המשקיעים הנמלטים והתרומות המבוזרות: הסנקציות דוחקות את הרוסים למטבעות קריפטו

המטבעות הקריפטוגרפיים משחקים תפקיד מרכזי במלחמה בין מוסקבה לקייב • באיחוד האירופי חוששים שהמהלכים נגד הקרמלין ירוקנו מתוכן ומנסים להדביק את הקצב עם רגולציה • חלק מבורסות הקריפטו הגדולות מקפיאות חשבונות של אזרחים רוסים שנמצאים ברשימה השחורה של המערב

תור לכספומט ברוסיה. הסנקציות הכלכליות דוחקות את הרוסים למטבעות קריפטו / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky
תור לכספומט ברוסיה. הסנקציות הכלכליות דוחקות את הרוסים למטבעות קריפטו / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky

אתמול (ב') בערב החמיר פוטין את ההגבלות הפיננסיות במדינה, והוסיף הגבלות על המט"ח והגבלות על מימוש נכסים. הגבלות אלו, כהמשך למלחמה הפיננסית שמלווה את הפלישה של רוסיה לאוקראינה, שלחו את הביטקוין לנסיקה של 10.5%.

אחת הזירות המעניינות שנלוות למלחמה בין רוסיה לאוקראינה היא זירת מטבעות הקריפטו, והשאלה ששוב עומדת למבחן היא עד כמה הקריפטו הוא תחליף לכסף? בעת מלחמה, המשקיעים נוהרים לחופי מבטחים, המסורתיים בהם הם הדולר והזהב. גם הפעם שני אלו היוו את חוף המבטחים בתחילת המלחמה, כאשר שוק הקריפטו נע בדומה לשווקי המניות.

אך המלחמה מאפשרת לבחון צד שונה של הקריפטו: לא כנכס השקעה, אלא כאמצעי תשלום שיכול לעקוף מגבלות שונות כמו סגירה של בנקים, הצורך להימלט ולהשתמש בו במדינת המפלט, וגם כמנגנון לעקיפת סנקציות כלכליות.

הממשלות עצמן משתמשות בקריפטו

אחד הדברים המעניינים שאנו רואים הוא היפוך תפקידים: אם הקריפטו היה אמור להיות כלי שבעזרתו האנשים הפשוטים היו יכולים לחמוק מהחלטות המדינה, כעת אנו רואים מדינות שנעזרות בו לצורכיהן. בתחילת המערכה העלתה ממשלת אוקראינה דף ובו כתובות ארנקים לתרומות בביטקוין ובאית'ריום, למען אנשים שמעוניינים לתמוך במאבק המדינתי. כלומר, המדינה עצמה הייתה מעוניינת בתמיכה כלכלית בקריפטו - בביטקוין, באת'ר ובמטבע הייציב USDT, ולא בתרומות במטבעות פיאט מובילים (שערכם מתקיים מתוקף חוק מדינה). הדבר היה כה מפתיע, שמייסד פרויקט האית'ריום בעצמו, ויטאליק בוטרין, ביקש לא להעביר כספים לכתובות אלו, מחשש שמדובר בתרמית, עד לאימות המבקשים. הגולשים, אגב, נענו. לכתובות הארנקים שפורסמו נתרמו מטבעות קריפטו בשווי של מילוני דולרים.

 
  

באיחוד חוששים שרוסיה תברח מהעיצומים

מהצד השני של הגבול, רוסיה ספגה הגבלות כלכליות מהמערב, בהן ניתוק חלק מהבנקים המרכזיים ממערכת העברת התשלומים העולמית "סוויפט". דבר זה הוביל לתורים ארוכים בכספומטים, ולהגבלות שהטילו חלק מהבנקים במדינה על משיכת כספי ההשקעות. כאן עלו שאלות, האם כספי הקריפטו יכולים לשמש גם את המדינה עצמה על מנת לחמוק מהסנקציות הכלכליות, וגם את האזרחים הרוסים שמחפשים דרך להנזיל כספים? ביום הפלישה מחזורי המסחר בקריפטו גם ברוסיה וגם באוקראינה שברו שיאים. ברוסיה, היקף רכישות הביטקוין ביום הפלישה עמד על 1.5 מיליארד רובל. הקריפטו נפוץ ברוסיה, ומשקיעים רוסים מחזיקים בכ־12% מנכסי הקריפטו העולמיים.

נראה שבעולם ערים לאפשרות שרוסיה תמצא מסלול עוקף סנקציות. נשיאת הבנק המרכזי של האיחוד האירופי, כריסטין לגארד, כי האיחוד צריך לזוז במהירות ולאשר רגולציה של מטבעות קריפטוגרפיים. "תמיד יש דרכים פליליות לנסות לעקוף איסור, וזו הסיבה לחשיבות המסגרת הרגולטורית", אמרה לגארד. ההערכות הן שהפלישה לרוסיה תאיץ רגולציה על מטבעות הקריפטו ותהדק אותה, כאשר ברקע הפרלמנט האירופי עובד על החקיקה בתחום.

"אנחנו לא רואים כעת פעילות גבוהה ברמת המדינה בשוק הקריפטו, וסביר להניח שאם תהיה כזאת, יוטלו מגבלות על בורסות וספקי נזילות מפוקחים במערב. אבל לצידם יש הרבה בורסות וספקי נזילות במזרח שיכולים לתת פתרונות גם בהיקפים גבוהים, קריפטו הוא לא משהו שאפשר לחסום הרמטית", מציין אילן שטרק, מנכ"ל הוריזון מבית אלטשולר שחם.

ברמת האנשים הפרטיים ברוסיה, אלה שמעוניינים להמיר חסכונות או להשתמש בקריפטו על מנת להוציא את הכסף מרוסיה, ג'סי פאוול, מייסד בורסת הקריפטו קראקן (שהיא בורסה מפוקחת) צייץ ביום שני כי כל זמן שלא תהיה רגולציה שמונעת מקראקן לתת שירות לאזרחים רוסים, הם לא יקפיאו חשבונות או יחסמו אפשרות לביצוע העברות כספים. אבל, מוסיף פאוול, הרוסים צרכים להיות ערים לכך שדרישה רגולטורית כזו יכולה להגיע. את הציוץ הזה צייץ פאוול בתגובה על דברי סגן ראש הממשלה האוקראיני, מיכאלו פדרוב, שביקש מכל בורסות הקריפטו הגדולות לחסום ארנקים עם כתובות של אזרחים רוסים.

במקביל, בורסת הקריפטו בינאנס הודיעה כי תחסום חשבונות של לקוחות רוסים שמופיעים ברשימת הסנקציות על מנת להבטיח את קיום הסנקציות, אך לא תקפיא באופן גורף חשבונות של אזרחים רוסים.

15 מיליון דולר בקריפטו עבור אוקראינה

מלבד הבקשה הרשמית של ממשלת אוקראינה לתרומות בקריפטו, קהילת הקריפטו התארגנה במהירות והקימה מספר דאו'ס (DAOs - ארגונים אוטונומיים מבוזרים)
על מנת לתמוך באוקראינה. אחד העיקריים שבהם "SAVE UKRAINE DAO" (דאו הוא אירגון שמוקם על גבי הבלוקצ'יין, שמאפשר לאנשים להתאגד ולפעול למען מטרה שצויינה במסמך הייסוד של הדאו, כאשר הפעולות בו נעשות בהתאם לקוד הקבוע בו).

הפגנה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה. ברלין השבוע / צילום: Associated Press, FABRIZIO BENSCH
 הפגנה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה. ברלין השבוע / צילום: Associated Press, FABRIZIO BENSCH

"המשימה העיקרית של ה-Save Ukraine DAO היא לגייס כספים עבור אוקראינים נוספים שנפגעו מהאירוע הזה", נכתב במסמך ההקמה. הדאו יגייס כספים ויתרום את הכספים שגויסו לעמותות צדקה אוקראיניות. האסימון של Save Ukraine DAO הוא UKR ויונפק על Ethereum ו-Polygon. כל תורם יקבל בתמורה חלק יחסי מאסימון, ויוכל להשפיע באמצעותו על התנהלות הדאו וייעוד הכספים. לצד הדאו הזה, קמו דאו'ס נוספים, שהכספים שנאספים בהם ישמשו למימון ההתנגדות האוקראינית לפלישה הרוסית. גם חברת צלסיוס הישראלית-אמריקאית, שפועלת בעולמות ה-DEFI, פרסמה ביום שני כתובות ארנקים מאובטחות להעברת תרומות עבור אוקראינה, כאשר היא מודיעה שתכפיל כל תרומה שתינתן. סך הכל, מפרסומים בתקשורת, נאספו כ-15 מיליון דולר בתרומות קריפטו ישירות למדינה ולדאו'ס.

ומה יעשה האזרח הפשוט?

בואו נדבר על האזרח הפשוט שנמלט מביתו: עיקר המסחר בקריפטו באוקראינה מתבצע בסניף המקומי של בינאנס ואצל חלפנים מקומיים. ובבורסת קונה, למשל, עלה ב־200% ביום הפלישה ביחס לממוצע היומי. הביקוש העיקרי באותו היום היה למטבע היציב של ט'טר USDT שעסקאות בו היוו כ־47% מהעסקאות שנעשו ביום הפלישה בבורסה.

"באוקראינה רואים בעיקר גידול במסחר במטבע היציב ט'טר (USDT), וזה לא מפתיע בכלל: המטבע גם צמוד בערכו לדולר, וגם כשהאוקראיני חוצה את הגבול הוא יוכל להשתמש בכסף בכל מקום", אומר אלי מזרוח מנכ"ל סילבר קסטל. על פניו זה נראה פשוט, כל הכסף בא איתך בארנק הדיגטלי, אבל בפועל, כאשר האזרח האוקראיני יעבור את הגבול וירצה להמיר את המטבע לכסף מקומי, הוא יתקל בדרישות מחמירות של המערכת הבנקאית. "זה נכון אם הוא יבקש להמיר את הכסף דרך המערכת הבנקאית המקומית", מסביר מזרוח. "אבל באופן פרקטי, אם הוא צריך את הכסף, הוא יוכל בקלות ובכל מקום למצוא מישהו שיקבל העברה ישירה מארנק לארנק. זה היתרון העיקרי בקריפטו, הוא לא נעצר בגבול, ולא תלוי במערכת שנסגרת בזמנים קשים".

אחרי השווקים, גם הקריפטו עולה

רק לפני כמה ימים, בבוקר הפלישה הרוסית לאוקראינה, מטבעות הקריפטו צללו והשוק איבד במהירות 12% מערכו. גם שווקי ההון רשמו ירידות, אם כי מתונות יותר, של כ-3.5%.

מי שעוקב אחרי שוק הקריפטו, לא הופתע. בזמן האחרון הקורלציה בין שווקי המניות לבין שוק הקריפטו הפכה מותאמת יותר ויותר, והם נעים באותו כיוון. מכיוון שמטבעות הקריפטו נתפסים כנכס השקעה בסיכון גבוה, הם נעים בחדות רבה יותר מאשר שוקי המניות, ולכן הצלילה המשמעותית יותר למטה.

אפקט דומה אנחנו רואים בימים האחרונים גם בכיוון ההפוך: "בסוף השבוע כאשר התחלנו לראות שינויי מגמה בשווקים כאשר שהשבוע הם אף חזרו לעלות", אילן שטרק, מנכ"ל הוריזון מבית אלטשולר שחם. "אנו רואים גם תיאבון יותר גדול לנכסי סיכון, וההשפעה של העליות בשווקי המניות היא הטריגר העיקרי לעליות גם במטבעות הקריפטו. בנוסף, צריך לזכור שהמלחמה האירה את היתרונות של הקריפטו והצעד של אוקראינה שמבקשת תרומות בקריפטו סייעו לכך גם כן".

ואכן, מרבית מטבעות הקריפטו מחקו לחלוטין את הירידות של השבוע האחרון, והם נסחרים בעליות שערים.