האם האולטימטום של גנץ יצליח? מסתמן רוב למתווה הגדלות הרמטכ"ל

על פי הערכת בקואליציה, המתווה להגדלות הרמטכ"ל צפוי לעבור מחר בקריאה ראשונה • עם זאת, עדיין לא ברור האם סגן השר אביר קארה יצביע בעד או נגד

שר הביטחון בני גנץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר הביטחון בני גנץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם האולטימטום של שר הביטחון בני גנץ הצליח? מחר (ב') יידרש משרד הביטחון להשיב לבג"ץ באשר לקידום מתווה הגדלות הרמטכ"ל בחקיקה וההערכה בקואליציה כי בצהריים יעבור החוק בקריאה ראשונה. למרות ההתנגדות הקולנית של מרצ והעבודה, לקראת סוף השבוע האחרון הכירו המפלגות בעובדה כי הן יצטרכו להתפשר ולהעביר את החוק לדרישת כחול לבן. ההסכם הלא פורמלי שהושג הוא הצבעה ואישור מחר בקריאה ראשונה אלא שעדיין ישנו נעלם אחד מתוך 61 אצבעות ושמו סגן השר אביר קארה. בקואליציה טוענים כי קארה טרם התחייב לתמוך גם הוא בהגדלות הרמטכ"ל בשל הלחץ הציבורי נגד החוק ובעיקר בקרב תומכיו - ציבור העצמאים.

מחר המליאה תפתח בשעה 16:00, אך עד לרגע ההצבעה לא ברור האם החוק אכן יעבור והאם המורדים הפוטנציאליים מהמפלגות בקואליציה יסירו את איומיהם.

המטרה המקורית של תוספת הרמטכ"ל היא תגמול מיוחד למקרים חריגים כלכליים ובריאותיים ובנסיבות פרטניות יוצאות דופן. כדי לפצות על הקשיחות היחסית של מנגנון השכר (ומכאן, רמת הפנסיה התקציבית) בצה"ל. אלא שנכון להיום, כ-98% מהפורשים מקבלים את תוספת הרמטכ"ל. לפי הערכות, העלות התקציבית של הפנסיות תעמוד על כמיליארד שקל.

הבוקר קיבל גנץ כבר היענות ראשונה מהקואליציה לאחת מדרישותיו: אישור חוק העברת סמכויות רשות החדשנות לידיה של השרה אורית פרקש הכהן בממשלה. כזכור ביום שני שעבר הודיע יו"ר כחול לבן שמפלגתו לא תצביע עם הקואליציה עד שייענו דרישותיו ובהן העברת רשות החדשנות, חוק הגדלות הרמטכ"ל, חוק הגיוס, הקמת צוות לקיצור מתווה השירות ועוד. בעקבות אותו איום הוקפאה החקיקה הממשלתית בשבוע שעבר והאופוזיציה רשמה שורה של הצלחות בחקיקה.

גנץ קיבל במהלך השבוע האחרון גיבוי לדרישותיו משר האוצר אביגדור ליברמן, שר החוץ יאיר לפיד ובמידה מסוימת גם מראש הממשלה נפתלי בנט. אותם בכירים אף תקפו בעילום שם את חברי מרצ והעבודה על כך שאינם עומדים בסיכומים הקואליציוניים. יש לציין כי העברת חוק הגדלות הרמטכ"ל מחר בקריאה ראשונה לדרישת גנץ נועדה למנוע מבג"ץ לבטל את המתווה הקיים ולהתערב בתהליכים במשרד הביטחון. אך חברי העבודה כבר הודיעו שיידרשו תיקונים בחוק לקראת אישורו הסופי בקריאה שנייה ושלישית. לכן אישור החוק מחר ירגיע מעט את העצבים החשופים בקואליציה ויידחה את המלחמה למועד מאוחר יותר במושב הקיץ.