אוקראינה | סיקור שוטף

פיצוצי הפגזות נשמעים בקייב; האיחוד האירופי ובריטניה הכריזו על סנקציות אישיות נגד פוטין

בריטניה והאיחוד האירופי הפעילו סנקציות אישיות נגד פוטין ושר החוץ לברוב • דיווח: הרוסים מוכנים לשגר משלחת למינסק לשיחות עם אוקראינה • נאט"ו הפעילה לראשונה בהיסטוריה את כוח התגובה המהיר שלה • הפגזות נמשכות בקייב ובערים מרכזיות נוספות • רוסיה תחסום חלקית את הגישה לפייסבוק במדינה בתגובה ל"צנזורה" ברשת

חייל אוקראיני בחרקיב / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
חייל אוקראיני בחרקיב / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

21:36

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי פיצוצים ממקורות ארטילריים נשמעים במערב קייב. מוקדם יותר, ראש עיריית קייב, אלוף האיגרוף במשקל כבד לשעבר ויטאלי קליצ'קו אמר בראיון כי שמע חמישה פיצוצים בעיר, חלקם בסמוך לתחנת הכוח בצפון העיר.

"שירותי ההצלה מגיבים, אנחנו עדיין מנסים להבין את הפרטים", אמר קליצ'קו, "המצב עכשיו, ללא הגזמה, מאיים עבור קייב. הלילה יהיה קשה מאוד".

משוריינים של המשמר הלאומי האוקראיני נכנסים לקייב / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko
 משוריינים של המשמר הלאומי האוקראיני נכנסים לקייב / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko

20:43

בפעם הראשונה בתולדותיה, הברית הצבאית נאט"ו הודיעה הערב כי הפעילה את כוח התגובה המהיר שלה. הכוחות לא נשלחו לשטח, אך הופעלה המסגרת שתאפשר לעשות זאת במדת הצורך. מפקד כוחות נאט"ו באירופה, הגנרל האמריקאי טוד וולטרס אמר כי מדובר ב"רגע היסטורי" וכי הכוח "יוכל להיפרש בשטח במהירות".

20:27

בריטניה תפעיל סנקציות כלכליות נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר החוץ סרגיי לברוב בהקדם, כך לפי דברי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. בשיחת טלפון עם מנהיגי נאט"ו ג'ונסון הזהיר כי "פוטין נמצא במשימה להפוך את הסדר העולמי לאחר המלחמה הקרה". עוד אמר כי שאיפותיו של פוטין לא יעצרו באוקראינה והוא ימשיך למסע כיבוש עולמי.

בהצהרה נאמר שהסנקציות יכללו את חסימתה של רוסיה מרשת סוויפט, עיצום שאוקראינה דחקה במדינות המערב להפעיל.

גם האיחוד האירופי הודיע כי יטיל סנקציות אישיות נגד פוטין ולברוב בהצהרה של הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל.

נכון לעתה נראה כי מדובר בהקפאת נכסים אישיים ולא איסור נסיעה.

20:00

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי צילם וידיאו ביחד עם בכירי ממשלתו מחוץ למשרדי הממשלה בקייב, כדי להזים שמועות שנפוצו בכלי התקשורת הרוסיים על כך שהוא נטש את הבירה. הוא הציג את הבכירים, אמר "אנחנו כאן!", ואחד מהם אף הראה טלפון נייד כדי להוכיח את השעה המדויקת שבה צולם הווידיאו. זלנסקי אמר הבוקר כי הוא "המטרה מספר אחת" של הכוחות הרוסים. מוקדם יותר עקץ את ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, שאמר כי זלנסקי לא הופיע לשיחת טלפון שתוכננה לבוקר וכתב "בפעם הבאה אנסה שהמלחמה לא תפריע ללו"ז".

אוקראינה זועמת על איטליה, בין היתר, משום שהמדינה התלויה בגז הרוסי מתנגדת לניתוקה של רוסיה ממערכת הבנקאות העולמית "סוויפט". גם גרמניה מתנגדת למהלך, כך שעד כה הצעד החמור לא אומץ ברמה האירופית. דובר הממשלה הגרמנית נימק את ההתנגדות בכך שיהיה לצעד "השפעה רבה על עסקים גרמנים ויבוא האנרגיה למדינה". שרת החוץ הגרמנית אמרה כי מדובר בצעד גורף שייצור קשיים לאזרחים רוסים ולעמותות וארגונים לא ממשלתיים.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בביקור בבסיס צבאי בדונצק / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בביקור בבסיס צבאי בדונצק / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

במקביל נמשכים דיווחים על עימותים קשים בחזיתות שונות של המדינה, ליד חרקיב בצפון מזרח אוקראינה ובדרום. גורמים אמריקאיים העריכו בשעות האחרונות כי הרוסים עדיין נמצאים כ-50 ק"מ מצפון למרכז קייב, והשלטונות הודיעו כי חילקו 18 אלף תתי-מקלע לתושבים המקומיים וקראו להם להגן על העיר. הטלוויזיה והרדיו שידרו הוראות כיצד להכין בקבוקי תבערה. האמריקאים מעריכים כי הצבא הרוסי שלח עד כה למערכה כשליש מכוחותיו באזור בלבד.

כוחות ההגנה הקרקעית האזרחית בקייב מתחמשים / צילום: Reuters, Mikhail Palinchak
 כוחות ההגנה הקרקעית האזרחית בקייב מתחמשים / צילום: Reuters, Mikhail Palinchak

מזכ"ל נאט"ו יינס סטולנטברג אמר במסיבת עיתונאים הערב כי הברית "תתגבר את החזית המזרחית" שלה. מוקדם יותר החליט ארגון מועצת אירופה להשעות את רוסיה מחברות בארגון. גם מארגני תחרות האירוויזיון הודיעו על השעיית רוסיה מהתחרות השנה.

מזכ''ל נאט''ו יינס סטולנטברג / צילום: Reuters, Yves Herman
 מזכ''ל נאט''ו יינס סטולנטברג / צילום: Reuters, Yves Herman

19:56

ממשלת רוסיה תפעל לחסימת פייסבוק במדינה, כך לפי הצהרה של משרד התקשורת הרוסי שמאשימה את הרשת החברתית ב"צנזורה לא חוקית". בהצהרה נכתב כי פייסבוק ביצעה הפרות זכויות אדם ו"הפרה את זכויותיהם וחירותם של אזרחי רוסיה", לאחר שכמה סוכנויות חדשות רוסיות נחסמו מלפרסם בפלטפורמה.

בין החשבונות שנחסמו: הסוכנויות RIA נובוסטי, Lenta.ru, ו-Gazeta.ru.

עדיין לא ברור אם מדובר בחסימת רשת פייסבוק בלבד או חסימה משמעותית יותר של חברת האם מטא. בפייסבוק לא הגיבו להצהרה.

19:45

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב סיפק פרטים נוספים בנוגע להצעה לשיחות בין משלחות רוסיה ואוקראינה שיתקיימו במינסק, בירת בלארוס. לטענת הדובר, נציגים בלארוסים שוחחו עם קייב, שם הציעו לקיים את השיחות בוורשה.

"פוטין מיד התקשר לנשיא לושנקו והסכים כי הצד הבלארוסי והנשיא יעשו את כל מה שניתן כדי לארגן את השיחות טוב ככל האפשר", אמר פסקוב בשיחה עם כתבים, "האלמנט הזה גם חשוב עכשיו - שהמשלחות יגיעו בבטחה".

19:37

פיליפו גראנדי, נציב האו"ם לענייני פליטים, הודיע כי יותר מ-50 אלף פליטים עזבו את אוקראינה ב-48 השעות האחרונות. מרביתם לפולין או למולדובה, כך דברי הנציב.

סוכנות הפליטים של האו"ם העריכה היום שעשרות אלפים יוותרו ללא בתים בעוד רוסיה ממשיכה לפלוש לאוקראינה. הסוכנות ציינה כי היא מגבירה את הפעילות שלה באוקראינה והמדינות השכנות בזמן שאזרחי אוקראינה ממשיכים לברוח מהמדינה.

פליטים מאוקראינה מגיעים לגבול עם פולין / צילום: Reuters, Maciej Luczniewski/NurPhoto
 פליטים מאוקראינה מגיעים לגבול עם פולין / צילום: Reuters, Maciej Luczniewski/NurPhoto

18:21

המועצה האירופית השעתה את רוסיה מחברות בה באופן רשמי, לאחר שראש ממשלת פולין  מטאוש מורבייצקי הצהיר מוקדם יותר כי המועצה שוקלת זאת.

השיר הרוסי סולק מתחרות האירוויוז'יון לשנת 2022, בהודעה רשמית בטוויטר מסר איגוד השידור האירופי כי "אנו נותרים נאמנים לערכי הארגון והתחרות, המקדמים הידברות והבנה בין אומות.

17:10

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פנה ישירות לחיילי צבא אוקריאנה בנאום טלוויזיוני ואמר להם "קחו את הנשק לידיים", כדי שישתלטו על המדינה. בנוסף הוא צייןכי ארצו נלחמת בגבורה ב"ניאו נאצים ובטרוריסטים".

16:52

לאחר שדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שרוסיה מוכנת לשגר משלחת למינסק, בירת בלארוס, לשיחות עם אוקראינה, סוכנות הידיעות הרוסית RIA נובוסטי מדווחת כי אוקראינה "שוקלת". היועץ הנשיאותי האוקראיני אולכסי ארסטוביץ' אמר לרשת CNN כי הממשלה האוקראינית שוקלת את ההצעה הרוסית לערוך את השיחות עם המשלחת בבירת בלארוס.

בנאום וידאו ששחרר מוקדם יותר נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, הוא אמר כי "אנחנו לא מפחדים לדבר על שום דבר, לא מפחדים לדבר על מצב של ניטרליות עם רוסיה".

15:11

האיחוד האירופי מתכוון להטיל סנקציות אישיות על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר החוץ סרגיי לברוב; כך דיווח היום ה"פייננשל טיימס" הלונדוני. לפי הדיווחים, ההצעה עלתה בדיונים ביום חמישי בערב וזכתה לתמיכה מרוב המדינות החברות. הסנקציות יכללו הקפאת נכסים של השניים באיחוד האירופי, אך לא יכללו איסור תנועה וכניסה, בשם הצורך להעניק אפשרות דיפלומטית למגעים. לא ברור כמה נכסים, אם בכלל, יש לשניים במדינות האיחוד האירופי. היכטה היקרה של נשיא רוסיה עזבה לפני כשבועיים את המספנות בהמבורג שם עברה שיפוצים, בין היתר בשל חשש מתפיסתה בעקבות סנקציות.

הסנקציות האישיות צפויות להתקבל היום (ו') אחרי הצהריים, יחד עם הסנקציות שהוכרזו אתמול.

15:06

רוסיה נעתרה לבקשת הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי לנהל שיחות להפסקת האש, כך לפי דיווחים בסוכנויות הידיעות הרוסיות. הרוסים מוכנים לשלוח בכירים לשיחות במינסק, אך דורשים פירוז מלא של אוקראינה - כך שהתנאי של רוסיה נותר כניעה מוחלטת.

14:05

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח עם נשיא אוקראינה על מצב הלחימה, בדגש על איזור קייב. בתוך כך, הציע ראש הממשלה את עזרתה של ישראל בכל סיוע הומניטארי, ועדכן את הנשיא על הצעדים שכבר ננקטו בהיבט הזה. ראש הממשלה שב והדגיש את תקוותו לסיום מהיר של הלחימה, ושלח חיזוק לעם באוקראינה בימים קשים אלה.

13:40

הנשיא האוקראיני זלנסקי פרסם בטוויטר ציוץ שמכוון לאורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, ובו אמר שלא כל הסנקציות האפשריות הוטלו ושיש להגביר את הלחץ על רוסיה. בציוץ אחר הודעה לפינלנד על סיוע בהיקף של 50 מיליון דולר.

הרשויות בקייב אמרו לאזרחים להישאר בבית כדי להימנע מ"פעולות צבאיות אקטיביות" ברובע אובולונסקי, מעט צפונית למרכז העיר, כך מדווחת רויטרס. בינתיים, בסוכנות יוניסף בודקים אילו תשתיות אזרחיות נפגעו.

שוטרים בקייב סוגרים זירת תקיפה רוסית, אתמול / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
 שוטרים בקייב סוגרים זירת תקיפה רוסית, אתמול / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

12:25

כלי התקשורת באוקראינה דיווחו כי חברי הפרלמנט האוקראיני ועוזריהם קיבלו נשק על מנת להתגונן ולהילחם, במקרה הצורך.

אחד היעדים של הרוסים, לפי ההערכות, הוא לתפוס את נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי. היום אמר ראש ממשלת איטליה מריו דראגי, כי הוא תיכנן לדבר עם המנהיג האוקראיני ב-10:30 (שעון ישראל), אך כי לא היה ניתן לבצע את השיחה בגלל המצב בבירה. "זלנסקי נמצא איפשהו בקייב", אמר דראגי.

12:10

התאחדות הכדורגל האירופית (אופ"א) הודיעה שבעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, גמר ליגת האלופות יתקיים בפריז ולא בסנט פטרסבורג. בנוסף, אופ״א הודיעה כי קבוצות רוסיות ואוקראיניות יאלצו לארח את משחקיהן מחוץ למדינותיהן.

בתום הערכת מצב בוקר של משרד החוץ, שדנה בפרוטרוט בין היתר בפעילות המשרד הישראלי בלבוב ובסביבת העבודה הביטחונית, החליט שר החוץ יאיר לפיד להמשיך את פעילותו של כוח המשימה של משרד החוץ בלבוב בשלב זה.

11:50

סירנות המזהירות מפני התקפות אוויריות או מטחי טילים נשמעו בקייב בירת אוקראינה בדקות האחרונות. השלטונות באוקראינה הזהירו הבוקר כי כוחות רוסיים משוריינים ינסו להגיע היום לבירה ולהקיף אותה, וגם לנסות ולפרוץ לרובע שבו שוכנים השלטונות. הם גם הזהירו מפני כוחות רוסיים שכבר הסתננו לעיר, ויוצרים "פרובוקציות". ברשתות החברתיות נפוץ תיעוד של חיילים רוסים הרוגים, שככל הנראה השתלטו על כלי רכב אוקראינים ונכנסו לבירה הבוקר. המודיעין האמריקאי העריך הבוקר כי הטנקים הרוסים נמצאים כ-35 ק"מ מצפון לקייב.

במקביל, קנצלרית גרמניה עד לפני שלושה חודשים, אנגלה מרקל, שברה שתיקה שנמשכה מאז פרישתה, וגינתה באופן חריף את המתקפה הרוסית. היא הגדירה אותה "נקודת מפנה בהיסטוריה של אירופה". "אין שום הצדקה כלשהי להפרה כה בוטה של החוק הבינלאומי", אמרה מרקל לסוכנות הידיעות הגרמנית, "ואני מגנה אותה בכל התוקף". היא הוסיפה: "מחשבותי והסולידריות שלי כעת הם עם תושבי אוקראינה ועם הממשלה המונהגת על ידי הנשיא זלנסקי". מרקל מואשמת ביממה האחרונה בכך שנקטה מדיניות רכה כלפי רוסיה, יצרה תלות גרמנית ואירופית באנרגיה הרוסית, ולא הגיבה בחומרה מספיקה על הפלישה לקרים ופעולות לא-חוקיות אחרות מצד פוטין. שרת ההגנה בממשלה, אנגרט קראמפ-קארנבאואר, כתבה אתמול כי "אני כל כך כועסת על עצמנו בגלל הכישלון ההיסטורי שלנו... לא יצרנו כלום שייצור הרתעה אמתית אצל פוטין".

טנקים רוסים מתקדמים בתוך מזרח אוקראינה אתמול / צילום: Reuters, Carlos Barria
 טנקים רוסים מתקדמים בתוך מזרח אוקראינה אתמול / צילום: Reuters, Carlos Barria

11:00

רוסיה הגיבה היום בחריפות על הסנקציות הבריטיות שהוטלו אתמול, שכללו מניעת המראות ונחיתות של חברת התעופה הרוסית "אירופלוט". מוסקבה הודיעה כי תאסור על מטוסים של כל חברה בריטית לעבור בשטח האווירי שלה. לצעד עשויות להיות השלכות משמעותיות על טיסות לאסיה של חברות כמו "בריטיש איירווייס", ו"וירג'ין" וגם על טיסות מטען למזרח.

הסנקציות הבריטיות שהוכרזו אתמול כוללות גם חרם פיננסי על כמה בנקים רוסיים מרכזיים, איסור לאזרחים רוסים להחזיק סכומי כסף גדולים בחשבונות בריטיים והרחבת הסנקציות האישיות לאוליגרכים נוספים מהמעגל הקרוב לקרמלין.

10:40

לפי דיווחים שונים בטוויטר, הכוחות הרוסיים נכנסו למחוז אובולון בקייב ונלחמים בצבא האוקראיני. משרד ההגנה של אוקראינה מבקש מהתושבים לא לצאת מביתם ולהכין בקבוקי תבערה. הרובע נמצא כ-10 ק"מ ממרכז קייב. "אנו קוראים לאזרחים להודיע לנו על תנועות חיילים, להכין בקבוקי תבערה ולנטרל את האויב", התבקשו האזרחים על פי דיווח בגארדיאן.

הנשיא האוקראיני צייץ וביקר את הסנקציות שהטיל בוריס ג'ונסון על הרוסים. "אנו דורשים פעולת נגד יעילה מצד הפדרציה הרוסית. יש לחזק עוד יותר את הסנקציות", כתב בטוויטר.

10:10

נמשכות האזעקות בקייב לאחר פגיעת טילים בבירה, ועל רקע דיווחים לא מאומתים שלפיהם מטוס רוסי הופל והתרסק לתוך בניין. פקיד אוקראיני בכיר אמר שכוחות רוסיים צפויים להיכנס בטנקים לקייב מאוחר יותר וכי חיילים אוקראינים מגינים על העמדות בארבע חזיתות.

משרד ההגנה הרוסי דיווח שצבא רוסיה פגע ב-118 מטרות צבאיות באוקראינה. במשרד הפנים האוקראיני מדווחים כי 33 מטרות אזרחיות נפגעו ביממה האחרונה, וכי שני ילדים נהרגו במתקפות.

08:55

אזעקות נשמעות בבירת אוקראינה קייב. שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה תיאר מוקדם יותר את המתקפה על קייב הבוקר כ"מחרידה" והשווה אותה למתקפה של גרמניה הנאצית. "הפעם האחרונה שבירתנו חוותה דבר כזה הייתה ב-1941 כשהותקפה על ידי גרמניה", כתב בטוויטר. "אוקראינה ניצחה את הרוע הזה ותביס גם את זה. תעצרו את פוטין. תבודדו את רוסיה. נתקו כל קשר. תעיפו את רוסיה מכל מקום".

נזק בבניין מגורים בבירת אוקראינה קייב, מההפגזות בשישי לפנות בוקר / צילום: Reuters
 נזק בבניין מגורים בבירת אוקראינה קייב, מההפגזות בשישי לפנות בוקר / צילום: Reuters

בתוך כך, צוות שגרירות ישראל באוקראינה, בסיוע דיפלומטים ישראלים מנציגויות שכנות, סייעו אתמול למאות ישראלים לצאת מהמדינה. אנשי השגרירות שפונו לעיר לבוב במערב אוקראינה הוציאו 3 אוטובוסים של אזרחים ישראלים מהעיר אל מעבר הגבול לפולין. בנוסף, צוותי הדיפלומטים שנמצאים במעברי הגבול סייעו לכ-500 ישראלים לחצות את הגבול.

בסקר של השגרירות שנפתח לפני כשבועיים נרשמו עד כה כ-8,880 איש (מלבד אזרחי ישראל שנרשמו וכבר הגיעו בחזרה לישראל). מתוך המספר הזה 5,840 הם אזרחי ישראל וכ-3,000 הם בני משפחה מדרגה ראשונה שאינם בעלי אזרחות ישראלית. "משרד החוץ מבקש להזכיר כי אזרחים ישראלים היוצאים מאוקראינה ומגיעים לארץ (גם דרך מדינה שלישית) פטורים מבדיקת pcr לפני העלייה למטוס", נמסר בהודעת המשרד.

07:30

היום השני של המלחמה באוקראינה נמשך, כאשר לפנות בוקר (ו') חודשה הלחימה בין צבאות רוסיה ואוקראינה ונשמעו הדי פיצוצים בבירה קייב ובמוצב צבאי בדרום מזרח המדינה. על פי האו"ם, כ-100 אלף אוקראינים נמלטו מבתיהם.

הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי הודיע אמש שלפחות 137 איש נהרגו אתמול ומעל ל-300 נפצעו. עוד אמר בנאומו שאוקראינה "נשארה לבד" במלחמה נגד רוסיה וכי הוא לא רואה אף מדינה שמוכנה להתחייב בפני מדינתו שתהפוך לחברה בנאט"ו כי "כולם מפחדים". לדבריו הרוסים הפכו אותו ל"מטרה מספר אחת" ואת משפחתו למטרה מספר שתיים, אך הצהיר כי יישאר בבירה קייב, יחד עם המשפחה.

שר הבריאות של אוקראינה, ויקטור ליישקו, אמר אתמול שמערכת הבריאות במדינה יציבה כרגע, אך קרא לאנשים שמסוגלים לקבל טיפול מחוץ לבתי החולים לפנות את מיטות האשפוז עבור אלה שעלולים להזדקק להן.

ברשת CNN דווח שהפיצוצים בקייב לפנות בוקר נבעו מהפלת מטוס קרב אוקראיני על ידי חיל האוויר הרוסי, אך מנגד היועץ לשר הפנים האוקראיני טען שהאוקראינים עצמם הפילו מטוס רוסי.

כמו כן, מנהיגי האיחוד האירופי סיכמו אמש (ה') על חבילת סנקציות "חמורה וחסרת תקדים", שתופעל נגד רוסיה, בתגובה לפלישה לאוקראינה ולמלחמה המתנהלת עד אדמת אירופה מאתמול. החבילה "מיישרת קו" עם הסנקציות עליהן הודיעו מוקדם יותר ארה"ב ובריטניה. הן לא כוללות את הצעד שאוקראינה ביקשה באופן תקיף, ושנחשב ל"נשק" הכבד ביותר נגד רוסיה - סילוק מרשת הבנקאות העולמית "סוויפט" - אך גם הן צפויות להשפיע על המגזר הבנקאי הרוסי.

בראש רשימת הסנקציות עומדת הכוונה לנתק את היכולת של בנקים רוסים לסחור בשווקים הפיננסיים האירופיים, ואפילו לא ללוות או להלוות כסף באיחוד האירופי בעתיד. גיוס הון לחברות הקשורות לממשלה הרוסית בשווקים האירופיים יהיה אסור. לפי הדיווחים, סנקציות דומות יוטלו על מגזר האנרגיה הרוסי, ולא רק הבנקאות, אולם לא בשלב זה. בנוסף, מדינות האיחוד האירופי התחייבו להפסיק ליצא לרוסיה ציוד טכנולוגי הכרחי ומתקדם, כמו ציוד תחבורה, ציוד ימי וציוד הקשור בהפקת גז ונפט. גם יידרשו רשיונות מיוחדים ליצוא תוכנה לרוסיה. האיחוד גם יחל לדרוש ויזות כניסה מבעלי דרכון דיפלומטי רוסי, או אנשי עסקים רוסיים.