אשטרום נגד משרד הביטחון: התנהלו פגישות חשאיות עם הזוכות במכרז להעברת הבקו"ם, שיכון ובינוי ושפיר הנדסה

אשטרום טוענת כי הפגישות הקנו יתרון לשיכון ובינוי ושפיר הנדסה, שזכו במכרז "אופק רחב" להעברת הבקו"ם לאזור רמלה, פרויקט לאומי אסטרטגי שהיקפו נאמד בכ-7 מיליארד שקל • שיכון ובינוי: "מדובר בטענות מחוסרות בסיס שכל תכליתן לזהם את התהליך המכרזי שעדיין מתנהל"

בקו''ם - לשכת גיוס תל השומר / צילום: משה מילנר, לע''מ
בקו''ם - לשכת גיוס תל השומר / צילום: משה מילנר, לע''מ

חברת התשתיות אשטרום הגישה היום (ד') עתירה לבית המשפט המחוזי תל אביב נגד משרד הביטחון, שיכון ובינוי ושפיר הנדסה - הזוכות באחד ממכרזי התשתיות הגדולים של משרד הביטחון להעברת הבקו"ם, מפקדות אגפי הטכנולוגיה וזרוע היבשה לבסיס חדש ליד רמלה. מדובר במגה-פרויקט לאומי אסטרטגי המוערך בכ-7 מיליארד שקל מכספי הציבור.

ועדת המכרזים בחרה ב-9 לינואר בקבוצת "בראשית- אופק רחב" בבעלות חברת שיכון ובינוי ובקבוצת "לב האופק" בבעלות חברת שפיר הנדסה אזרחית וימית, לעלות לשלב השני והמכריע של המכרז. אשטרום לא עלתה לשלב הסופי. עבור שתי הקבוצות אין זו הזכייה הראשונה במכרז שערך משרד הביטחון.

אשטרום טוענת בעתירה כי נודע לה בדיעבד כי ועדת המכרזים קיימה עם שתי המציעות שנבחרו לעלות לשלב השני של המכרז - מפגשים חשאיים מאחורי גבן וללא ידיעתן של המתמודדות האחרות, ועל רקע זה מתעורר חשד ממשי כי מדובר בהצעות תכסיסניות וגרעוניות, וחשש כי במסגרת אותם מפגשים חשאיים הוענקו לאותן מציעות הזדמנויות שהקנו להן יתרון תחרותי של ממש על פני יתר המציעות.

אשטרום מבקשת לעיין במסמכים, לאחר שמשרד הביטחון דחה את בקשתה לקבלת המסמכים עד לתום המכרז. לטענת אשטרום, עמדה זו מנוגדת לדין ולפסיקה. "המתנה למימוש זכות העיון עד לתום הליכי המכרז מרוקנת את זכות העיון מכל תוכן, שכן עד לאותו מועד ייווצר כבר "מעשה עשוי שימנע את השבת המצב לקדמותו", זאת בשל התחייבות פיננסיות מול גורם מממן חיצוני הנדרש לשלב הבא.

"עצם קיומן של 'ישיבות שימוע' אלה (אותם מפגשים חשאיים המתוארים בעתירה - נ.ש.) - קל וחומר תוכנן, לא הובא לידיעת יתר המשתתפות במכרז, ובכך נמנעה מהן זכותן הבסיסית והמהותית לשוויון הזדמנויות במכרז", נכתב בעתירה.

אשטרום טוענת כי "מדובר בהתנהלות פסולה ונפסדת, העומדת בסתירה מהותית לעקרונות היסוד של דיני המכרזים, בראשם עיקרון השוויון והערך של שמירה על טוהר ההליך המכרזי".

העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין נבות תל-צור, מירב בר-זיק וניב וניש, ובמסגרתה מתבקש בית המשפט לאפשר לה עיון במסמכי המכרז באופן שיאפשר ביקורת אפקטיבית על התנהלותה של ועדת המכרזים. לטענת אשטרום, בשל אופי המכרז וההשקעה הכספית הגבוהה הנדרשת בשלב הסגירה הפיננסית (השלב השני של המכרז), אם לא תינתן זכות עיון כבר בשלב זה, לא ניתן יהיה להשיב את המצב לקדמותו.

הפרויקט נשוא העתירה הוא המשך לארבעה מגה-פרויקטים קודמים, שהיקפם המצטבר עולה על 45 מיליארד שקל, בהם עיר הבה"דים", קריית התקשוב, קריית המודיעין והמרכזים הלוגיסטיים. שיכון ובינוי נבחרה לבצע גם את קריית המודיעין ואת קריית התקשוב. שפיר נבחרה לבצע את פרויקט המכרזים הלוגיסטי. ים

משיכון ובינוי נמסר בתגובה: "מדובר בטענות מחוסרות בסיס שכל תכליתן לזהם את התהליך המכרזי שעדיין מתנהל. אנו דוחים את הטענות מכל וכל".

תגובת משרד הביטחון: "ועדת המכרזים בפרויקט 'אופק רחב' פעלה ופועלת על-פי דין ובכפוף לחוק חובת המכרזים. משרד הביטחון ילמד את העתירה ויגיב עליה כמקובל לבית המשפט".

53051-02-22