שוק על סטרואידים: מה קרה השבוע בקריפטו?

על רקע המלחמה באוקראינה זירת הקריפטו פורחת: איזה אתגר חדש ניצב בפני הרגולטרים, מה עושה בנק ישראל כדי ליישר קו עם הסטנדרטים החדשים בתחום התשלומים, ואיך תמנונים עוזרים לנקות את חופי הים • מסביב לעולם ב-5 תחנות

המלחמה באוקראינה הציפה שאלות רבות בנוגע לעולם הקריפטו / צילום: Shutterstock
המלחמה באוקראינה הציפה שאלות רבות בנוגע לעולם הקריפטו / צילום: Shutterstock

1. פרצת סייבר בארנקי מטאמסק בעולמות המטא-וורס

חברת הסייבר גארדיו חשפה פרצת אבטחה בארנק הפופולרי מטאמסק, כאשר משתמשים שמעוניינים להיכנס לפרויקטים בעולמות המטא-וורס מעבירים למעשה, בתהליך ההזדהות הסבוך, פרטים לרשת האקרים.

איך זה עובד? לפי גארדיו, שער הכניסה העיקרי הוא דרך חיפוש בגוגל של פרויקטים בתחום המטא-וורס. החיפוש יעלה אתר דמה, זהה כמעט לחלוטין לאתר האמיתי, ושם הגולש "יתבקש לעבור תהליך הזדהות מסורבל כמקובל בתעשייה, על מנת להתחבר לארנק המטאמסק. אלא שבמקרה הזה תוך כדי התהליך הוא יתבקש גם למסור פרטים על הארנק אשר ישמשו לאחר מכן להונאה. לאחר מכן הוא יועבר לאתר האמיתי, אבל תוך דקות כל תכולת הארנק שלו תישאב", מסביר אמיר זגר, סמנכ"ל אבטחה בגארדיו.

"אנו רואים עוד ועוד פרויקטים שמשכפלים להם דפי דמה ברמה כמעט מושלמת, וכל יום מעלים אתרים חדשים אשר מקודמים ללא הפרעה באמצעות גוגל. במקביל ישנם גם קמפיינים יזומים של ההאקרים, אבל שער הכניסה העיקרי הוא באמצעות מנוע החיפוש", מציין עוד זגר, "כי לרוב זוכרים את שם הפרויקט שרוצים להגיע אליו, ולא את הכתובת המדויקת".

לפי גארדיו, מדובר באופרציה גדולה: "זו הונאה של מיליוני דולרים רבים, ויש הרבה אנשים שמשקיעים בזה אנרגיה וגם כסף - מישהו נותן לגוגל כסף לקדם את אתרי הדמה", מציין זגר, ומוסיף כי "העלייה המהירה של תחומי המטא-וורס וה-NFT הובילה לתחום אנשים רבים, שאין להם מומחיות טכנולוגית. הליך ההזדהות והכניסה מורכב וסבוך, ולא לכולם יש ההבנה של מתי הדרישות הן לגיטימיות ומתי לא.

"רבים מחזיקים את המטבעות המבוזרים ונכסיהם הדיגיטליים בארנקי קריפטו חמים (אונליין), ואת העסקאות של רכישת נכסים דיגיטליים חדשים הם מבצעים תוך חיבור של הארנק הדיגיטלי לזירות מסחר ולאתרי אינטרנט, שם מתבצעת הפעילות. ההתחברות לארנקים אלו מורכבת וכוללת כמה רמות שונות של אימות נתונים אישיים, ואת התהליך הזה הצליחו ההאקרים לזייף".

ארנק המטאמסק הוא אחד הארנקים הפופולריים בעולם, עם עשרות מיליוני משתמשים.

2. בין אוקראינה לקנדה: עד כמה הקריפטו חסין מפני התערבות רגולטורית? 

המלחמה באוקראינה הציפה שאלות רבות בנוגע לעולם הקריפטו, כמו עד כמה המערכת אכן מבוזרת, ובאיזו מידה הרגולטורים יכולים להתערב במערכת התשלומים שנמצאת מחוץ לפיקוחם. השאלה התחדדה בסוגיית אכיפת הסנקציות של המערב על רוסיה, כאשר בעוד חלק מבורסות הקריפטו המבוזרות, למשל קראקן, הודיעו כי לא יעצרו באופן גורף פעילות בחשבונות של אזרחים רוסים, ללא הנחיה מתאימה מהרגולטורים, בורסות אחרות, למשל בייננס, הודיעו כי יעצרו חשבונות ספציפיים של אזרחים שנמצאים ברשימת הסנקציות של המערב, אך לא יחסמו באופן גורף פעילות של אזרחים רוסים.

הרעיון הבסיסי מאחורי הקריפטו נעוץ בכך שהוא נמצא מחוץ להישג ידו של ריבון כלשהו; אין מדינה שיכולה "להוריד את השאלטר" ולעצור את הקריפטו, ובהתאם אין מדינה, או ליתר דיוק בנק מרכזי, שיכול להחליט להגדיל את כמות המטבעות. המציאות, לעומת זאת, מראה כי ישנן מגבלות על הקריפטו, וכשאלו קשורות לאיסורים מטעמים אידיאולוגיים, הן לא נמצאות בקונצנזוס.

כך למשל, מוקדם יותר החודש נאספו תרומות בקריפטו עבור מחאת הנהגים בקנדה (נהגי משאיות במדינה מחו נגד בדיקות קורונה וחובת חיסונים, והובילו לחסימת מעברי הגבול), לאחר שהממשלה הקנדית הכריזה על מצב חירום, שמאפשר לה להשתלט הן על חשבונות בנק והן על חשבונות קריפטו במדינה. זה הוביל את מייסד בורסת קראקן ומנכ"ל בורסת קוינבייס להמליץ למשוך את הקריפטו מהחשבונות בבורסה לארנקים פרטיים במשמורת עצמית. הקריאה נתפסה על ידי השלטונות בקנדה כעידוד לעקוף את ההוראות, ובתגובה הרגולטור הזהיר את קראקן ואת קוינבייס שלא לקדם מסחר באמצעות ארנקים פרטיים.

3. בורסת ניו יורק מתיידדת עם הקריפטו

חברת האם של בורסת ניו יורק, ICE, השקיעה והפכה לבעלת מניות מיעוט משמעותית בחברת tZERO, שמפתחת מערכת מסחר שבה חברות יוכלו לרשום מניות דיגיטליות למסחר על הבלוקצ'יין. ICE תמנה את סמנכ"ל האסטרטגיה שלה למנכ"ל tZERO, במסגרת תוכנית אסטרטגית לפיתוח החברה. השקעה זו מתווספת להשקעה קודמת של ICE בבורסת הקריפטו Bakkt, שמניותיה נסחרות בבורסת ניו יורק לפי שווי שוק של 1.48 מיליארד דולר.

בורסת ניו יורק עצמה מעוניינת להתפתח ולהציע מרקטפלייס בתחום ה-NFT, והגישה בתחילת החודש בקשה למשרד הפטנטים והסימנים המסחריים של ארה"ב לרשום פלטפורמה למסחר במטבעות קריפטוגרפיים ו-NFT. לפי הבקשה, הבורסה מעוניינת לחקור טכנולוגיות מבוססות בלוקצ'יין כדי לאפשר למשתמשים לקנות, למכור ולסחור בנכסים וירטואליים ודיגיטליים, ביצירות אמנות, פריטי אספנות ו-NFTs ומטבעות דיגיטליים. הבקשה כוללת גם אפשרות להציע שירותי ארנק מטבעות דיגיטליים.

4. לא נשאר מאחור: בנק ישראל מקדם תשלומים מיידיים 

שוק התשלומים הוא אחד השווקים שעוברים את השינויים החדים והמהירים ביותר בעקבות עליית תחום הקריפטו והתרבות מיזמי הפינטק העוסקים בהעברת תשלומים, ובפרט הארנקים הדיגיטליים. זהו תחום שבו הסטנדרטים מוכתבים על ידי השחקנים החדשים, והמערכת הבנקאית חייבת ליישר איתם קו על מנת להישאר רלוונטית. שכן אם אפשר להעביר במהירות קריפטו בין ארנק דיגיטלי אחד למשנהו, למה שנמתין לקבלת תשלום לאחר שלושה ימי עסקים באמצעות הבנק?

כחלק מפיתוח שירותי מערכת התשלומים בישראל, שמפגרת אחרי מערכות דומות בעולם, בנק ישראל הודיע השבוע כי הנחה את השחקנים להיערך לקבלת בקשות לתשלום מיידי (R2P) עד לסוף שנת 2023, זאת בהמשך להנחיות קודמות שחייבו היערכות לקבלת זיכויים מיידיים. תשלום מיידי מאפשר העברת תשלום מחשבון לחשבון 7 /24, כאשר הכסף זמין מיידית למקבל התשלום. זיכוי מיידי מאפשר למקבל התשלום לעשות שימוש מיידי בסכום הכסף שזוכה לחשבונו - בדומה לתשלום באמצעות כסף מזומן. לאחר יישום ההנחיה יורחב התשלום המיידי גם לעסקאות שבהן מעורבים בתי עסק והממשלה, ולא יוגבל רק לעסקאות של תשלום מיידי בין פרטיים. 

5. חברה ישראלית ציבורית משקיעה בפיתוח בלוקצ'יין

טקטונה, חברה ציבורית ישראלית בתחום הקריפטו, הודיעה השבוע על השקעה של 5 מיליון דולר בחברת הבלוקצ'יין פיוז לאבס, שמפתחת את הרשת FUSE Network. "בעוד שאנו צופים בפעילות רבה בתחום הקריפטו, במיוחד בשוקי הנכסים ובמגזרי DeFi ו-NFT, הרי שאימוץ המוני אמיתי של תשלומי קריפטו ו-DeFi עדיין לא קורה", נכתב במסמך החזון של פיוז לאבס. "המוצרים והכלים הזמינים כיום, מיועדים בעיקר למשתמשי קריפטו מתוחכמים בעלי אמצעים פיננסיים משמעותיים".

איך מורכבת הפלטפורמה? המרכיב הראשון הוא בלוקצ'יין ציבורי, לכך נוסף ארנק בקוד פתוח מותאם-מובייל שיאפשר תשלומים באמצעות אסימונים, והרכיב השלישי הוא סט של מוצרים וכלים פיננסיים מבוזרים, נגישים לשימוש באמצעות הארנק והאסימונים(טוקנים) שבמובייל. המודל העסקי מבוסס על גביית עמלה נמוכה בהעברת P2P של הטוקנים בין משתמשים.

במסגרת שיתוף הפעולה, טקטונה מעמידה לפיוז נטוורק הלוואה המירה למניות בהיקף של 5 מיליון דולר, אשר תומר בסבב גיוס עתידי בפיוז בדיסקאונט של 30%, או לפי שווי חברה של 100 מיליון דולר אחרי הכסף, הנמוך מבניהם. בנוסף, טקטונה תקבל עד 25 מיליון טוקנים (המטבע הדיגיטלי של פיוז), שנסחרים כיום במחיר של כ-50 סנט למטבע, ואופציה לרכישת 7.5 מיליון טוקנים נוספים במחיר של 4 דולר לטוקן, עד שנתיים מיום חתימת ההסכם. כמו כן טקטונה תמנה נציג בדירקטוריון פיוז.

6. תמנונים למען החופים: קולקציית NFT סביבתית

ולבסוף, הסביבה חשובה לכם? בואו לנקות חופים. את יסוד כוח ומעורבות הקהילה שעומד בבסיס מיזמי קריפטו רבים, ישנו פרויקט אחד שמיישם באופן קצת אחר: בתוך השפע הבלתי נגמר של פרויקטי ה-NFT שעולים למרקטפלייס OPENSEA, נמצא גם פרויקט של היוצרת קרן מועלם נפתלי. נפתלי עיצבה קולקציית NFT של 130 תמנונים צבעוניים שנקראים על שם חופים מסביב לעולם. על ראשו של כל תמנון שזורים פרחים ומוצרי צריכה מזהמים. חצי מהרווח ממכירת הקולקציה מיועד למימון מבצעים לניקוי חופים בארץ ובעולם.

על בסיס מכירת 5 היצירות הראשונות יוצא לדרך מבצע ניקוי החופים הראשון, בחוף בית ינאי. למעוניינים להצטרף המבצע ייערך ב-11 במרץ, ויתחיל בשעה 11 ו-11 דקות.