תוכנית "רוקח-אבן גבירול" אושרה בסמוך לתחנת הכוח רדינג

המתחם בשטח כולל של כ-380 דונם, ממוקם מצפון לרחוב רוקח וממזרח לשפך הירקון והוא כולל כיום מסוף אוטובוסים, מגרשי חנייה, בית הלוויות, תחנת כיבוי אש ומתקנים של חברת החשמל • הוועדה קיבלה חלק מההתנגדויות והחליטה להאריך את משך הזמן לשימוש הזמני במסוף האוטובוסים רדינג

תוכנית ''רוקח-אבן גבירול'' / הדמיה: מנספלד קהת אדריכלים
תוכנית ''רוקח-אבן גבירול'' / הדמיה: מנספלד קהת אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב, החליטה לאשר את התוכנית למתחם רוקח-אבן גבירול שבסמוך לתחנת 'רידינג' בתל אביב. המתחם בשטח כולל של כ-380 דונם, ממוקם מצפון לרחוב רוקח וממזרח לשפך הירקון והוא כולל כיום מסוף אוטובוסים, מגרשי חנייה, בית הלוויות, תחנת כיבוי אש ומתקנים של חברת החשמל. יצוין כי הוועדה קיבלה חלק מההתנגדויות והחליטה להאריך את משך הזמן לשימוש הזמני במסוף האוטובוסים רדינג.

התוכנית כוללת שטחים נרחבים עבור מבני ציבור בהיקף של כ-240,000 מ"ר, וכן מבנה תעסוקה בצמוד לתחנת הכוח 'רידינג'. בנוסף, התוכנית מייצרת המשך של רחוב אבן גבירול שמהווה את השדרה הראשית בתוכנית על שטח שדה התעופה שדה דב. לצורך כך, תחנת כיבוי האש של תל אביב תועתק למיקום חדש בתחום התוכנית לטובת המשך רחוב אבן גבירול לכיוון צפון.

לאורך שפך הירקון מוצע שטח ציבורי פתוח של כ-80 דונם בו מצויים מיכלי הדלק ההיסטוריים של תחנת הכוח רידינג, כאשר התוכנית מאפשרת שימוש מחודש במיכלים עבור תרבות, בילוי ופנאי, שטח זה עתיד להתחבר עם פארק הירקון, ולהוות חלק אינטגרלי מהפארק.

בוועדה המחוזית מסבירים כי "מדובר בתוכנית, שתייצר מרחב ציבורי משמעותי בצפון העיר אשר עתיד לשרת את הציבור ברמה המקומית והמטרופולינית".

פעילות מסוף רדינג תוארך

כאמור, בצומת שדרות רוקח ואבן גבירול, התוכנית כוללת הקמת מרכז תחבורה מקורה ובו מתוכננות 85 עמדות אוטובוס, 28 עמדות מוניות שירות ותחנת רכבת קלה-קו ירוק.

אולם, אחד האתגרים המשמעותיים של התוכנית היא הפגיעה בעורק תחבורתי ראשי בעיר תל אביב, וביטול הפעילות של מסוף רדינג. בהתנגדות שהוגשה על ידי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית נאמר בין היתר כי "התכנית המופקדת מבטלת את מסוף רידינג ומייעדת את תא-שטחו לטובת שטח ציבורי פתוח".

במשרד התחבורה הדגישו גם ש"בכדי לפתח תחבורה ציבורית נאותה ויעילה יש צורך ביצירת היצע מספק של מסופים הממוקמים בקרבה מספקת למוקדי הביקוש. במצב הקיים כיום, ישנו מחסור חמור במסופי תחבורה ציבורית וזהו החסם העיקרי להרחבת ושיפור שירות התחבורה הציבורית. הפסקת פעילות התחבורה הציבורית במסוף קיים משמעה פגיעה ברמת השירות של התחבורה הציבורית"

עוד צוין בהתנגדות כי "מסוף רידינג הינו מסוף חיוני להפעלת מערכת התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב וכן בעיר תל אביב. הפסקת פעילות התחבורה הציבורית במסוף וביטולו טרם להתחלת הפעילות במסוף החלופי תחייב ביטול וצמצום פעילות של קווי שירות רבים הפועלים כיום מן המסוף. דבר זה יגרום לפגיעה חמורה ביותר ברמת השירות של התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב". גם בנתיבי איילון התנגדו וציינו כי "התכנית הנדונה אינה מחייבת את הקמת המסוף החלופי".

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר, ציין כי "התוכנית מהווה מתחם אורבאני ותחבורתי ממרכז תל אביב דרך רחוב אבן גבירול לעבר השכונות החדשות ברובע שדה דב והופכת את ה"חצר האחורית" של התשתיות הממוקמות באזור זה למרחב עירוני אינטנסיבי, אשר כולל פארק בהיקף של 80 דונם כרצף של שטחים ירוקים מפארק הירקון ועד שדה דב - מרכז תחבורה מקורה שיתחבר עם תחנת הרכבת הקלה של הקו הירוק, שטחים לתעסוקה ומבני ציבור".