קבינט המומחים של ליברמן מתכנס לדון במחיר הכלכלי של המשבר באוקראינה על ישראל

הקבינט יסקור את ההשפעות האפשריות של האירוע הגיאו-פוליטי על ישראל והסחורות המיובאות אליה • פלישה של רוסיה והתגובות שצעד כזה יגרור, עלולות להביא לזינוק במחירי סחורות המופקות ברוסיה ובאוקראינה כמו נפט וחיטה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

קבינט המומחים של שר האוצר, אביגדור ליברמן, יתכנס הערב (ד') לדון בשורה של נושאים כלכליים וביניהם השלכות המשבר בין רוסיה לאוקראינה. הקבינט, בראשות הנגיד לשעבר פרופ' יעקב פרנקל, יסקור את ההשפעות האפשריות של האירוע הגיאו-פוליטי על ישראל והסחורות המיובאות אליה. עניינים נוספים שיעמדו על סדר היום של חברי הוועדה הם יוקר המחיה, האינפלציה ומצב המשק.

מוקדם יותר היום הודיע משרד החוץ כי ישראל "שותפה לדאגה מהצעדים במזרח אוקראינה", וגם במשרד האוצר עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות. פלישה אפשרית של רוסיה לשכנתה במערב, והתגובה שצעד כזה יגרור מצד ארצות הברית ומדינות אחרות, עלולות להביא לירידות בבורסה ולזינוק במחירי סחורות המופקות ברוסיה ובאוקראינה כמו נפט וחיטה. המומחים ינסו לסייע לליברמן בניתוח הפן הכלכלי של רוחות הלחימה המנשבות בעולם.

הדיון בקבינט המומחים לא צפוי לעסוק, לפחות לא באופן ישיר, במתווה הסיוע של הממשלה לעסקים ולעצמאים שנפגעו במהלך גל האומיקרון, שיוצגו כנראה בתחילת חודש מרץ. פורום המומחים שהקים ליברמן גם לא היה מעורב ישירות בגיבוש התוכנית הכלכלית שהציגה הממשלה לפני שבועיים, שכללה הקלות מס להורים עובדים וצמצום עליית מחירי החשמל. אומנם נערכו שיחות מול חלק מחברי הקבינט לקראת הצגת התוכנית, אבל נראה שהקבינט נועד לייעץ לשר יותר בנושאי מאקרו והתוויית עקרונות רוחביים, ופחות בהכנת תוכניות סיוע נקודתיות.

הישיבה שתיערך הערב תהיה ההתכנסות השנייה של קבינט המומחים, אחרי המפגש הראשון שהתקיים בתחילת ינואר. בפעם שעברה הציג פרנקל את תחזיתו למגמות בכלכלה העולמית ב-2022 וחברי הקבינט דנו בשוק הדיור, יוקר המחיה, התעשייה והמבנה הפנסיוני בישראל. נוסף לפרנקל, חברים בקבינט אלי יונס, פרופ' אפי צדקה, ענת לוין ודוד בועז. בפורום, שנועד להתכנס פעם בחודש, יושבים גם נציגי משרד האוצר, כמו סגן הכלכלנית הראשית.