מנהלי קבוצת הנדל"ן גבאי חשודים בהעלמות מס ממכירת דירות

המנהלים חשודים בביצוע הנמכה של מחירי דירות ששיווקה החברה, עריכת חוזים כוזבים לעניין שווי העסקאות, דיווחים כוזבים למס הכנסה ומיסוי מקרקעין אודות שווי העסקאות וכן בקבלת תשלום במזומן בניגוד לחוק עבור ההפרש בין השווי המדווח לתמורה האמיתית • עוה"ד של החברה ומשפחת גבאי: "אנו סמוכים ובטוחים שבסיום החקירה יתברר כי התנהלותם הייתה ללא דופי, וכי לא נפל בה כל פגם"

אלי גבאי, בעלי קבוצת הבנייה גבאי / צילום: יח''צ
אלי גבאי, בעלי קבוצת הבנייה גבאי / צילום: יח''צ

הותר לפרסום: מנהלים בכירים בקבוצת הנדל"ן גבאי, שהפכה בשנים האחרונות לאחת הקבוצות המוכרות והפעילות בענף הבנייה, חשודים בהעלמת הכנסות ממכירת דירות ומרכישת דירות פרטיות במחירים מופחתים.

החשודים הם אלי גבאי, מבעלי הקבוצה; מנכ"לית הקבוצה, מאיה גבאי-טובול; אורית טירר-גבאי, סמנכ"לית השיווק והמכירות; ורועי פפר, מנהל מכירות בחברה. שלושה מארבעת החשודים הם אחים וילדיו של יו"ר החברה, שמשון גבאי.

במהלך חקירה סמויה שניהלה היחידה הארצית למאבק בפשיעה ברשות המסים (יחידת "יהלום"), עלה החשד כי המנהלים החשודים ביצעו הנמכה של מחירי דירות ששיווקה החברה, ערכו חוזים כוזבים לעניין שווי העסקאות, דיווחו דיווחים כוזבים למס הכנסה ומיסוי מקרקעין אודות שווי העסקאות' וכן קיבלו תשלום במזומן בניגוד לחוק עבור ההפרש בין השווי המדווח לתמורה האמיתית.

עוד על-פי הודעת רשות המסים לבית המשפט, התגלו במהלך החקירה ראיות לכך שחלק מהמנהלים אף רכשו דירות מהחברה עבור עצמם, תוך הנמכת שווי הנכסים ודיווח כוזב לכאורה לרשות המסים על העסקאות.

מהחקירה עולה כי שלושה מתוך ארבעת החשודים רכשו דירות 5 חדרים בגודל של 129 מ"ר בבניין שבנתה החברה ברחוב ארבר 13 בתל אביב תמורת סכום של 2,050,000-2,125,000 שקל, המשקף שווי של כ-16 אלף שקל למ"ר. זאת, כאשר יתר הדירות בבניין נמכרו לפי שווי של 21-36 אלף שקל למ"ר.

עוד עלה החשד כי הדירות נמכרו למנהלים בחברה בידיעה ובהסכמה שכל דירה תפוצל לשתי דירות נפרדות, כאשר עלות הבנייה והפיצול תהיה על חשבון החברה. כך יצא שבמחיר של קצת יותר מ-2 מיליון שקל, קיבל כל אחד משלושת המנהלים החשודים בעבירה זו שתי דירות בתל אביב, עם חניה ומחסן צמודים. בידי היחידה החוקרת נתונים בנוגע לביצוע עסקאות נוספות של אותם חשודים מול חברות אחרות בשליטתם, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

החקירה והמעצר בוצעו במסגרת אכיפת סעיף 3(ט1) לפקודת מס הכנסה - תיקון חקיקה שנכנס לספר החוקים במסגרת המהפכה שכונתה "מהפכת חברות הארנק". על-פי סעיף 3(ט) לפקודת מס הכנסה אדם שמימש זכות לרכישת נכס (במקרה הזה דירה) במחיר הנמוך ממחיר השוק, והפחתת המחיר נובעת מהיותו בעל שליטה בחברה או קרובו, ידווח על ההפרש שבין המחיר ששילם לבין שווי השוק כהכנסה בדוח השנתי שלו לפי סעיף 2(4) לפקודה. על-פי חומר הראיות שנאסף' החשודים לא כללו בדוחות שהגישו הכנסה זו.

החשודים נעצרו ושוחררו בתנאים מגבילים, והחקירה נמשכת. בית משפט השלום בראשון לציון דחה את בקשת החשודים לאיסור פרסום שמם והתיר את הפרסום, ובית המשפט המחוזי דחה את ערעורם של החשודים על ההחלטה ואישר היום (ב') את פרסום השמות.

החברה המשפחתית שהחלה באשקלון

קבוצת גבאי - חברת נדל"ן משפחתית - החלה את דרכה בענף הנדל"ן באזור אשקלון. האב, שמשון, היה קבלן קידוחים בדרום, שזיהה את הפוטנציאל הכלכלי ביזמות נדל"ן למגורים ונכנס לתחום.

ההתחלה הייתה באשקלון, ממנה באה המשפחה, ועם השנים התקרבה הקבוצה למרכז עם בנייה באשדוד, רחובות, ראש העין ופתח תקווה - ובשנים האחרונות גם במיקומים בולטים במרכז: הוד השרון, רמת השרון, הדר יוסף, יפו ומרכז תל אביב.

ארבעה מתוך חמשת הילדים במשפחת גבאי עובדים בקבוצה: אלי גבאי, מיה גבאי-טובול, אורית גבאי-טירר ותמר גבאי, סמנכ"לית רכש, וגם החתן, אריק טובול, בעלה של המנכ"לית, המשמש כסמנכ"ל תכנון וביצוע. אחות נוספת אינה עובדת בחברה.

בשנים האחרונות נכנסה החברה למיקומים חדשים ולתחומים חדשים, כמו התחדשות עירונית, בעקבות מסע רכישות של חברות בענף - הן בתחום הביצוע והן ביזמות. כך, דרך רכישת צ. לנדאו ואלעזר בנייה, היא נכנסה להוד השרון; לתל אביב נכנסה דרך רכישת העיר החדשה, שבה מחזיקה כיום גבאי 70% (היתרה, בחלקים שווים, בידי דראל ומשקיע פרטי); דרך רכישת אנגל משאבים היא נכנסה להדר יוסף, וגם לבורסה.

בגין אותה עסקה של רכישת אנגל משאבים הוגש בזמנו נגד גבאי כתב אישום על תרמית, על כך שהפך לבעל עניין באנגל לאחר שרכש בבורסה ובחוץ לבורסה, 9.9% ממניות החברה, בלי לדווח על כך. שנתיים לאחר כן הסתיימה הפרשה בעסקת טיעון, במסגרתה הורשע באי-דיווח, ונגזרו עליו עבודות שירות. 

מעו"ד אורי שפיגל ממשרד נשיץ ברנדס אמיר, המייצג את החברה ומשפחת גבאי, נמסר בתגובה: "הרקע לחקירה של רשות המסים הוא סכסוך עסקי שמתנהל בבתי משפט בין מרשיי לצדדי ג' בנוגע למספר דירות בפרויקט ספציפי שבנייתו הושלמה. מרשיי משתפים פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה. אנו סמוכים ובטוחים שבסיומה יתברר כי התנהלותם הייתה ללא דופי, וכי לא נפל בה כל פגם".

*** חזקת החפות: יודגש כי החשודים - אלי גבאי, מאיה גבאי-טובול, אורית טירר-גבאי ורועי פפר - לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.