשרים העסקיים שבין קבוצת "ידיעות אחרונות" לבין הוט, אשר יזמה לטענת קשת את חוות-הדעת. 

ללא גילוי נאות

הפרסום מצטרף לחוות-דעת נוספת בתשלום שכתב פרופ' ברק אורבך - גם פרסום זה נעשה לטענת קשת ללא בקשה לתגובה וללא גילוי נאות.

עוד נטען כי הפרסום נעשה אף ללא גילוי נאות בנוגע למטרותיה של קבוצת "ידיעות אחרונות", ללא כל התייחסות ליחסי הכוחות בשוק הישראלי בין הערוצים המסחריים לבין פלטפורמות הכבלים והלוויין והאינטרסים השונים, וללא התייחסות לתקדימים של חברות תוכן ברחבי העולם בנושא.

קשת טוענת כי חוות-הדעת של ליכט ואורבך מתעלמות באופן בוטה מהחלטת רשות התחרות, אשר אישרה בספטמבר האחרון את מיזם FREETV. נזכיר כי בעסקה המקורית קשת ביקשה לרכוש 49% ב-RGE (בעלת ערוצי הספורט, ערוץ הכנסת ותכני ילדים), אך רשות התחרות הגבילה את העסקה וקבעה כי לא תוכל לרכוש יותר מ- 25%.

עם זאת, רשות התחרות אשרה את הקמת מיזם ה-OTT בשותפות שווה, מתוך מחשבה כי ההסכם להקמת הפלטפורמה יביא להגברת התחרות בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית, וכי ענף התקשורת מאופיין בדינמיות רבה, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת השינויים הרגולטוריים הצפויים בו. 

"סיקור מוטה"

"רשות התחרות אישרה את כניסתו של שחקן חדש, אשר יגביר את התחרות בתחום ויפעל לטובת הצרכן הישראלי", נכתב במכתב התלונה. "'כלכליסט' הוא אתר עיתונאי המתחייב לדווח בהרחבה ובמומחיות על תחומי הסיקור שלו. אך חוות-הדעת של ליכט ואורבך פורסמו תוך סיקור מוטה, היעדר הגילוי הנאות על מארג היחסים העסקיים של קבוצת 'ידיעות' עם הוט והימנעות מבקשת תגובה מקשת - שלושה סעיפים המהווים הפרה בוטה של כללי האתיקה העיתונאית". 

קשת מבקשת כי מועצת העיתונות תפעל בנושא זה כדי לוודא כי הפרסומים ב"כלכליסט" יתוקנו, וכי ההפרות החוזרות ונשנות של כללי האתיקה מצידה של קבוצת "ידיעות אחרונות", לפחות בהקשר של סיקור ואי-סיקור קשת, ייפסקו לאלתר.

כאמור, קשת מקשרת את ההתנהלות של "כלכליסט", ששייך לקבוצת "ידיעות אחרונות", למערכת יחסים עסקית וקידומית ארוכת-שנים עם הוט: בראשית שנות ה-90 החזיק מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס בבעלות משמעותית בהוט, באמצעות חברת "ידיעות תקשורת". ב-2011 וב-2012 מכר מוזס את החזקותיו בחברה לאיש העסקים פטריק דרהי.

בקשת מזכירים פרסומים שונים בתקשורת העוסקים בהתנהלות במשולש הוט-קבוצת "ידיעות"-קשת ומזכירים בין היתר כי בעבר נטען שלאחר העסקה הזרימה הוט עשרות מיליוני שקלים בשנה ל-ADD, חברת הפקות בבעלות בתו של מוזס, הדס, ובעלה ירון לכטנשטיין, ותכני ADD והוט זכו לקידום אגרסיבי בעיתון.

מאבק האיתנים בין קשת להוט נמשך שנים ארוכות, אך הוחרף לאחר שהתברר כי קשת פועלת לנתק את התלות שלה גם ממודל ההכנסות המסורתי של הישענות על פרסום וגם את התלות שלה בפלטפורמות אחרות לצורך העברת התוכן - מה שאמור לאפשר לה מקורות הכנסה נוספים.

מ"כלכליסט" נמסר בתגובה: "זה תעלול יחצ"ני עלוב של קשת, הבריון במסכה. מצער שגלובס מתפתה לרקוד על זה". 

גילוי מלא: "כלכליסט" מבית "ידיעות אחרונות" וגלובס הם עיתונים מתחרים