הסכם אבטחת הטיסות עם איחוד האמירויות טרם נחתם - מהו שורש המחלוקת?

כרגע עוד יוצאות טיסות של חברות תעופה ישראליות מנתב"ג אל דובאי, אבל בעוד כמה שבועות יכול להיות שזה יפסק - זאת לנוכח העובדה שעדיין לא נחתם הסכם להסדרת אבטחת הטיסות בין האיחוד ובין ישראל • עיקרי המחלוקת מתייחסים לדרישה השב"כ לאפשר ל-50 המאבטחים הישראלים ששוהים בדובאי גישה לכל שטחי נמל התעופה בדובאי

מטוס אל על באבו דאבי / צילום: סיון פרג'
מטוס אל על באבו דאבי / צילום: סיון פרג'

על לוח הטיסות בנתב"ג מופיעות גם היום טיסות ישירות של חברות התעופה הישראליות לדובאי, אלא שקיומן בעוד מספר שבועות ככל הנראה מוטל בספק לנוכח אי הסדרת הסכם אבטחת טיסות בין המדינות - כפי שנחשף בגלובס.

במסגרת הסכמי אברהם ונירמול היחסים בין ישראל ואיחוד האמירויות היו אמורים להיחתם הסכמים המסדירים את קיומה של תעופה רציפה בטיסות ישירות בין תל אביב לדובאי - בקו זה פועלות חברות התעופה של איחוד האמירויות, פליי דובאי (חברת הבת של אמירייטס) ושלוש חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע.

לפני כחודש דיווחנו בגלובס כי עד כה לא נחתם הסכם המסדיר את הנושא. המחלוקת שהתעוררה נובעת מדרישות השב"כ הקובע את נהלי האבטחה של חברות התעופה הישראליות מנמלי התעופה בעולם מהם הן ממריאות. בשלב זה הושג הסדר זמני לקיום הטיסות עד לסוף חודש פברואר במטרה להגיע להסדר קבוע עד אז.

עיקרי המחלוקת, המפורסמים בטיימס הלונדוני, מתייחסים לדרישה השב"כ לאפשר ל-50 המאבטחים הישראלים ששוהים בדובאי גישה לכל שטחי נמל התעופה בדובאי כולל לאיזורים המנוהלים על ידי שירותי הביטחון של איחוד האמירויות. מחלוקת נוספת מתייחסת לטכנולוגיה לזיהוי פנים שהשב"כ עושה בה שימוש בהליך טרום הטיסה. "השב"כ שולח באופן קבוע מידע הכולל זיהוי פנים מנמלי התעופה בעולם ישירות לישראל, אלא שבאיחוד האמירויות חוק הפרטיות מתיר רק למשטרה המקומית להשתמש בטכנולוגיה כזו או לשדר ממצאים אודות אזרחים אמירותים", כך הטיימס מדווח ומדגיש כי דרישות אלה של השב"כ מיושמות בכל נמלי התעופה מהן ממריאות החברות הישראליות כנוהל סטנדרטי שחף מסוגיה פוליטית.

על פי הפרסום, הדרישה של שירותי הביטחון הישראליים מעמידה את הרשויות בדובאי במבוכה היות שנוהלי הביטחון המקומיים מוגדרים כבין המוקפדים בעולם. מקור המצוטט בכתבה טוען כי "המסר שמועבר מהרשויות בישראל הוא שמוטל ספק ביכולות האבטחה שיכולות לספק הרשויות בדובאי". על פי מקור אחר "בשעה שאיחוד האמירויות חוותה מתקפות לאחרונה, הדבר האחרון שהיא צריכה הן האשמות שווא שנמל התעופה שלה אינו מאובטח בצורה מספקת".

בשב"כ מאשרים כי בחודשים האחרונים התגלו מחלוקות במישור האבטחתי בין הגורמים המוסמכים בדובאי למערך האבטחה הישראלי "באופן שלא מאפשר את מימוש האחריות לאבטחת התעופה הישראלית" מהארגון נמסר כי כל העת נמשכים מאמצים להביא לפתרון המחלוקות שמצויות במישור האבטחתי מול הסטנדרט הנהוג בשדה התעופה בדובאי ואינן נוגעות כלל למישור המדיני/אזורי. לשאלה האם יש התקדמות במגעים הנמשכים גם כעת נמסר "נעדכן ברגע שיהיה מה לעדכן".