מי יתכנן את ישראל? התפקידים הכי בוערים בתחום הנדל"ן נפתחים לאיוש מחדש

איילת שקד, שנקלעה בחודשים האחרונים לעימותים עם מינהל התכנון, תאייש בחודשים הקרובים את המשרות הבכירות ביותר בו • ועדת האיתור למנכ"ל המינהל תחל לעבוד כבר בשבועות הקרובים • המינוי האחרון של יו"ר הוותמ"ל לשעבר, ערן ניצן, ליו"ר מחוז ת"א כבר מדאיג רבים בתחום: החשש הוא שהמינהל ישים דגש על כמות במקום איכות בתכנון

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות

שרת הפנים איילת שקד תידרש בתקופה הקרובה להכריע בבחירת כמה וכמה בעלי תפקידים במינהל התכנון. הבכיר שבהם הוא תפקיד המנכ"ל - במקום דלית זילבר שמסיימת קדנציה באוגוסט הקרוב - אך לצד זה יובאו לאישור השרה גם מינויים של שלושה יושבי ראש ועדות מחוזיות - מרכז, ירושלים וצפון.

תחלופה נרחבת כל כך בצמרת מינהל התכנון, ובזמן קצר יחסית - שהרי הוועדות המחוזיות במרכז ובירושלים מתפקדות כבר כעת ללא יושב ראש, ודורשות מחליף במהרה - עשויה לשנות לחלוטין את תפיסתו של הגוף האמון על התכנון בישראל, ולכן החלטותיה הקרבות של השרה שקד בנוגע למינויים החדשים צפויות להיות בעלות השפעה גדולה מאוד על המנהל.

על רקע ההתפתחויות האחרונות והשאלות סביב מידת יציבותה של הקואליציה שבה חברה השרה, שורת המינויים הזו עוד עשויה להתברר כבעלת השפעה רבה יותר מזו של הממשלה עצמה - ולשנים קדימה.

 
  

חשוב לזכור כי מינוי אחד לתפקיד בכיר במנהל התכנון כבר בוצע, ממש לפני ימים אחדים: מינויו של ערן ניצן לתפקיד יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, במקום אדריכלית דניאלה פוסק. יש מי שכבר רואים בצעד הזה איתות לעתיד לבוא, בשל העובדה שניצן שימש בעבר, בין היתר, כיו"ר הוותמ"ל.

לאורך השנים ראו רבים בוועדה למתחמים מועדפים למגורים כלי תכנוני עוצמתי וחשוב, אך מנגד לא מעט תופסים אותה כוועדה שבה חשובה הכמות המתוכננת ולא האיכות התכנונית - ובקרב מתכננים רבים ישנו חשש כי התפיסה הזו תתפשט לאגפי מנהל התכנון כולו, בעקבות המינויים החדשים.

המתכננים חוששים מהמדיניות של שקד

נכון לעכשיו לא מסתמן מועמד מוביל לתפקיד, והרשימה עודנה פתוחה. מטרתה המוצהרת של שרת הפנים, איילת שקד, שמינהל התכנון פועל תחתיה, היא לאתר את המועמד המקצועי ביותר לתפקיד. זהות חברי ועדת האיתור טרם ידועה, למעט מי שיעמוד בראשה - ראש מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר.

 
  

בחודשים הקרובים, כשברקע האיום הגובר לפירוק הממשלה הנוכחית, צפויה שרת הפנים לאייש את המשרות הבכירות ביותר בגוף שקובע את מדיניות התכנון של ישראל - מנכ"ל המנהל, יושבי ראש ועדות ועוד. שקד נקלעה לאחרונה לעימותים בסוגיות תכנוניות שונות מול צמרת מנהל התכנון, בעיקר סביב התוכנית להקמת יישובים חדשים בניגוד מוחלט לעמדת המתכננים, וסביב התרחיש הסביר שתמ"א 38 תוארך אחרי אוקטובר 2022.

כעת חוששים מתכננים רבים שמבחן הכמות ולא האיכות הוא שיכתיב את מדיניות המינהל בשנים הקרובות. בייחוד, לאחר ששקד מינתה לא מכבר לתפקיד יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב את מי שהיה יו"ר הוותמ"ל לשעבר, ערן ניצן - זאת בהכירם את דרך הפעולה של ועדת העל הממשלתית, שמקדמת מתחמי דיור גדולים ‘מעל ראשן’ של הוועדות המחוזיות.

מינויים רבים ממתינים במוסדות התכנון

פתיחת המרוץ לתפקיד מנכ"ל מינהל התכנון באופן רשמי הביאה עימה רשימת מועמדים נכבדת, שבוודאי עוד תלך ותגדל ככל שנתקרב למועד כינוסה.
בין רשימת המועמדים הראשונים שהוזכרו כמחליפים לזילבר, בכתבה שפרסמנו כאן לפני כשבועיים, נמצאים שירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים, ליאת פלד, הסגנית החדשה של זילבר, והאדריכל רפי רייש, מנכ"ל חברת הייעוץ Suits .

אליהם הצטרפו לאחרונה ברשימת המועמדים הלא רשמית עוד ארבעה שמות מוכרים מאוד מעולם התכנון: דקלה פרסיקו, ששימשה בתפקיד מתכננת הוותמ"ל עד אמצע 2020; איתמר בן דוד, המכהן כיום כיו"ר הוועדה המחוזית במחוז חיפה; תומר גוטהלף, המכהן בתפקיד מתכנן מחוז דרום; ושירה ברנד, שמונתה רק לפני כחודש לסגניתו של עו"ד הייזלר, לאחר שנתיים רצופות בתפקיד יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז.

נכון לעכשיו ממתינים עוד שורה של מינויים במוסדות התכנון בעת הקרובה, בהם כאלו דחופים במיוחד: עם מינויה של ליאת פלד לסגנית מנהלת מנהל התכנון, נותר תפקידה כמתכננת מחוז חיפה ללא איוש; יו"ר הוועדה המחוזית במחוז מרכז, שירה ברנד, מונתה כזכור לתפקיד סגנית ראש מטה התכנון הלאומי - וטרם נמצא לה מחליף.

יו"ר הוועדה המחוזית בירושלים, עו"ד עמיר שקד, מונה לשופט בית משפט השלום - ועדיין לא מונה יו"ר חדש במקומו; ויו"ר הוועדה המחוזית צפון, אורי אילן, פורש בקרוב לגמלאות.

שינויים צפויים גם בוועדות הערר

גם בוועדות הערר ישנם שינויים: יו"ר ועדת הערר במחוז תל אביב, עו"ד הילה סירוטה ליבנה, סיימה את תפקידה רשמית החודש - וכרגע הוועדה ללא יו"ר; עו"ד דקלה מוסרי טל, יו"ר ועדת ערר מחוז חיפה, פנתה למגזר הפרטי. מחליפתה תיכנס לתפקיד רק בחודש הבא.

נדגיש כי מינויי יושבי ראש הוועדות - הן ועדות התכנון והבנייה המחוזיות והן ועדות הערר המחוזיות - הם מינויים שבאחריות שרת הפנים שקד.
מינויים למתכנני המחוזות במינהל מקודמים על ידי נציבות שירות המדינה, שטרם קבעה מועד למיכרז עבור תפקיד מתכנן מחוז חיפה.

שני מינויים שכבר התרחשו הם מינויו של ניצן ליו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, כאמור, במקום אדריכלית דניאלה פוסק, שפרשה לגמלאות; ומינויו של מתכנן מחוז תל אביב, אדריכל ארז בן אליעזר, בדצמבר האחרון, במקום ד"ר חוה ארליך שסיימה את תפקידה ביולי 2021.

זילבר מסיימת חמש שנים של תהפוכות

מנכ"לית מניהל התכנון הנוכחית, דלית זילבר, תסיים את תפקידה באופן רשמי באוגוסט הקרוב, ובכך תשלים קדנציה מלאה בת חמש שנים. מדובר בחמש שנים מלאות תהפוכות ושינויים, ולצד זאת גם כמה הישגים שזילבר יכולה לזקוף לזכותה.

אחת הסוגיות המרכזיות שאיתן נאלצה להתמודד היא המשרד שאליו כפוף מינהל התכנון. כאשר נכנסה לתפקידה, ביולי 2017, פעל מינהל התכנון תחת משרד האוצר, כחלק מהשקפתו של שר האוצר דאז, משה כחלון.

שלוש שנים לאחר מכן, בחודש יוני של שנת 2020, חזר מינהל התכנון לעבוד תחת משרד הפנים, במהלך שאליו דחף במשך זמן רב שר הפנים באותם השנים אריה דרעי.
כך נותר המצב גם לאחר השבעתה של הממשלה החדשה וכניסתה של השרה שקד לתפקיד.

כאמור, דלית זילבר התמודדה לאורך הדרך עם לחצים רבים, בעיקר מהדרג הפוליטי, אך רשמה גם כמה הישגים נאים: ההישג הגדול ביותר שלה הוא כנראה ההחלטה על סיומה של תמ"א 38 באוקטובר 2022, מהלך שאליו דחפה זמן רב, עד לאישורו על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה בחודש נובמבר של שנת 2019. הישג נוסף ויחסית טרי יותר, הוא ביטול מוסד ההקלות - החלטה שנכללה בחוק ההסדרים במסגרת התקציב האחרון שאושר בממשלה בחודש נובמבר האחרון.