גרמניה | פרשנות

גרמניה מסכנת את הצמיחה הכלכלית כדי להשתחרר מהתלות ברוסיה

קנצלר גרמניה אולף שולץ נקט היום במפתיע צעד שממנו הקפיד להתחמק בחודשים האחרונים, והודיע כי בשל ההכרה הרוסית במובלעות הפרו-רוסיות במזרח אוקראינה, "צינור הגז 'נורד סטרים 2' לא יוכל לקבל אישור פעולה" • הצעד הזה מסמל שגרמניה כבר לא "שבויה" של פוטין

קנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
קנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

כבר שנתיים שגרמניה נלחמת בשיניים על "נורד סטרים 2". צינור הגז שאמור להכפיל את כמות הגז הטבעי שהיא מייבאת מרוסיה, 55 מיליארד קוב של מתאן, שיהפוך אותה למקבלת הגדולה ביותר של המשאב הרוסי באיחוד האירופי.

הצינור החדש היה אמור להיות הערובה של גרמניה להמשיך בצמיחה כלכלית גם אחרי צמצום הכורים הגרעיניים שלה וסגירת תחנות הכוח הפחמיות. הוא היה אמור להבטיח את שגשוגה של התעשייה של גרמניה, אחת המדינות היצרניות האחרונות במערב אירופה, אפילו תוך כדי שמירה על יעדי האקלים שהיא התחייבה אליהם.

ארה"ב תחת ממשל טראמפ נזכרה מאוחר להילחם בצינור, אחרי ש-90% ממנו כבר היו מונחים. גרמניה בנתה מנגנונים כדי לחמוק מסנקציות שארה"ב הטילה עליה, הסכימה להתפשר בתחומים אחרים, העניקה אישורי שימוש בנמלים לחברות רוסיות, העיקר לגרום לפרויקט לקרות. מי שהוביל את המאמץ היה שר האוצר בממשלתה של מרקל, אולף שולץ.

והנה, היום (ג') הודיע שולץ, כיום קנצלר גרמניה, כי במצב העניינים הנוכחי, בשל ההכרה הרוסית במובלעות הפרו-רוסיות במזרח אוקראינה, "צינור הגז 'נורד סטרים 2' לא יוכל לקבל אישור פעולה". 

שינוי מדיניות

הקנצלר הגרמני נקט במפתיע צעד שממנו הקפיד להתחמק בחודשים האחרונים, בעוד המערב מגבש חזית סנקציות לאיים על רוסיה. הוא הודיע למשרד הכלכלה, המאויש על-ידי רוברט האבק מ"הירוקים", שמתנגד לצינור כבר במשך שנים, למשוך את האישור שהעניקה לו רשות הגז הגרמנית. "במצב העניינים הגאו-פוליטי הנוכחי, לא ניתן לגז לזרום בצינור", אמר. 

שולץ נקט את הצעד עוד לפני שטנקים רוסיים וכוחות קרקע פלשו באופן ברור לאוקראינה. הוא עשה זאת בעוד האיחוד האירופי עצמו מתלבט בשאלה אם מה שקרה אתמול הוא פלישה רוסית לאוקראינה - או רק הכרה במובלעות שממילא לא היו בשליטת קייב. בעוד וושינגטון ובריסל דנות בסנקציות ספציפיות על מחוקקים רוסים, שולץ שלף את הנשק הגדול ביותר של גרמניה, ואחד החזקים ביותר של המערב, והשתמש בו מול רוסיה.

קשה להתחמק מהתחושה שהדבר מסמל שינוי מדיניות ביחסים בין המדינות. גרמניה הייתה עד כה "יונית" ביחס לרוסיה. היום, בצעד אחד, היא הפכה לסמן קיצוני של ההתמודדות עם המדיניות הכוחנית שלה.

אולי הדברים ששולץ שמע מנשיא רוסיה טולדימיר פוטין במוסקבה שינו את התמונה, אולי האכזבה מכך שהבטיח להסיג את הכוחות כששולץ היה בביקור ברוסיה, אך חזר בו לאחר מכן. אך אחרי הצעד הנוכחי, גרמניה "משתחררת" מהצל הרוסי שהעיב עליה עד כה, גם במחיר זינוק נוסף בעלויות האנרגיה שלה וחשש לגבי ביטחונה האנרגטי בעתיד.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ האשים את גרמניה בהיותה "שבויה לחלוטין" של רוסיה. הצעד הנוכחי מסמל שאינה כזו.