איך הגיבה דוברת משרד החוץ הסיני למלחמה ומה הסיכוי שגורלה של טייוואן יהיה דומה?

דוברת משרד החוץ הסינית סירבה לכנות את המתקפה הרוסית "פלישה", והתקשורת קיבלה הוראה לא לבקר את רוסיה • אלא שבבייג’ינג יש מי שחושבים שעדיף לטפח את היחסים עם ארה"ב מלהגן על פוטין • וגם: בעקבות המצב, מה הסיכוי לפלישה אפשרית לטייוואן?

פגישת פוטין עם שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Ramil Sitdikov
פגישת פוטין עם שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Ramil Sitdikov

מנהל הרשתות החברתיות של העיתון הסיני בייג’ינג ניוז אולי מחפש ברגעים אלו משרה חדשה. השבוע, בעקבות טעות של אותו מנהל או שאולי בכוונת תחילה, צייץ אחד מהחשבונות של העיתון ברשת החברתית הסינית, וויבו (המקבילה לטוויטר), את דף ההוראות שקיבלה התקשורת מהצנזורה הסינית בנוגע למשבר באוקראינה. לפי הוראות אלו, אסור לגופי התקשורת הסינים לפרסם מאמרים שצובעים את רוסיה בצבעים לא מחמיאים או כאלה שנוקטים בקו פרו מערבי.

קו דומה בא לידי ביטוי גם במסיבת העיתונאים של דוברת משרד החוץ הסינית, שנערכה במקביל לתחילת הפעולה הצבאית הרוסית. הדוברת סירבה לכנות את הפעולה הצבאית הרוסית בתור "פלישה", הגדרה שלדבריה הודבקה על ידי התקשורת המערבית.

מדיניות החוץ הסינית ההיסטורית מתנגדת להפעלת כוח צבאי נגד מדינות אחרות, ואם בבייג’ינג היו מכירים במה שעושה הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין כפלישה, הם היו נדרשים לגנות זאת, משהו שכנראה לא ששים בסין לעשות. לעומת זאת, לדוברת משרד החוץ לא הייתה בעיה להגדיר את הסנקציות המערביות על רוסיה כלא חוקיות.

רוסיה וסין הכריזו על ידידות ללא גבולות

שתי דוגמאות אלו הן ביטוי למערכת היחסים החמה השוררת בין בייג’ינג למוסקבה בשנים האחרונות, כאשר הצד הסיני אינו שש לחבל בה. מערכת יחסים חמה זו הגיעה לשיא בתחילת החודש בפגישה בין פוטין לנשיא סין שי ג’ינפינג, כאשר השניים נשבעו ללא פחות מאשר "ידידות ללא גבולות" בין המדינות.

לסין יכול להיות תפקיד משמעותי במלחמה באוקראינה. בייג’ינג היא הגורם המרכזי שיכול להחליש ואף להכשיל לחלוטין את האפקטיביות של סנקציות כלכליות כבדות על רוסיה. בין השאר, באמצעות חתימת עסקאות גדולות לרכישת אנרגיה ממנה, או מתן הלוואות דרך בנקים ממשלתיים למוסקבה. סבירות גבוהה שבייג’ינג אכן תעשה זאת במידה כזו או אחרת, כפי שעשתה לאחר הפלישה הרוסית לחצי האי קרים בשנת 2014. אולם, עולה השאלה האם סין תהיה מוכנה לסכן את צווארה עבור פוטין.

מומחים מצביעים על כך שבבייג’ינג קיימים דעות סותרות בעניין ולצד גורמים פרו רוסים, שרוצים ששיתוף הפעולה בין שתי המעצמות הדיקטטוריות יתרחב. אחרים דווקא רוצים לנצל את משבר אוקראינה לשיפור היחסים עם ארצות הברית.

בנוסף, על אף שהיחסים הכלכליים בין מוסקבה לבייג’ינג התחזקו במהלך השנים, ארצות הברית היא עדיין השוק החשוב ביותר עבור סין. בשל כך, בבייג’ינג לא ששים לחבל עוד יותר ביחסים עמה. בנוסף נראה שבסין מאוד לא רוצים לחבל ביחסים עם אירופה ולקרב בינה לבין המעצמה האמריקאית, קרבה שיכולה להיות מופנית בעתיד כנגדם.

בבייג’ינג ללא ספק צופים במשבר באוקראינה בעניין רב. מנהיגים מערביים שונים השוו בשבועות האחרונים בין הפלישה הרוסית לאוקראינה לבין סכנת פלישה סינית לטייוואן, האי השוכן לחופיה שבייג’ינג מעולם לא הכירה בעצמאותו. מי שמונעת פלישה כזו היא ארצות הברית, שמחויבת חוקית להגן על טייוואן.

"מה שקורה באוקראינה נשמע בטייוואן"

לאחרונה ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג’ונסון, אמר שמה שמתרחש באוקראינה "נשמע בטייוואן". עוד לפני כן מזכיר המדינה של האמריקאי אנתוני בלינקן התייחס להשוואה בין בביקור באוסטרליה החודש. "אחרים צופים בנו כדי לראות איך נגיב", אמר בלינקן בלי לפרט למי הכוונה. גם נשיאת טייוואן עצמה צאי אינג-וון התייחסה לדמיון בין הסיטואציות כשאמרה שהיא יכולה להזדהות עם אוקראינה בשל הניסיון של האי "באיומים צבאים והפחדות מצד סין". נשיאת טייוואן אף הורתה להגביר את הדריכות בצבא מחשש להתערבות חיצונית נגד האי.

אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster
 אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

עם זאת, בקרב פרשני לענייני סין יש כמעט קונצנזוס שבבייג’ינג מבינים שאין סימטריה אמיתית בין המצב באוקראינה לזה שבטייוואן. גם בבייג’ינג מבינים היטב שהאינטרסים האמריקאים בטייוואן עולים לאין שיעור על אלו באוקראינה.

טייוואן, בין היתר, חיונית הרבה יותר לשרשרת האספקה העולמית, מעצם היותה מעצמת ייצור השבבים המתקדמים ביותר. בנוסף, ארצות הברית רואה בסין איום גדול יותר עליה, הרבה יותר מאשר מרוסיה, ולכן תהיה מוכנה להשקיע משאבים גדולים יותר כדי לא לאבד את המוצב האסטרטגי החשוב שלה בטייוואן.

נשיאת טיוואן, צאי אינג־וון / צילום: ויקיפדיה
 נשיאת טיוואן, צאי אינג־וון / צילום: ויקיפדיה

"לסין יש לוח זמנים משלה"

אין ספק שבבייג’ינג נהנים לצפות באמריקאים לא מגנים על בת בריתם האוקראינית, אך ככל הנראה זה לא ישנה את תוכנותיהם לגבי טייוואן. "לסין יש לוח זמנים משלה והם מחכים לעיתוי שבו הם יהיו מוכנים צבאית לניצחון מובטח על טייוואן וארצות הברית", טען קווין רנד, ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר ומומחה בכיר לסין כיום. "זה לא יקרה לפני 2028-2029 ללא תלות בהתפתחויות באוקראינה. התפיסה הנוכחית של הצבא הסיני היא שהם כנראה ינצחו במלחמה כזו, אך שי ג’ינפינג רוצה לשמוע שהניצחון מובטח".