הצוללת | פודקאסט

כשהתותחים באירופה רועמים: האם זה הזמן לצאת מהבורסה?

למלחמה שפרצה באוקראינה השלכות רבות על הכלכלה • הן באות לידי ביטוי במחירי הסחורות והנפט, בהתנפלות על הזהב ובקריסה של בורסת מוסקבה • איך כל אלה עשויים להשפיע על שאר הבורסות בעולם, על ריבית, אינפלציה ושערי מטבע? לפי הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, הסיכון הגדול ברמת המאקרו טמון בהאצת האינפלציה

הפצצות חיל האויר הרוסי במריאופול אוקראינה / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
הפצצות חיל האויר הרוסי במריאופול אוקראינה / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

"הסיכון הכי גדול ברמה המקרו כלכלית שעשוי להתפתח כתוצאה מההסלמה באוקראינה הוא האצת האינפלציה", כך אומר אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש.

לדבריו "מחירי הנפט עלו מתחילת השנה ב-30% ומחירי הגז ב-60%. מחירי סחורות חקלאיות עלו בשיעור דו-ספרתי ואנחנו כבר נמצאים באירוע אינפלציוני עם אינפלציה של 7% בארה"ב, 5% באירופה ומעל 3% בישראל ועכשיו מגיע עוד גל - מה שעשוי להוביל את הבנקים המרכזיים בעולם להאיץ את קצב העלאות הריבית.

אלכס זבזינסקי, כלכלן ראשי מיטב דש / צילום: יח''צ
 אלכס זבזינסקי, כלכלן ראשי מיטב דש / צילום: יח''צ

החשיפה של ישראל למלחמה באוקראינה מוגבלת יחסית, בוודאי בהשוואה לאירופה, "אירופה בצרה כי היא צריכה להחליט מה לעשות עם הגז שהיא קונה מרוסיה - האם להמשיך כרגיל או לחשוף את האזרחים לסיכון של קפיאה מקור. הקשר שלנו עם המדינות האלה קיים אבל לא מאד גדול. יש חברות ישראליות שיש להן עובדים באוקראינה אבל ההשפעה לא דרמטית. הייצוא הישראלי לרוסיה הוא 1.3% מסך ייצוא הסחורות, שהוא בעצמו רק 50% מהייצוא. הייבוא מרוסיה הוא פחות מ-1%. אנחנו כן חשופים להשלכות עקיפות, למשל ירידות במדד נאסד"ק. ישראל מעצמה טכנולוגית קורלציה מאד גבוהה בין מדד נאסד"ק לבין ייצוא שירותים, ההכנסות מגביית מיסים ושער החליפין. למזלנו הכלכלה הישראלית נמצאת בסך הכל מצב מצוין".

גל הירידות בבורסות העולם לא הפתיע, אומר זבז'ינסקי, "לשווקים יש נטייה להגזים. אם אנחנו מסתכלים על אירועים בעבר כמו מגיפות או מלחמות, שקשה להעריך מה הנזק הכלכלי שלהם - אז השווקים נוטים להגזים ואז ככל שהאבק שוקע והמימדים הכלכליים מתבררים - מגלים שהנזק הוא לא כזה כבד. ישראל דוגמה מצויינת. עברנו לא מעט מלחמות וראינו איך השווקים מגיבים בהתחלה אבל כשהאבק שוקע מגלים שהנזק הכלכלי לא כזה כבד... ואנחנו רואים שעם כל מבצע התגובה ההתחלתית יותר מתונה כי המשקיעים כבר למדו שהנזק הוא לא כפי שחוששים בהתחלה".

זבז'ינסקי מציין כי המלחמה הנוכחית נראית חמורה יותר ממשברים ביטחוניים קודמים שבהם הייתה מעורבות רוסית. "היה כיבוש חצי האי הקרים ב-2014 והפלישה לגיאורגיה ב-2008 כשכוחות רוסיים פלשו לאבחזיה, אבל המלחמה בגיאורגיה הייתה יחסית קטנה, הכיבוש של חצי האי קרים זה שטח גדול אבל לא הייתה שם מלחמה. הכוחות האוקראינים התקפלו ולא היו יריות והאוכלוסיה המקומית תמכה בכיבוש הזה. אנחנו במלחמה הרבה יותר נרחבת וכנראה שתהיה התנגדות ולמרות שזה לא כוחות צפויים קרבות. עדיין אם זה לא יימשך הרבה זמן, אז ההשלכות על הכלכלה העולמית יהיו מוגבלות".

אז האם בכל זאת זה הזמן לצאת מהבורסה?
"האירוע הזה יכול כמובן להתפתח גם למשהו יותר גדול, במימדים נניח של מלחמת עולם שלישית - אבל מבחינת המשקיעים זה הימור, כי סה"כ המידע כאן גלוי לכולם כך שמי שהולך על תרחיש בלהות כזה מהמר בעצם נגד השוק, כלומר שכולם טועים - וזה הימור בעייתי . הססטיסטיקה היא חד משמעית: בהסתברות של 90% מי שמוכר בפאניקה - חוזר אחר-כך לשוק במחירים הרבה יותר גבוהים".