אילו מדינות נוספות נפתחות לתיירים, וכמה תעלה טיסה ישירה למרוקו

ישראל היא לא היחידה שקיבלה החלטה שהיא רוצה תיירים - מי עוד ברשימה? • חברת התעופה הלאומית של מרוקו, רויאל אייר מרוק, משיקה קו ישיר ת"א-קזבלנקה שיחל לפעול ב-13 במרץ • ומה חדש במשבר הטיסות בקו ת"א-דובאי?

מטוס של רויאל אייר מרוק / צילום: Shutterstock, Vytautas Kielaitis
מטוס של רויאל אייר מרוק / צילום: Shutterstock, Vytautas Kielaitis

מ-1 למרץ מדינת ישראל תשחרר את ההגבלות לתיירים - שנתיים אחרי שנסגרו שערי המדינה לתיירות נכנסת. מדובר בבשורה חשובה עבור העוסקים בענף, שמקווים שנותרו לא מעט נופשים שטרם שריינו חופשה לפסח ושיבואו לבקר בישראל.

בין ההקלות תתאפשר כניסת תיירים לא מחוסנים, ובכך תתאפשר חופשה משפחתית שלא התאפשרה עד כה, כשישראל לא התירה ללא מחוסנים כניסה (ובתוכם ילדים). התיירים לא יורשו להסתפק עוד בבדיקת אנטיגן לפני הכניסה לישראל, והם יידרשו לבצע בדיקת PCR בטווח של 72 שעות לפני המראה, בנוסף לבדיקה שנעשית לאחר הנחיתה לכלל הנוחתים.

ישראל היא לא היחידה שקיבלה החלטה שהיא רוצה תיירים: גם אוסטרליה הכריזה על פתיחת גבולותיה לתיירים (מ-21 לפברואר) אחרי שבמשך שנתיים סגרה שעריה (בחלק גדול מהזמן גם לאזרחי המדינה). הכניסה לאוסטרליה תתאפשר למי שמחזיק בוויזת תייר ותעודת מתחסן. מי שלא מחוסן יידרש לבידוד בבית מלון (על חשבונו).

גם סינגפור מכריזה על פתיחת הגבול לתיירים מחוסנים, ו-ויאטנאם מקדימה את מועד פתיחת המדינה לתיירים שיתאפשר כבר ב-15 למרץ. הכניסה תתאפשר למחוסנים בכפוף להצגת בדיקת קורונה. התיירים יידרשו להוריד אפליקציה שתאפשר מעקב אחר מיקומן לאורך השהות במדינה.

יפן הכריזה גם היא על פתיחת גבולותיה אבל לא לתיירים: המדינה קבעה מכסה של 5,000 זרים שיורשו להיכנס מדי יום, בהם אנשי עסקים, סטודנטים וכדומה. גם הודו צפויה להכריז על חידוש טיסות בינלאומיות למדינה.

טיסות ישירות למרוקו 

כמה תעלה טיסה ישירה למרוקו? חברת התעופה הלאומית של מרוקו, רויאל אייר מרוק (Royal Air Maroc), הכריזה השבוע על השקת קו ישיר, תל אביב-קזבלנקה, שיחל לפעול ב-13 במרץ. הקו יפעל בתדירות של ארבע טיסות בשבוע שיעלו לחמש טיסות שבועיות בהמשך. המחיר לטיסה כפי שמופיע באתר אליס למועד רנדומלי בחודש מרץ (שאינו מועד חג) מתחיל ב-420 דולר. בפסח למשל (17-21 באפריל) המחיר מזנק ל-840 דולר. המחיר כולל כבודת יד ומזוודה (23 ק"ג).

הטיסות של רויאל אייר מרוק מקזבלנקה מותאמות לחובבי טיסות לילה. הטיסות מתוכנות להמריא בימים ראשון, שלישי, רביעי, וחמישי בשעה 23:55 עם הגעה לתל אביב בשעה 6:15 בבוקר. הטיסות היוצאות מתל אביב מתוכננות ליום שני, רביעי, חמישי ושישי עם המראה בשעה 07:15 והגעה לקזבלנקה בשעה 12:10. 

זינוק במחיר הטיסות לדובאי 

ומה עם הטיסות בקו תל אביב-דובאי? משבר אבטחת הטיסות בדובאי הוביל לצמצום משמעותי בלו"ז הטיסות - מ-28 טיסות לכיוון שמתירים הסכמי אברהם, נותרו שלוש החברות הישראליות עם 3 טיסות יומיות, ובהתאם לכך נדרשה גם פליי דובאי להוריד את תדירות טיסותיה מ-4 ל-3.

ככל שקטן היצע המושבים, המחירים מזנקים, וגם הנוסעים משלמים את מחיר המחלוקת בין המדינות.

כפי שנחשף בגלובס, למרות שחלפו כשנה וחצי מאז הוכרז על הסכמי אברהם, לא הוסדר נושא אבטחת הטיסות בין המדינות. המחלוקת, שתגיע לשיאה בשבוע הבא, נעה סביב דרישות השב"כ הקובע את נהלי האבטחה הנדרשים מכל נמל תעופה ממנו ממריאות החברות הישראליות.

הרשויות בדובאי לא נענות לדרישות המחמירות של השב"כ, לרבות גישה לאנשי האבטחה הישראלים לכל השטחים בנמל התעופה ומכסת העובדים המותרת, ונכון לעכשיו הפעלת הטיסות בתדירות המוגבלת נעשית על-פי הסכם זמני שיפוג ב-8 במרץ.

מחלוקת דומה בנושא אבטחת הטיסות מובילה לכך שכיום בקו לבחריין פועלת רק חברת גאלף אייר, חברת התעופה הלאומית של בחריין. החברות הישראליות לא יכולות להפעיל טיסות בקו לבחריין עד להסדרת נושא אבטחת הטיסות.