המכרז להפרטת נמל חיפה מתקדם: הגשת הצעות מחיר בתוך חודשיים

המועד הסופי להגשת הצעות במכרז להפרטת נמל חיפה יהיה בעוד חודשיים בדיוק, ב-24 באפריל • התקדמות המכרז להפרטת נמל חיפה מגיעה במקביל לפקק משמעותי בנמלי ישראל, שעל פי הערכת האוצר מסב נזק של 16 מיליון שקל בייצוא ו-23 מיליון שקל ביבוא, בכל יום

נמל חיפה / צילום: Shutterstock
נמל חיפה / צילום: Shutterstock

רשות החברות הממשלתיות הודיעה היום (ה') כי המועד הסופי להגשת הצעות במכרז להפרטת נמל חיפה יהיה בעוד חודשיים בדיוק, ב-24 באפריל. הוועדה למכירת מניות המדינה בחברת נמל חיפה התכנסה אתמול וקבעה את המועד, לאחר הטלטלות שעבר הליך המכירה עד כה בשלביו המוקדמים. מספר קבוצות ניגשו בחודשים האחרונים להתמודדות על הנמל, וקבוצות אמירתיות וטורקיות נפסלו בשל שיקולים ביטחוניים.

התקדמות המכרז להפרטת נמל חיפה מגיעה במקביל לפקק משמעותי בנמלי ישראל, שעל פי הערכת האוצר מסב נזק של 16 מיליון שקל בייצוא ו-23 מיליון שקל ביבוא, בכל יום. הפקק מהווה חלק ממשבר הסחורות העולמי שיצר בעיות שינוע בכל העולם, אך מוקצן במיוחד לאור הסירוב לגייס עובדים זמניים לפריקה ולטעינה, והמונופול שמחזיקים הנמלים הממשלתיים על קליטת ושילוח "מטען כללי", כלומר כל דבר שאינו מגיע במכולות סטנדרטיות. כל עיכוב בנמל שפוגע ביבוא לישראל מהווה כוח המעלה את המחיר לצרכן בישראל, שעלה לאחרונה על הרף העליון של בנק ישראל - 3% בשנה.

לאחר קבלת ההצעות תתבצע בחינה לעמידת ההצעות בתנאים שנקבעו בהליך המכירה, ביצוע התמחרות לגבי המחיר ובחירת הזוכה בהליך המכירה. זוכה זה יידרש להמציא למדינה את האישורים הנדרשים על פי הדין בטרם השלמת המכירה.

על פי הודעת האוצר, "להליך התחרותי למכירת מניות חברת נמל חיפה בע"מ לרוכש אסטרטגי ישנה חשיבות בהיבטים רבים: הגברת התחרות בנמלי הים, הורדת יוקר המחייה, הגברת היעילות המשקית במשק הנמלי בכלל ובחברת נמל חיפה בפרט, וכן חיזוק האוריינטציה העסקית של חברת נמל חיפה שיביא להעלאת רמת השירות".

שווה להבחין במילים "אוריינטציה עסקית" העומדות בניגוד למצבו הנוכחי של הנמל, שבו הוועד רב העוצמה מכתיב לא פעם את המדיניות בו. האוצר מקווים שבעלים פרטי יצליח לנהל את הנמל באפקטיביות גבוהה יותר.