הם חלמו על חדי קרן והתעוררו לקרבות: יזמים באוקראינה מתעקשים לעבוד כרגיל

אולקסנדרה זובאל, יזמת מלבוב, דאגה להפנות למערב המדינה את הצוות שלה, שחלקו במקביל מתנדב ל"צבא ה-IT" שנלחם ברוסים אונליין • "זה מדהים לראות את המאמץ הפטריוטי", אמר ואדים רוגוביסקי, מנכ"ל ומייסד של סטארט-אפ מאודסה, "80% מהצוות שלנו נשאר באוקראינה"

מייסדי הסטארט־אפ האוקראיני MyDone , משמאל למטה: אולקסנדרה זובאל
מייסדי הסטארט־אפ האוקראיני MyDone , משמאל למטה: אולקסנדרה זובאל

בראש עמוד הטוויטר של אולקסנדרה זובאל, יזמת אוקראינית בת 36 מהעיר לבוב במערב המדינה, נעוצה הודעה על ההשקה רכה של הסטארט-אפ שייסדה עם שלושה שותפים נוספים. הסטארט-אפ MyDone, שיצא לדרך לפני כחצי שנה, מפתח אפליקציה לניהול ותעדוף משימות עסקיות. סוג של מתחרה קטנטן למאנדיי הישראלית אם תרצו.

אלא שמתחת להודעה על ההשקה הרכה, הציוצים והתמונות העדכניים של זובאל עוסקים לא בענייני הייטק, אלא כמובן במלחמה. תמונה אחת ששיתפה זובאל הפכה לוויראלית במיוחד בטוויטר. היא צולמה בלילה הראשון של המלחמה ונראות בה היא ובתה הקטנה מחובקות במיטה. "אני ובתי שורדות את הלילה באוקראינה. אנחנו אנשים אמיתיים במלחמה עם דיקטטור מטורף וצריכים את תמיכת העולם עכשיו", נכתב בציוץ שצבר מעל 850 אלף לייקים.

מאז אותו לילה ראשון, נדדו זובאל ובתה לדירה משפחתית מחוץ ללבוב כדי להתרחק מאזורי הסכנה. בעלה, שוטר לשעבר, נשאר בעיר כדי להצטרף לכוחות הצבא. אחרי שהיא עצמה התפנתה, זובאל עברה לעסוק בסיוע לצוות שלה באוקראינה.

להתפנות מאזורי סכנה או לרדת למרתף 

"אנחנו ארבעה אנשים ב-MyDone אבל שייכים לצוות גדול יותר של כ-30 איש שעובד עם שותף אמריקאי על פרויקט אחר", סיפרה זובאל לגלובס. "את הימים חמישי ושישי העברתי בסיוע לחברי הצוות שלי להתפנות מאזורים מסוכנים למקומות בטוחים יותר בגבול המערבי של אוקראינה. הם מתאכסנים אצל חברי צוות מקומי שם או עברו עם ההורים שלהם לדירות ריקות שם. אחרים מצאו בעלי בתים שישכירו להם מקומות. אני אישית מארחת שני אנשים מהצוות שהגיעו מאודסה. עדיין נשארו שני חברי צוות שלנו בקייב שאנחנו בקשר איתם כל הזמן. הם שוהים במרתף הפרטי בביתם".

אוקראינה ידועה כמעצמת שירותי מיקור חוץ (אאוטסורסינג) עבור חברות הייטק זרות החל מגוגל ואורקל ועד פייבר, וויקס ופלייטיקה הישראליות. לפי הערכת חברת המחקר גרטנר, כ-85,000-100,000 מפתחים, מהנדסים ואנשי IT אוקראינים מועסקים בתעשיית מיקור החוץ.

אך לצד מיקור החוץ, פועלת באוקראינה גם תעשיית סטארט-אפים עצמאית, קטנה אך צומחת. לפי נתוני קבוצת ההשקעות האוקראינית InVenture, במהלך 2021 משכו סטארט-אפים מקומיים כ-1.7 מיליארד דולר בהשקעות, בהשוואה לכ-570 מיליון דולר ב-2020. במאגר העסקאות הבינלאומי PitchBook מדווח כי 126 סטארט-אפים עם משרד ראשי או משני באוקראינה גייסו מימון במהלך 2021.

הצמיחה חברות שהפכו לשמות מוכרים בעולם

חלק מהסטארט-אפים שצמחו באוקראינה הפכו לשמות מוכרים מאוד בזירה הבינלאומית והעבירו את המטה שלהם כבר למערב אירופה או לארה"ב במהלך השנים. גרמרלי (Grammarly), שמפתח כלי לתיקון אוטומטי של כתיבה באנגלית, הוקם על ידי שלושה מייסדים אוקראינים ב-2009. בנובמבר האחרון גייס הסטארט-אפ, שהמטה שלנו נמצא כיום בסן פרנסיסקו, מימון לפי שווי של 13 מיליארד דולר.

ואדים רוגוביסקי, מנכ''ל ושותף מייסד של 3Dlook / צילום: 3Dlook
 ואדים רוגוביסקי, מנכ''ל ושותף מייסד של 3Dlook / צילום: 3Dlook

סטארט-אפ הפינטק ריבולט (Revolut), שמפעיל בנק דיגיטלי ללא סניפים, נוסד על ידי אוקראינים ב-2015 אך פועל מלונדון. ריבולט הוערך ב-33 מיליארד דולר בגיוס האחרון שלו אשתקד. בעקבות תחילת הלחימה, ריבולט הודיע כי הוא מתגייס לסייע ויאפשר העברת כספים לחשבונות בנק באוקראינה וממנה ללא עמלות. עוד חברה שיצאה מאוקראינה היא גיטלב (GitLab), שמפתחת תוכנה לשיפור העבודה של צוותי דב-אופס (DevOps), והונפקה בנאסד"ק באוקטובר האחרון. כיום היא נסחרת לפי שווי של 8 מיליארד דולר.

לצד הסטארט-אפים הגדולים הללו, קיימים כמובן הרבה מיזמים קטנים יותר, שמשלבים בין פיתוח מוצר עצמאי לבין מתן שירותים ללקוחות זרים, כמו MyDone של זובאל. המנהלים בסטארט-אפים אלו מוצאים עצמם מתמודדים עם סיטואציות שלא חלמו עליהם קודם. "אף אחד לא לימד אותי מה מנכ"ל צריך לעשות כאשר מתחילה מלחמה. זה גם לא שיעור שרציתי ללמוד", כתבה בלינקדאין אולגה קרווצנקו, יזמת אוקראינית והמנכ"לית של סטארט-אפ בשם מוסימו, שמפתח משחק חינוכי מבוסס מציאות מדומה לילדים. היא עצמה גרה בלונדון אך הצוות שלה באוקראינה.

תוקפים אתרים של עסקים וגופי ממשל רוסיים

עבור זובאל ועמיתיה סוף השבוע האחרון היה עמוס כאמור במעברים לאזורים בטוחים יותר, אך חלק מאנשי הצוות הספיקו להתארגן עצמאית כדי להצטרף ל"צבא ה-IT של אוקראינה", יוזמה עליה הכריז סגן ראש ממשלת אוקראינה בשבת. במסגרת היוזמה, אנשי מחשבים והאקרים אוקראינים וזרים מתארגנים באפליקציית טלגרם ומקבלים רשימת אתרים של עסקים וגופי ממשל רוסיים שהם מתבקשים לתקוף דיגיטלית. "ברגעים אלו ממש הם נלחמים אונליין", זובאל אומרת.

על אף הקשיים הלוגיסטיים המורכבים שמציבה המלחמה, רבים מהסטארט-אפים האוקראינים פרסמו הודעות ללקוחותיהם בעולם עם הבטחה להמשיך לספק שירות. כך עשה למשל הסטארט-אפ מקייב MacPaw שמפתח אפליקציות שונות למחשבי אפל. "אף שהמשרד שלנו נמצא בקייב, אנחנו מאכסנים את המידע על שירותי הענן של אמזון AWS מחוץ לאוקראינה ו-Paddle, ספק התשלומים שלנו, פועל מבריטניה. לכן שום דבר לא עומד להשתנות".

לדברי זובאל הצוות שלה מתכוון לחזור לעבודה השבוע. "אנחנו נמשיך את הפעילות הרגילה ככל האפשר. השותפים שלנו מבינים את הסיטואציה והם אפילו תומכים בצבא האוקראיני פיננסית", אמרה. בציוץ שלה ביום שבת היא הגדירה זאת אפילו יותר טוב: "רוסים, שובו הביתה. יש לכם יום אחד. אנחנו חייבים לחזור לעבודה ביום שני".

"לא חשבנו שנשתמש בתוכנית החירום"

הסטארט-אפ האוקראיני 3Dlook מפתח טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית שמאפשרת לאבחן את מבנה הגוף של משתמשים כדי להתאים להם בגדים אונליין. הסטארט-אפ, שגייס עד היום 15 מיליון דולר, מעסיק כ-75 עובדים באוקראינה, רובם באודסה, קייב ולבוב. "80% מהם החליטו להישאר במדינה ואנחנו עוזרים להם לעבור עם משפחתם לחלק המערבי של אוקראינה", אמר לגלובס ואדים רוגוביסקי, מנכ"ל ושותף מייסד של 3Dlook , שבחר להישאר גם הוא באודסה עם משפחתו והעובדים. "גם רוב יזמי הטכנולוגיה האוקראינים המרכזיים האחרים שאני מכיר נשארו במדינה עם הצוות. זה מדהים לראות את המאמץ הפטריוטי של כולם".

באודסה, לדברי רוגוביסקי, המצב יחסית שקט. "ביום הראשון ללחימה התעוררתי מקולות פיצוץ ליד הבית שלי, אבל מאז היה פחות או יותר בטוח עם אזעקות על תקיפות אוויריות שנשמעות מדי פעם. העיר מכינה את ההגנה שלה ואנחנו מנסים לעזור". גם רוגוביסקי מתעקש שהמטרה היא לחזור לעבודה רגילה לאחר סוף השבוע.

"החזרה לעבודה היא משהו שצוות משאבי האנוש שלנו עובד עליו כבר חמישה ימים. האמת שהכנו תוכנית חירום כבר לפני כמה חודשים אבל לא באמת חשבנו שנשתמש בה עד שזה קרה. דאגנו לכל העובדים למקום לגור בו כדי שירגישו בטוחים ושילמנו משכורות מראש כדי שלעובדים יהיה מספיק מזומן. עכשיו אנחנו גם מחפשים מקום שכולם יוכלו לעבוד ממנו", אמר.