אוקראינה | סיקור שוטף

גרמניה משנה מדיניות: תחמש ישירות את אוקראינה

הלחימה באוקראינה נכנסה ליומה השלישי • התקיפות הרוסיות ממשיכות ברחבי המדינה • נשיא אוקראינה: "אנחנו לא ניכנע. נגן על המדינה שלנו" • משרד הבריאות האוקראיני: 198 בני אדם נהרגו, ביניהם שלושה ילדים • הפגנות תמיכה באוקראינה ברחבי העולם

הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה / צילום: איל יצהר
הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה / צילום: איל יצהר

21:35

הכוחות הרוסיים מתקרבים לתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה ומכוונים טילים לעבר התחנה. כך מסר היום יועץ לשר הפנים האוקראיני. תחנת הכוח בזפוריז'יה היא הגדולה ביותר באירופה והיא ממוקמת בדרום-מזרח אוקראינה. רוסיה כבר השתלטה על תחנת הכוח בצ'רנוביל. 

21:05

רוסיה עוצרת מפגינים רוסים שמקיימים הפגנות נגד הפלישה לאוקראינה. לפי נתוני האתר הרוסי OVD-Info שעוקב אחרי ההפגנות, בשלושת הימים האחרונים נעצרו 2,692 מפגינים. לפי "CNN", לפחות 1,370 נעצרו בהפגנות שהתקיימו במוסקבה.

20:20

קנצלר גרמניה אולף שולץ הודיע היום כי גרמניה תספק 1,000 מטולי נשק אנטי-טנקי ו-500 טילי סטינגר נגד כלי טיס לאוקראינה. שולץ אמר כי המתקפה שבה רוסיה פתחה נגד אוקראינה "משנה את כללי המשחק" ולכן הממשל הגרמני חוזר בו מהקפאת יצוא נשק לאוקראינה. במקביל אישרה הממשלה להולנד להעביר נשק אנטי טנקי שיוצר בגרמניה לאוקראינה, ולאסטוניה להעביר לאוקראינה תותחי הוביצר. לא ברור כיצד יסופק הנשק הזה ומתי.

20:00

אלפי אנשים מפגינים הערב בכיכר הבימה בתל אביב, לאחר שקיימו צעדה לאורך רחוב רוטשילד, במחאה על פלישת רוסיה לאוקריאנה ופתיחתה במלחמה. המפגינים קוראים: "תחי אוקראינה", "לא למלחמה", "יחי הגיבורים", וקוראים קריאות גנאי נגד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. לרבים בקרב המפגינים יש משפחות באוקראינה, והם דורשים מישראל לנקוט עמדה ולסייע למדינה המותקפת.

הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה / צילום: איל יצהר
 הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה / צילום: איל יצהר

בתוך כך, חברת פספורטכארד תטיס במוצ"ש שני צוותים של חילוץ והצלה לגבול אוקראינה וקוראת לישראלים המבוטחים ליצור קשר ולדווח על מיקומם במיידי. 
במוקד חירום בוואטסאפ: 0506708544 או בטלפון קווי: +972-9-8920930.

18:50

ממשלת גרמניה שינתה את המדיניות שלה היום, והחליטה לאשר להולנד לשלוח לאוקראינה כ-400 מטולי נשק אנטי-טנקי לאוקראינה. המטולים הם מייצור גרמני (Panzerfaust) ובעבר השעתה ברלין כל בקשה של מדינה שקיבלה נשק ממנה להעביר אותו לאזור לחימה פעיל. כך היה לגבי דרישה אסטונית להעביר תותחי הוביצר לאוקראינה. כעת, כאמור, החליטה ברלין לאשר את שליחת הנשק לאוקראינה, לפי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים ובינלאומיים.

17:50

לפי נציבות האו"ם לפליטים, כ-120 אלף אוקראינים נמלטו מהמדינה בשל הפלישה הרוסית. רבים מהפליטים מגיעים לפולין, שהודיעה שהגבולות שלה פתוחים, גם למי שאין ביידיו מסמכים רשמיים. יעדים נוספים הם מולדובה, הונגריה, רומניה וסלובקיה. לפי הערכות הנציבות, עם המצב יסלים, מספר הפליטים מאוקריאנה עלול להגיע לעד 4 מיליון בני אדם.

אישה ושני כלביה חוצים את הגבול להונגריה מאוקראינה / צילום: Associated Press, Anna Szilagyi
 אישה ושני כלביה חוצים את הגבול להונגריה מאוקראינה / צילום: Associated Press, Anna Szilagyi

תור של מכוניות של פליטים אוקראינים בגבול עם מולדובה / צילום: Associated Press, Sergei Grits
 תור של מכוניות של פליטים אוקראינים בגבול עם מולדובה / צילום: Associated Press, Sergei Grits

17:40

לפי גורם ביטחון בכיר בארה"ב, רוסיה שלחה רבבות של חיילים לתוך אוקראינה ב-24 השעות האחרונות. 

ארה"ב אישרה סיוע נוסף לאוקראינה בהיקף 350 מיליון דולר. מזכיר המדינה של ארה"ב
אנתוני בלינקן אמר היום: "היום, בעוד שאוקראינה נלחמת באומץ ובגאווה נגד ההתקפה האכזרית של רוסיה, אישרתי, לבקשת הנשיא ביידן, העברה שלישית בהיקף 350 מיליון דולר לתמיכה מיידית בהגנה האוקראינית. בשנה האחרונה העבירה ארה"ב לאוקריאנה תמיכה בהיקף של יותר ממיליארד דולר". 

בתוך כך, העוצר בקייב נכנס לתוקף. בנוסף, הוא הוארך ביום אחד. כעת הוא יהיה בתוקף היום מ-17 בערב ועד 8 בבוקר מחר ומחר מ-17 בערב ועד 8 שמונה בבוקר ביום שני. 

16:00

כוחות שיריון כבדים נמצאים עדיין כ-30 עד 40 ק"מ מהעיר, לפי דיווחים, והאוקראינים פוצצו כמה גשרים בגישה לעיר כדי למנוע מהם להיכנס. לפי הדיווחים, מיליציות מקומיות של תושבים וגם כוחות צבא נערכים לבלום את הפלישה הרוסית, שעשויה להגיע מצפון המדינה. האוקראינים מאשימים כוחות מיוחדים של הצבא הרוסי בהסתוות לחיילים אוקראינים ובניסיון לזרוע פאניקה בקייב.

דובר הקרמלין טען היום במסיבת עיתונאים כי המבצע הצבאי עוכב היום בשל רצון רוסי לפתוח במשא ומתן, אולם לדבריו אוקראינה דחתה את ההצעה. נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי דחה אמש את הטענה שנשמעה כבר עם פתיחת המבצע, ואמר כי המדינה נכונה לשאת ולתת עם מוסקבה.

14:20

חברת הביטוח הראל קוראת למבוטחיה אשר נמצאים באוקראינה או בסביבתה ונזקקים לסיוע על מנת להגיע למקום מבטחים ליצור עמה קשר בשיחה: 037547030 או במשלוח ווטסאפ במספר: 972-52-7544589 +

הראל שלחה צוות חילוץ קידמי אשר נמצא בשעה זאת בגבול אוקראינה-פולין ונכון לסייע למבוטחים אשר זקוקים לסיוע.

14:10

ראש עיריית קייב ויטלי קליצ'קו הטיל עוצר על העיר מהשעה 17:00 בערב עד 8:00 בבוקר ראשון. כל מי שיהיה בחוץ בשעות האלו ייעצר. 

אסטוניה סגרה את המרחב האווירי שלה בפני מטוסים רוסיים, בדומה לשכנתה לטביה שביטלה את כל הטיסות לרוסיה עד ה-26 במרץ. ראשת הממשלה האסטונית קאיה קאלאס קראה לאיחוד האירופי לצאת בצעד דומה. 

13:10

צרפת השתלטה על ספינת משא של רוסיה בתעלת למאנש, זאת בהתאם לעיצומים החדשים של האיחוד האירופי נגד מוסקבה, כך מדווחת רשת "BBC". הספינה נלקחה לנמל בצפון צרפת. שגרירות רוסיה בצרפת ביקשה הסברים מהרשויות הצרפתיות על האירוע.

צוות השגרירות הישראלית שנמצא בעיר לביב במערב אוקראינה יעבור ללינה בצד הפולני של הגבול מחשש לביטחונו ובעקות הקרבות שהתנהלו בלילה שעבר לא רחוק מהעיר. משרד החוץ הודיע כי לפי הנחיית השר יאיר לפיד צוות השגרירות יעבור מדי יום את הגבול לאוקראינה על מנת להמשיך בעבודתם הדיפלומטית ולסייע לאזרחי ישראל לצאת מאוקראינה. "ההחלטה התקבלה בהערכת המצב שהתקיימה הבוקר במשרד החוץ והתייחסה להיבטים שונים ובראשם המצב בשטח, ביטחון שליחיה של מדינת ישראל והמשך השירות לאזרחי ישראל".

13:00

משרד הביטחון הבריטי עידכן היום לגבי מצב הלחימה באוקראינה. לפי המשרד, כי כוחות רוסיים רבים נמצאים במרחק של 30 ק"מ מקייב. בנוסף, רוסיה עדיין לא הצליחה להשתלט על המרחב האווירי באוקראינה. משרד הביטחון הבריטי ציין גם כי כמות הנפגעים וההרוגים בצבא הרוסי היא כנראה גבוה בהרבה הן מהערכות של הקרמלין והן מהמספר שהם מכירים

בהודעה לתקשורת היום, אמר נשיא אוקראינה זלנסקי כי אוקראינה תנצח. זלנסקי אמר כי הכוחות האוקראינים עדיין מחזיקים בשליטה בקייב ובאזורי מפתח בסביבתה. "בבקשה תפסיקו את מי שמשקר, או מנסה לשקר לכם. אנחנו צריכים לעצור את המלחמה הזו. אנחנו יוכלים לחיות בשלום אחד עם השני, בכל העולם, כבני אדם", אמר זלנסקי. "הצבא שלנו, המשטרה וכחות הביטחון האוקראינים, בבקשה תמשיכו להילחם. אנחנו ננצח. אנחנו מצליחים להדוף בהצלחה את המתקפות של האויב... הכובשים רצו לשים שלטון בובות בקייב. הם לא הצליחו. נלחמנו כראוי ברחובות הבירה".

זלנסקי ציין כי דיבר בימים האחרונים עם מנהיגי האיחוד האירופי וכי הוא מאמין שאוקראינה צריכה להצטרף לאיחוד. "לעם האוקראיני מגיע להפוך לחלק מהאיחוד. זה יהיה סימן לתמיכה שלכם באוקראינה", אמר זלנסקי.  בנוסף, נשיא אוקראינה קרא לכל מי שיכול לחזור לאוקראינה כדי להילחם, לעשות זאת.

11:50

שר החוץ האוקראיני עידכן הבוקר שקפריסין הסירה התנגדותה לסילוק רוסיה מ-SWIFT. אחריו עידכן גם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי כי איטליה הסכימה גם היא לנתק את רוסיה מהמערכת הבנקאית, מה שעשוי לשים קץ לייצוא האנרגיה שלה ולהוביל להשלכות כלכליות מיידיות בעבור רוסיה. אם הדיווחים נכונים, רק גרמניה מתנגדת למהלך, והיום תהיה פגישה בברלין עם מנהיגי פולין וליטא שינסו לשכנע את הקנצלר אולף שולץ לחזור בו. לסילוק רוסיה מסוויפט עשויה להיות השפעה מיידית על מחירי הגז האירופי והנפט הגלובלי, בשל העובדה כי המדינה לא תוכל לקבל תמורה בעבור היצוא שלהם, וככל הנראה תפסיק את המשלוחים באופן מיידי.

אם בנקים רוסיים אכן ינותקו מסוויפט, אפשר לצפות לזינוק במחירי גז טבעי, נפט גולמי, חיטה ומתכות שרוסיה מייצאת, לצניחת הבורסה ולפיחות ברובל. רוסיה תוכל להמשיך לסחור עם סין, והעמדה של בייג'ין הופכת להיות קריטית. הסינים נמנעו (ולא התנגדו) לגינוי במועצת הביטחון של האו"ם, כך שהתמיכה שלה במוסקבה נשחקת. 

בתוך כך, לפי דיווח של "רויטרס", צבא אוקראינים הצליח למנוע תקיפה של 60 צנחנים רוסים בקרבת העיר לביב. 

11:00

משרד הבריאות האוקריאני עדכן הבוקר כי 198 בני אדם נהרגו עד כה, מתוכם היו 3 ילדים. 1,115 נפצעו, בהם גם 33 ילדים. 

צ'כיה הודיעה הבוקר שתעביר לאוקראינה נשק בהיקף 8.6 מיליון דולר והולנד הודיעה שתעביר למדינה עוד כ-200 טילים להגנה אווירית. 

10:30

פולין ואסטוניה הודיעו כי הן שולחות תגבורות נשק לאוקראינה, כולל טילים מתקדמים נגד טנקים, אך לא ברור כיצד הציוד יגיע למדינה, שרוב המרחב האווירי שלה נשלט על ידי הרוסים. 

הערב ייפגשו בברלין מנהיגי גרמניה, פולין וליטא, לפגישה שבה ינסו שני האחרונים ללחוץ על קנצלר גרמניה אולף שולץ להסיר את התנגדותו לניתוק רוסיה באופן מיידי ממערכת הבנקאות העולמית SWIFT. עד כה הסתמנו גרמניה, איטליה וגם הונגריה כמי שמתנגדות למהלך.

10:20

נשיא אוקראינה זלנסקי ביקש אתמול מישראל לתווך בשיחות עם רוסיה. כך מסר שגריר אוקראינה בישראל. השגריר יבגן קורניצ'וק אמר ל"רויטרס" כי "במהלך השנה האחרונה דיברנו עם הישראלים לגבי אפשרות שישראל תתווך בשיחות. ההנהגה שלנו מאמינה שישראל היא הדמוקרטיה היחידה שנמצאת ביחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה". 

9:50

ראש העיר של קייב אמר כי 35 בני אדם, בהם גם 2 ילדים, נפצעו הלילה בשל התקיפות הרוסיות.

9:30

שר ההגנה הרוסי טען הבוקר כי הכוחות הרוסיים כבשו את העיר מליטופול, שנמצאת במחוז זפוריז'יה בדרום-מזרח אוקראינה. טרם נמסרה תגובה מטעם רשויות אוקראינה. בעיר חיים כ-150 אלף תושבים. אם הדיווח הרוסי נכון, זו תהיה העיר הגדולה הראשונה שנכבשת על ידי הרוסים. בינתיים, בבריטניה טוענים כי אין עדויות לכך שהעיר באמת נכבשה וכי תוכניות השתלטות הרוסיות "לא קרובות בכלל" לתכנון המקורי. 

מנהיגי פולין, ליטא וגרמניה צפויים להיפגש היום בברלין כדי לדון בהטלת סנקציות נוספות על רוסיה. כך מסרה ממשלת פולין. 

בניין מגורים בקייב נפגע בפגיעה ישירה. לא ברור אם מטיל רוסי או ממערכת ההגנה האווירית של אוקראינה. בנוסף, מספר הנפגעים ומצבם עדיין לא ברור. 

8:55

המלחמה באוקראינה נכנסה הבוקר ליומה השלישי. 

התקיפות הרוסיות ממשיכות ברחבי המדינה. לפי דיווחים, הכוחות הרוסיים הצליחו להשתלט על תחנת כוח בקרבת קייב. בנוסף, גורמים רשמיים באקוראינה אמרו הבוקר כי רוסיה שיגרה טילי שיוט מהים השחור. לפי דיווח "ריוטרס", אזורים בקרבת הערים סומי, פולטבה ומריופול שבמזרח אוקראינה נפגעו בתקיפה אווירית. 

לחימה נרשמה בלילה האחרון בבירת אוקראינה, באופן נרחב יותר מהלילות הקודמים, כאשר כוחות צבא רוסי ניסו לחדור לבירה. הקרבות בלילה התנהלו בשכונות שונות של קייב, בעיקר במערב העיר. תיעוד שפורסם הבוקר ברשתות החברתיות הראה כלי רכב רוסיים שרופים שנעצרו על ידי כוחות אוקראינים.

עשן בשמי קייב לאחר הפגזה של הכוחות הרוסיים, הבוקר / צילום: Reuters, Gleb Garanich
 עשן בשמי קייב לאחר הפגזה של הכוחות הרוסיים, הבוקר / צילום: Reuters, Gleb Garanich

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי כתב בציוץ בטוויטר כי דיבר הבוקר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון לגבי הספקת נשקים וציוד, "שנמצאת בדרכה לאוקראינה". "הקואליציה נגד המלחמה עובדת!", כתב הנשיא. . 

מוקדם יותר הבוקר, זלנסקי פרסם סרטון וידיאו מלב קייב. לפי תרגום "הגרדיאן", בסרטון בן ה-40 השניות, זלנסקי מתייחס לשמועות השקריות לפיהן אוקראינה צפויה להיכנע. "יש הרבה מאוד מידע שקרי ברשתות שלפיו אמרתי לצבא האוקראיני להיכנע וכי יש תוכניות לפינוי. אני פה. אנחנו לא ניכנע. אנחנו נגן על המדינה שלנו", אמר זלנסקי. 

לפי דיווח של ה"וושינגטון פוסט", ארה"ב הציעה לעזור לזלנסקי לברוח מקייב בשל האיום על חייו, אך נשיא אוקראינה סירב. זלנסקי התחייב להישאר בעיר, למרות שהרוסים רואים בו "אויב מספר 1". לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", גורמי מודיעין אמריקאים, בהם גם ראש ה-CIA, הזהירו את זלנסקי כי נשקפת סכנה לחייו. תשובתו של זלנסקי, לפי הדיווחים: "אני לא צריך חילוץ, אני צריך תחמושת".

סנקציות אישיות נגד פוטין

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הורה הלילה להעביר לצבא אוקראינה סיוע בהיקף 350 מיליון דולר. בנוסף, האמריקאים הודיעו כי יטילו סנקציות אישיות על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועל שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. צעד שמדינות נוספות בעולם נקטו בו גם. 

אתמול הודיע ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כי בריטניה תפעיל סנקציות כלכליות נגד פוטין ולברוב. בשיחת טלפון עם מנהיגי נאט"ו ג'ונסון הזהיר כי "פוטין נמצא במשימה להפוך את הסדר העולמי לאחר המלחמה הקרה". עוד אמר כי שאיפותיו של פוטין לא יעצרו באוקראינה והוא ימשיך למסע כיבוש עולמי. בהצהרה נאמר שהסנקציות יכללו את חסימתה של רוסיה מרשת סוויפט, עיצום שאוקראינה דחקה במדינות המערב להפעיל.

גם האיחוד האירופי הודיע כי יטיל סנקציות אישיות נגד פוטין ולברוב בהצהרה של הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל. נכון לעתה נראה כי מדובר בהקפאת נכסים אישיים ולא איסור נסיעה.

בינתיים, ברחבי העולם מתגברות הפגנות התמיכה באוקראינה. ההפגנות מתקיימות בארה"ב, ביפן, בפרו, בארגנטינה, בסלובניה, בטייואן, בדרום קוריאה ובמדינות רבות נוספות. 

הפגנת תמיכה באוקראינה שהתקיימה מול בניין הנציגות הרוסית בטייוואן / צילום: Associated Press, Chiang Ying-ying
 הפגנת תמיכה באוקראינה שהתקיימה מול בניין הנציגות הרוסית בטייוואן / צילום: Associated Press, Chiang Ying-ying

משתתפים בתפילה למען אוקראינה בדרום קוריאה שרים את ההמנון האוקראיני / צילום: Associated Press, Ahn Young-joon
 משתתפים בתפילה למען אוקראינה בדרום קוריאה שרים את ההמנון האוקראיני / צילום: Associated Press, Ahn Young-joon

הפגנה נגד פוטין מול שגרירות רוסיה בלימה, פרו / צילום: Associated Press, Martin Mejia
 הפגנה נגד פוטין מול שגרירות רוסיה בלימה, פרו / צילום: Associated Press, Martin Mejia