המלחמה טובה לעסקים: הזינוק במניית אלביט הוסיף למיקי פדרמן יותר מחצי מיליארד דולר "על הנייר"

באי.בי.אי מעריכים כי בהנחה שמדינות אירופה ירצו כעת להצטייד במערכות הגנה ולהתחמש, אלביט, הנסחרת במחיר שיא של כל הזמנים, עשויה ליהנות מכך: "הזדמנות לחזור ולקחת נתח שוק"

מיקי פדרמן / צילום: תמר מצפי
מיקי פדרמן / צילום: תמר מצפי

המלחמה באוקראינה עושה טוב למניות החברות הביטחוניות, ביניהן גם אלביט מערכות. המניה זינקה ביום שני בנאסד"ק ב-15.5%, עקפה לראשונה את רף 200 הדולר למניה וננעלה בשיא של כל הזמנים, שמשקף לחברה שווי שוק של 9.1 מיליארד דולר. אלביט היא כיום החברה הישראלית השביעית בגודלה בוול סטריט, לאחר שעקפה את טבע, נובוקיור, פלייטיקה, מאנדיי וחברות נוספות.

בעל השליטה באלביט הוא מיקי פדרמן המחזיק ב-44.2% ממניות החברה, ששוויין הנוכחי מגיע ליותר מ-4 מיליארד דולר, ובתחילת שבוע המסחר שווי ההחזקה שלו עלה ביותר מחצי מיליארד דולר.

 
  

אלביט, בניהולו של בצלאל (בוצי) מכליס, מספקת ללקוחותיה מוצרים שונים בתחומי הביטחון, לדוגמה מערכות מוטסות, מערכות יבשתיות, מערכות אלקטרו-אופטיות וכדומה. בחלוקה גיאוגרפית, נכון לשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 קרוב לשליש מהכנסות החברה הגיעו מצפון אמריקה, 26% מאסיה-פסיפיק, 21% מישראל, כ-17% מאירופה והיתר מאמריקה הלטינית וממדינות אחרות.

בהנחה שמדינות אירופה ירצו כעת להצטייד במערכות הגנה ולהתחמש, אלביט עשויה ליהנות מכך, כך סבור לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי: "בשנים האחרונות, תמהיל ההכנסות של אלביט בין המדינות השונות נטה יותר לכיוון של ארה"ב ואסיה-פסיפיק, והנתח של אירופה הלך וירד", הוא אומר. "יש פה הזדמנות לאלביט לחזור ולקחת נתח שוק באירופה, כשאירופה מגדילה את תקציבי הביטחון. יש לאלביט חברות בנות ביבשת".

לובלין כתב השבוע כי "העוצמה של הצבא הרוסי לא נעלמה מעיני המערב, ומרבית המדינות באירופה דאגו לשמר יכולת התעצמות והגנה. עם זאת, חשוב לציין כי היכולות הללו לא עמדו למבחן משמעותי, והפלישה הרוסית עמוק לתוך שטחה של אוקראינה עשויה להוות קריאת השכמה למדינות נוספות במזרח אירופה להגביר את מאמצי ההתעצמות וההגנה, ולנתק את התלות בתמיכת המערב".

לובלין מזכיר שבשנים קודמות נתח המכירות של אלביט באירופה היה גבוה יותר, 20% ב-2018 ו-22.6% ב-2017. "נכון שבאופן אבסולוטי היקף המכירות לאירופה עלה, אבל הירידה בשיעור המכירות של אלביט מערכות באירופה היא מגמה שנמשכת מספר שנים, והאירועים האחרונים בהחלט יכולים לעורר מחדש את השוק הדועך הזה".

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 צמחו הכנסותיה של אלביט ב-15% והתקרבו ל-3.8 מיליארד דולר. הרווח התפעולי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) עלה ב-40.8% ל-311 מיליון דולר, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות גדל ב-56.7% ל-266 מיליון דולר.

על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-273 מיליון דולר, שהם 6.16 דולרים למניה, גידול של 27.8% לעומת התקופה המקבילה ב-2020. צבר ההזמנות בסוף הרבעון השלישי היה 13.6 מיליארד דולר - 72% ממנו מיועד ליצוא.

אלביט עדכנה לאחרונה כי בשל תיקון בחוק לעידוד השקעות הון, הנוגע לחלוקת דיבידנדים, היא תכיר בהוצאה חד-פעמית בסך 80 מיליון דולר בדוחות הרבעון הרביעי. עם זאת, להוצאה לא תהיה השפעה על תוצאות החברה על בסיס Non-GAAP.

חברה ביטחונית נוספת שמנייתה זינקה היא ראדא, שמייצרת מכ"מים טקטיים לכוחות המתמרנים. המניה זינקה ביום שני בנאסד"ק ב-13%, למחיר המשקף לחברה שווי של 647 מיליון דולר.