מניות גזפרום ורוסנפט צונחות, אבל ענקיות האנרגיה הן רשת הביטחון של פוטין

החברות הרשומות בבורסה בלונדון לא רק מממנות את הממשלה הרוסית. במערב טוענים מזה זמן שהן גם פעילות פוליטית וסייעו עד היום במדיניות החוץ של פוטין

נשיא רוסיה פוטין חותם על צינור של גזפורם בוולאדיואסטוק, רוסיה / צילום: Associated Press, Alexei Druzhinin
נשיא רוסיה פוטין חותם על צינור של גזפורם בוולאדיואסטוק, רוסיה / צילום: Associated Press, Alexei Druzhinin

המערכת הפיננסית הרוסית הייתה ביום שני תחת מצור, אבל רוסיה לא מפסיקה לשאוב ולייצא כמויות גדולות של נפט וגז טבעי לשאר העולם, והכסף שהיא מכניסה על אף הסנקציות המערביות מספק כרית פיננסית לנשיא ולדימיר פוטין. בלב המערכת, שתי חברות אנרגיה עצומות הרשומות בבורסה בלונדון - יצואנית הגז גזפרום וחברת הנפט רוסנפט.

גזפרום ורוסנפט אחראיות למימון חלק גדול מהוצאות המדינה הרוסית והן בין המעסיקות הגדולות ביותר במדינה. על אף אחת מהן לא הוטלו סנקציות מערביות, מה שמצביע על חשיבותן בשווקי האנרגיה העולמיים.

רוסנפט היא משלמת המסים הגדולה ביותר ברוסיה וחמישית מההכנסות שלה הולכים למדינה. גזפרום שילמה מס ב־2020 בהיקף של 2.3 טריליון רובל, המקבילים לכ־32 מיליארד דולר, כך נמסר מהחברה. על פי נתוני קרן המטבע העולמית, מדובר בכ־6% מהכנסות המדינה.

החברות האלה לא חשובות רק מבחינה כלכלית. בחודשים האחרונים, השתמש פוטין בגזפרום, יצואנית הנפט הגדולה ביותר לשוק האירופאי, כמכשיר גיאופוליטי על ידי זה שעשה הפסקות במשלוח הגז ליבשת, כך אומרים פקידים בכירים אירופאיים ואנליסטים. זה החמיר מחסור בגז שכבר היה חמור והוביל לעליית מחירים. רוסיה הכחישה באופן עקבי שהיא משתמשת באנרגיה ככלי נשק.

מניות החברות התרסקו במלחמה

מניות שתי החברות התרסקו ביום שני כחלק מנסיגה של כל השוק הרוסי בעקבות הסנקציות שהוטלו על ידי מדינות המערב בימים האחרונים. הרובל התרסק והבנק המרכזי ברוסיה העלה את שיעור הריבית בחדות. מניות הרשומות בלונדון של גזפרום ירדו ב־53% ומניות רוסנפט איבדו יותר מ־42%.

 
  

בבריטיש פטרולאום (BP) הודיעו בראשון שהם ייפטרו מאחזקה של כמעט 20% ברוסנפט בלחץ הממשלה הבריטית, שציינה את קשרי החברה הרוסית לקרמלין והאשימה אותה באספקת דלק לפלישה לאוקראינה. ביום שני, הודיעה חברת של (SHELL), שתצא מהיוזמות המשותפות שלה עם גזפרום וציינה את הפלישה הרוסית לאוקראינה כסיבה להחלטה.

באירופה, "אנחנו במלחמה ואנחנו צריכים לשקול להתייחס לחברות האלה כהמשך של המדינה הרוסית", אמר תיירי ברוס, מומחה אנרגיה ומרצה בביה"ס סיינס פו היוקרתי בפריז. "המערכת תשתמש בכל מה שיש לה".

הפרעה במכירות האנרגיה של רוסיה עלולה לגרום להשלכות נרחבות על הכלכלה העולמית, החל בפגיעה בחברות אירופאיות וצרכנים ועד פגיעה בצרכנים הממלאים דלק במכוניות שלהם בארה"ב. האיחוד האירופי מקבל כ־40% מהדלק שהוא מייבא ויותר מרבע מהנפט מרוסיה.

מכחישות סדר יום פוליטי ומדיני

שתי החברות תמיד הכחישו שיש להן סדר יום פוליטי מדיני והתעקשו שהן מונעות מאינטרסים עסקיים ותו לא, אבל בשנים האחרונות פקידים אירופאיים ומומחי מדיניות חוץ אמרו שגזפרום, במיוחד, פעלה כמכשיר במדיניות החוץ של הממשלה הרוסית.

במשך שנים, עירבה גזפרום בין קידום האינטרסים המסחריים שלה לבין פועלה כסוכנת של הקרמלין, כך אומרים אנליסטים. הממשלה הרוסית וחברות בשליטתה הן בעלות של יותר מ־50% מהמניות בחברה. גזפרום הוקמה ב־1989 כשמשרד תעשיית הגז של ברית המועצות הוחלף בתאגיד, ושמר על רוב נכסיו.

החברה מנוהלת בידי אלכסי מילר, מקורב של פוטין, שנפגע מסנקציות אישיות ב־2018, אמר מילר, "סוף סוף כללו אותי. אז אנחנו עושים הכל כמו שצריך".

גזפרום גרמה למחסור ברחבי אירופה

ב־2006 וב־2009 קיצצה גזפרום את אספקת הנפט לאוקראינה, וגרמה למחסור ברחבי אירופה. פקידים בכירים במזרח אירופה אמרו שגזפרום ניצלה את הדומיננטיות שלה בשוק המקומי על מנת לקבוע מחירים גבוהים. פקידים בכירים מספרים שבגזפרום כפו על הצרכנים להתמקח על המחיר בערב השנה החדשה, כשהחברה איימה לעצור את האספקה דווקא לקראת הימים הקרים ביותר בחורף. בגזפרום הכחישו שהתמחור שלהם אינו הוגן.

בשנה שעברה, כשמחירי הגז נסקו באירופה בגלל מלאי מצומצם ועלייה בביקוש לאחר ההשתקמות ממגפת הקורונה, אמרו בכירים אירופאים, שגזפרום נמנעת בכוונה ממכירת גז נוסף בשוק הספוט לטווח קצר. מחוקקים אירופאיים רצו לפתוח בחקירה לבדוק אם ההימנעות הזו מגיעה עד כדי מניפולציה של השוק.

 
  

גזפרום היא גם המפעילה של נורד סטרים 2, פרויקט הצינור לגרמניה שכעת הוקפא עקב הלחימה. לו היה יוצא לפועל, היה מאפשר הצינור לרוסיה לעקוף את מערכת צינורות הגז של אוקראינה.

ממשיכים לעמוד במחויבויות החוזיות

החברה והקרמלין מתעקשים על כך שהם עומדים במחויבויות החוזיות שלהם. ביום שני הודיעה גזפרום שהיא ממשיכה באספקה השגרתית לאירופה דרך הצינורות באוקראינה, על פי דיווחי התקשורת המדינתית הרוסית.

התלות של אירופה בנפט וגז רוסיים משתקפת בהסתמכות של הרוסים על היבשת כצרכנית האנרגיה הגדולה ביותר שלה. גזפרום ביקשה לעבור למוקד אחר בשנים האחרונות. כחלק מהניסיון של הקרמלין להעמיק את קשריו עם סין, החלה גזפרום לשלוח גז טבעי לסין דרך הצינור "כוח סיביר" שנבנה ב־2019 בעלות של 55 מיליארד דולר.

חוץ מגז, החברה נותנת חסות לכמה מועדוני ספורט ברוסיה ובמדינות אחרות. קבוצת הכדורגל הגרמנית שאלקה 04 אמרה ביום חמישי שתסיר את לוגו החברה מהחולצות שלה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה.

מכשיר להגדלת השפעה הגיאופליטית

במקרה של רוסנפט, המדינה מחזיקה בבעלות של כ־40% ממניותיה. רוסנפט מנוהלת על ידי איגור סצ'ין, עוד מקורב ותיק של פוטין. לאחר שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים ב־2014, ארה"ב והאיחוד האירופי הטילו סנקציות אישיות על סצ'ין. סצ'ין התייחס לסנקציות נגדו בזלזול. "אני רואה את הצעדים האחרונים בוושינגטון כאות הערכה ליעילות העבודה שאנו עושים", אמר ב־2014.

מוסקבה מנסה כבר זמן רב להגדיל את השפעתה הגיאופוליטית דרך רוסנפט. החברה נכנסה למדינות כמו עיראק, סין, קובה, וייטנאם וונצואלה. ב־2020 ממשל טראמפ הכניס לרשימה שחורה חברות בת של רוסנפט בגלל שעזרו לכאורה לוונצואלה למכור את הנפט שלה, תוך הפרה של הסנקציות האמריקאיות. בכירים אמריקאים האשימו את רוסנפט בהעברת סחורות מסוכנת מספינה לספינה בלב ים בניסיון להסתיר את פעילותה, כשמשדרי המיקום הגיאוגרפי שלהם מכובים על מנת להימנע מזיהוי.

רוסנפט הכחישה הפרה של הסנקציות האמריקאיות נגד וונצואלה, אותן הגדירה כלא חוקיות, ואמרה שהייתה פעילה במדינה הדרום אמריקאית הרבה לפני הטלת הסנקציות נגדה. מאוחר יותר, הודיעה החברה הרוסית שתעצור את כל פעילותה בוונצואלה ותמכור את כל הנכסים הקשורים לפעילותה במדינה.

גזפרום ורוסנפט מתחרות גם ביניהן. רוסנפט מנסה כבר זמן רב להיכנס לשוק הגז האירופי הנחשק, שהיה נחלתה של גזפרום. בדצמבר, הורה פוטין לממשלה לעבוד על הצעות שיאפשרו לרוסנפט לייצא גז לאירופה.