טיסות | בלעדי

שנה וחצי לאחר הסכמי אברהם: טרם הושג הסדר קבוע לאבטחת טיסות מהאמירויות

חברות התעופה מקוות ששיח שמתקיים בין נציגי המדיניות בימים אלה יוביל להסדר קבוע שייתן מענה לדרישות האבטחה של ישראל • קו חדש אל בחריין מתעכב גם הוא בשל אילוצי ביטחון

מטוס אל על בדובאי / צילום: סיון פרג'
מטוס אל על בדובאי / צילום: סיון פרג'

תהליך הסדרת פעילות ביטחון התעופה הישראלי מדובאי טרם הוסדר סופית מול הרשויות באיחוד האמירויות, וחברות התעופה הישראליות נאלצות להתמודד עם עיכובים בטיסות. סוגיות שהתעוררו עשויות להוביל לביטול טיסות המתוכננות בלו"ז בהמשך השבוע - כך נודע לגלובס.

מאז שנחתמו הסכמי אברהם, ונפתחו השמיים בין ישראל ובין איחוד האמירויות, מתרחשים מקרים בהם טיסות מעוכבות לנוכח סוגיות והגבלות מקומיות הנוגעות לדרישות של השב"כ, הקובע את נוהלי הביטחון של החברות הישראליות מנמלי תעופה זרים בעולם. הבוקר (ד') למשל התבשרו נוסעי אל על כי מתוכנן עיכוב של כשעתיים בטיסת החברה מתל אביב לדובאי. עיכובים דומים התרחשו לאחרונה גם בטיסות של החברות הישראליות האחרות בקו.

חברות התעופה הישראליות מייחלות להסדר קבוע לנוהלי האבטחה שיאפשר פעילות רציפה ללא תקלות. לגלובס נודע כי נציגי אגף הביטחון באל על, האמונים על אבטחת הטיסות של שלוש החברות הישראליות, יחד עם נציגי רשות התעופה האזרחית (רת"א), נמצאים בשיח בשעות אלה עם עמיתיהם באיחוד האמירויות בניסיון לגבש הסדר קבוע שימנע משברים חוזרים. אלא שעד שיוסדר הסדר כזה, חברות התעופה עודכנו כי עליהן להיערך לשינויים בלו"ז הטיסות באופן מיידי.

השבוע פרסמנו גם כי חברות התעופה הישראליות מנועות בשלב זה מלשבץ טיסות בקווים לבחריין. ישראייר תכננה להשיק קו לבחריין ב-24 בינואר, אך נאלצה לבטלו מפני שלא קיבלה אישור לאבטחת הטיסה על-פי הנהלים הנדרשים. לנוכח זאת, חברת התעופה מבחריין גאלף אייר פועלת לבדה בקו בשלב זה.

כאמור, נושא אבטחת הטיסות של שלוש חברות התעופה הישראליות מבוצע על-ידי אגף האבטחה של אל על במימון כמעט מלא (97.5%) של המדינה, בהיקף המגיע לכמיליארד שקל בשנה רגילה. ישראייר וארקיע נדרשות להעביר את לו"ז הטיסות שברצונן להפעיל לאגף האבטחה באל על, בכדי לתאם את סידורי האבטחה בנמלי התעופה מהם ממריאות הטיסות לישראל. מי שקובע את נהלי האבטחה הוא כאמור השב"כ. ישראייר הגישה את תוכניותיה להפעיל את הקו לבחריין, אולם התבשרה כי לא תוכל להפעילו בשלב זה.

בעניין הטיסות לבחריין נמסר מהשב"כ לפניית גלובס: "מאז החתימה על הסכמי אברהם, הגורמים המוסמכים במדינת ישראל נמצאים בשיח מקצועי עם מקביליהם הבחריינים לטובת חתימה על הסכם אבטחת הטיסות הישראליות. פתיחת תחנה חדשה ביעד זה מחייבת היערכות תפעולית ומבצעית של ביטחון אל על וחברות התעופה הישראליות, וככל שהיא תושלם, ניתן יהיה להתקדם עם הקמת התחנה ביעד. מטבע הדברים, לא נוכל להתייחס לפרטים הנמצאים עדיין בתהליך". 

מהשב"כ נמסר בתגובה: "נוכח הקשר הישיר בין שב"כ לגורמים המקבילים באמירויות, הושג פתרון זמני לסוגיה האבטחתית שייתן מענה לימים הקרובים. מעבר לכך, ישנם מאמצים משני הצדדים לייצר פתרון קבע".