כל עוד הגז בחוץ, הלחץ על רוסיה לא יכניע את כלכלתה

בזמן שחסימת עתודות מטבע מהווה מכשיר לחץ חזק על הכלכלה והרובל, ייצוא הסחורות, במיוחד הגז, חותר תחת צעדי הענישה

נשיא רוסיה פוטין חותם על צינור של גזפרום בולדיווסטוק, רוסיה / צילום: Associated Press
נשיא רוסיה פוטין חותם על צינור של גזפרום בולדיווסטוק, רוסיה / צילום: Associated Press

קשה להעלות על הדעת קריסה מוחלטת של הכלכלה הרוסית  כל עוד היא יכולה להמשיך למכור נפט בכמעט 100 דולר לחבית.

בסוף השבוע, ארה"ב, האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה הכריזו באופן חסר תקדים שימנעו מהבנק המרכזי של רוסיה להשתמש בעתודות המט"ח שלו , ובכך הקטינו את יכולתה של רוסיה להגן על הרובל, שצנח ביום שני. הם גם מבקשים לחסום כמה בנקים רוסיים ממערכת SWIFT המשמשת בנקים ברחבי העולם להעברות כספים.

מאז שפלשה לחצי האי קרים ב־2014, ביקשה מוסקבה להקטין את תלותה במדינות זרות. היבוא הוחלף בחלקו על ידי מוצרים מקומיים, הבנק המרכזי העמיק את עתודות המטבע שלו, הקשרים עם בנקים זרים צומצמו ופותחה אלטרנטיבה רוסית ל-SWIFT.

רוסיה כבר התמודדה עם מיתון ב־2015

המכה בכל זאת מכאיבה: מתוך 630 מיליארד דולר המוחזקים בעתודות הבנק המרכזי, יותר ממחצית הסכום כנראה חסום. זהב שנמצא בתוך רוסיה היווה פחות מרבע מהעתודה נכון לאמצע 2021, ולא קל למכור אותו. רוב העתודות היו בהפקדות נזילות זרות וניירות ערך, אבל פחות מ־15% היו בסין. כמעט כל השאר מושקע בשווקים מערביים.

אבל רוסיה כבר סבלה ממיתון קשה ב־2015, והבנק המרכזי הרוסי הצליח להימנע מסחרור אינפלציה בהובלת הרובל על ידי העלאה אגרסיבית של הריבית. הבנק עשה אותו דבר ביום שני, כשהעלה את הריבית מ־9.5% ל־20%. הצרות של 2014, מבחינת הרוסים, קרו בדיוק במקביל לירידה חדה במחירי הנפט הגולמי. הפעם, חוזים עתידיים על ברנט מרחפים סביב 100 דולר, וזה עוזר לחשבון המזומנים הרוסי, שצפוי להיות סביב סכום של 20 מיליארד דולר בחודש.

כפי שהצביעה סופיה דונץ מהחברה Renaissance Markets, הסכום הזה צפוי להתקרב יותר ל־30 מיליארד דולר כשהצמיחה הכלכלית הרוסית תקרטע והיבוא לתוך רוסיה ייקטן. המשמעות היא שדולרים ואירו רבים נכנסים למדינה לתשלום על סחורות, שירותים וריבית על חוב. והזהב והיואן הסיני שבידי הבנק המרכזי עדיין יכולים לממן שמונה חדשים מהיבוא המשוער של רוסיה ב־2022.

משקיעים לא צריכים ליפול לקביעה האקסיומטית לכאורה שמדינות שיש להן עודף ביתרת המזומנים הן חסינות בפני משברים פיננסיים ומשברי מטבע. שני הדברים יכולים לקרות ושניהם יקרו לבנקים הרוסיים. הסילוק מ-SWIFT יגרום להפרעות גדולות, בהתחשב בקשרים המתמשכים עם מערכות פיננסיות מערביות. ביום שני, הבנק המרכזי של אירופה הודיע שהזרוע האירופאית של סברבנק, ענקית ההלוואות ברוסיה, כנראה תקרוס בגלל התנפלות על הפיקדונות שיש בה.

ובכל זאת, פקידים רוסים יכולים לספק נזילות אינסופית ברובל, ויש להם גם כלים נוספים בתחום המטבעות הזרים. ביום שני, הורו לחברות רוסיות להמיר 80% מהכנסותיהן ממדינות זרות לרובל, ומנעו מתושבים זרים למכור ניירות ערך רוסיים. 20% מהחוב הריבוני ברובל עדיין מוחזק על ידי אנשים שאינם תושבי רוסיה נכון לינואר, כך מראים נתוני חברת S&P.

ענף האנרגיה לא מידתי

השורה התחתונה היא שהגודל של ענף האנרגיה ברוסיה כל כך לא מידתי - חצי מהיצוא וחמישית מהכלכלה - שהוא כנראה מניח תחתית יציבה שנמוך ממנה הרובל לא ייפול. בטווח הארוך, מכשולים שהסנקציות יגרמו בתשתית הפיננסית ייעקפו, וזה אולי יוביל לתיאום גדול יותר בין רוסיה לסין.

אכן, בידוד הכלכלה הרוסית ימשיך להעמיק. אבל כל עוד הסנקציות המערביות מתוכננות לחוס על מכירות הנפט והגז, ייתכן ומדובר במעמסה שמוסקבה תוכל לשאת.