לרר, הידעת? גם ערבים אוכלים פסטה

איך יכול להיות שהתקשורת בכלל לא מדברת על יוקר המחיה בהקשר של הציבור הערבי? • ערבים מהווים 20% מהאוכלוסייה שהכי סובלת מיוקר המחיה, אך לא מקבלים מקום בדיון ובמחאה החשובה הזאת

גיא לרר / צילום: שלומי יוסף
גיא לרר / צילום: שלומי יוסף

בשבועיים האחרונים הרשתות החברתיות לצד תקשורת המיינסטרים סוערות סביב העלייה ביוקר המחיה, שהפכה לבעיה הבוערת שנמצאת בראש סדר העדיפויות של האזרח הישראלי.

מחאת הרשת, שקיבלה את השם "#מרדהפסטה", מובלת על-ידי גיא לרר, מגיש התוכנית "הצינור" של "ערוץ 13", וקוראת להחרים את תאגידי המזון הגדולים שמעלים את מחירי המוצרים הבסיסיים ביותר, כמו חברת אסם הדומיננטית.

מצוקת יוקר המחיה ומחירי המזון נוגעת ומטרידה כל אזרח שחי כאן - אבל אם תסתכלו על המחאה העכשווית ועל הסיקור התקשורתי שלה, לא תמצאו שם את האזרחים הערבים בכלל. 20% מהאוכלוסייה, שדווקא הכי סובלים מיוקר המחיה, לא מקבלים מקום בדיון ובמחאה החשובה הזאת.

נתונים של מדד הייצוג הערבי, שמפרסמים בעמותת סיכוי-אופוק ובאתר "העין השביעית", מראים שתוכניות הכלכלה והצרכנות של ערוצי הטלוויזיה המסחריים מדירים את האזרחים הערבים באופן כמעט מוחלט. "תוכנית חיסכון" של חדשות 12 בהגשת קרן מרציאנו ניצבת במקום הלפני אחרון של המדד השנתי עם 0.9% ל-2021, ו"הצינור" של המגיש המדובר גיא לרר - במקום האחרון עם 0.8% דוברים ערבים. גיא לרר אולי תופס את עצמו כמנהיג מחאה ולוחם חברתי - אבל כנראה שחמישית מהאזרחים כאן לא מעניינים אותו בכלל.

זה מרגיז במיוחד כי בעיית יוקר המחיה פוגעת בערבים הרבה יותר. קרוב למחצית מהחברה הערבית חיה מתחת לקו העוני, כמו גם 60% מהילדים הערבים. למעשה, חלקה של החברה הערבית בקרב משקי הבית העניים גבוה פי חמישה משיעורה היחסי באוכלוסייה, וגבוה פי שלושה משיעור העוני בקרב משפחות יהודיות, 62% מהילדים הערבים חיים באי ביטחון תזונתי - מצב בו אדם או משק בית נאלצים להתמודד עם זמינות נמוכה למספיק מזון איכותי וטרי. פי שלושה מכמות הילדים היהודים החיים באותו מצב.

איך יכול להיות שדווקא בתחום החברתי החשוב הזה שנוגע מאוד לציבור הערבי, בכלל לא מדברים איתם? למה דווקא תוכניות הכלכלה והצרכנות מתעלמות מערבים? חסרים כלכלנים או מומחים ערבים שידברו על כך? חסרים בעלי עסקים קטנים ערבים שנושאים בעול? איפה המשפחות הערביות? האם אפשר לדבר עם ערבים רק על אלימות או פוליטיקה? אסור לנו להשלים עם המצב הזה.

בתגובה לנתוני המדד של סיכום אמצע שנת 2021 ,לרר אמר לכתב "הארץ" שזה "מביך", ושהוא "ישתפר". אבל האמת היא שלרר לא השתפר, לרר הוא רק סימפטום לבעיה גדולה יותר - שהעיתונות והתקשורת הכלכלית לא מתייחסת בכלל לחברה הערבית ולא מבינה שהיא חלק חשוב בכלכלה. שהאזרחים הערבים שקופים מבחינת העיתונות הכלכלית.

מאבקנו על ייצוגם של האזרחים הערבים בתקשורת חייב גם להגיע מהשטח, מכלל הצופים והמאזינים, יהודים וערבים, כדי להשפיע על מקבלי ההחלטות במערכות השונות. כולנו נראה את השינוי באחוז הייצוג.

הכותב הוא רכז פרויקט ייצוג האזרחים הערבים בתקשורת בעמותת סיכוי-אופוק