"איש היין הכשר" מאלעד שהצליח למנף את הקורונה כדי להנחיל תרבות שתייה חדשה בחברה החרדית

שרגא גבהרד, אלעד, בן 45 • יינן חרדי בעל "אתר היין הכשר" • "היום אני מרגיש שליחות להסביר לציבור הדתי והחרדי שיין זה לא רק הנוזל המתוק הזה שהם עושים עליו קידוש" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

שרגא גבהרד, יינן חרדי בעל ''אתר היין הכשר'' / צילום: תמונה פרטית
שרגא גבהרד, יינן חרדי בעל ''אתר היין הכשר'' / צילום: תמונה פרטית

שרגא גבהרד זכה לכינוי "איש היין הכשר". והדרך למעמד הזה, הוא מספר התחילה כבר כשהיה ילד קטן. "דוד שלי היה דורך על ענבים באמבטיה בבית ומחלק יין לכל מי שהיה מסכים לשתות ולהגיד לו שהיין שלו מדהים". שרגא אומר כי הוא צבר ניסיון כשעבד ביקבים אחרים, "משנת 2007 עבדתי ביקבים שונים כשאת שנות הסטאז' עשיתי ב־2009 ובציר 2010 הייתי משגיח כשרות ועוזר יינן ביקב 'פלם' שבמטה יהודה".


"היום אני מרגיש שליחות להסביר לציבור הדתי והחרדי שיין זה לא רק הנוזל המתוק הזה שהם עושים עליו קידוש, וגם שבארץ שלנו צריך לשתות יין לבן, במקום קולה זירו, ואת זה אני עושה בכמה דרכים, הראשונה היא, על ידי סדנאות, הרצאות וערבי יין שיש בהם נושאים רבים ומגוונים, כשרות, היין בתורה ובאגדה, גידולו, סוגיו השונים ודרכי עשייתו".
לדבריו, "איך שהווירוס המסתורי נכנס לחיינו, האנשים התחפרו והסתגרו בבית ההרצאות נגנזו לחלוטין למשך שנה וחצי. רק בתום הסגר הראשון או השני, אנשים אזרו אומץ להיפגש שוב. בנוסף, בתחילת הקורונה אנשים לא צרכו יין כמו בעבר ורק לאחר כמה חודשים החלו שוב להזמין יין לבית. לאחר זמן מה התחילה שוב עלייה במאומתים ויחד עם זה הטלפונים שבחוסר נעימות מבקשים לבטל הרצאות".


מאחר שהלקוחות חששו לבוא בגלל הנגיף, שרגא השקיע בשני אתרים שהקים, "באתר אחד יש חומר על יין שאותו אני כותב ומרכז, כמו"כ אני ממליץ כל שבוע לקראת שבת על יין ומקשר את זה לפרשת השבוע".


שרגא מספר שאת החנות הוא הקים בגלל חברים שונים שהיו מתקשרים מחנויות יין ומבקשים המלצות לגבי מה לקנות לאירוע או מה מתאים למנה מסוימת וכו'. "כשזה אחד או שניים בשבוע, אפשר לחיות עם זה, אבל כשזה כמה בכל יום זה כבר מוגזם. ואז נפלה ההחלטה לפתוח חנות אונליין ולהביא יינות שלדעתי הוגנים במחיר ביחס לאיכות".
"אגלה לכם סוד" הוא משתף "מכירת האלכוהול זה אחד הענפים שלא רק שלא נפגע בקורונה אלא התרחב. בגלל כמה סיבות: ראשית, אנשים לא יצאו לבילויים, אלא עשו לעצמם את ארוחת הצהריים/ערב וליוו את האוכל עם יין, ושנית אנשים חשבו שזה סוף העולם, והרי את הכסף לא לוקחים לקבר אז מה נשאר לעשות?".


"ברוך השם גם אצלי המכירות עלו והצלחתי להתפרנס ולכסות על חלק מביטולי ההרצאות. בנוסף, היו משלוחים בתקופת הסגרים, כי הרי להיפגש עם אנשים לא כ"כ רציתי מטעמי בריאות ושמירת הכללים" מוסיף שרגא "מה שנשאר זה, שאני בעצמי אעשה את משלוחי היין וכך הרווחתי נסיעות בכבישים כמעט ללא תנועה, וכשהיה מחסום, תעודת המשלוח פתחה את השערים".


לגבי מענק מהמדינה הוא אומר: "בתחילת הקורונה היו ירידות בהכנסות ולקחתי מענק מהמדינה, אבל בגלל שכמעט הגעתי לאחוז שהמדינה הציבה, אבל לא חציתי אותו, נאלצתי להחזיר את המענק. אני מתפלל שלעולם לא אזדקק למענקים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il